Prima pagină » Eveniment-Social » Creștinii ortodocși îi sărbătoresc astăzi pe Sfinții Ierarhi Atanasie și Chiril, apărători ai dreptei credințe
Creștinii ortodocși îi sărbătoresc astăzi pe Sfinții Ierarhi Atanasie și Chiril, apărători ai dreptei credințe

Creștinii ortodocși îi sărbătoresc astăzi pe Sfinții Ierarhi Atanasie și Chiril, apărători ai dreptei credințe

18 ian. 2025, 02:00,
Codruța ȘOROAGĂ în Eveniment-Social

Sâmbătă, 18 ianuarie 2025, creștinii ortodocși îi sărbătoresc pe Sfinții Ierarhi Atanasie și Chiril, arhiepiscopii Alexandriei. Sărbătoarea este marcată în calendarul creștin ortodox cu o cruce neagră.

Cine au fost Sfinții Ierarhi Atanasie și Chiril și de ce sunt considerați ei apărători ai dreptei credințe

Sfântul Atanasie cel Mare s-a născut în anul 295, în Alexandria Egiptului, într-o familie de creștini. Deși avea sub 30 de ani, la 8 iunie 328, Sfântul Atanasie cel Mare a ocupat scaunul Patriarhiei din Alexandria. Atanasie s-a făcut remarcat cu trei ani înainte, în timpul celui dintâi Sinod Ecumenic de la Niceea, care osândise erezia lui Arie.

Tânărul Atanasie își dovedise acolo cunoștințele teologice, credința și dragostea lui pentru Mântuitorul Iisus Hristos. După osândirea lui Arie, unii dintre episcopii ce acceptaseră erezia lui nu renunțaseră la această erezie. Lupta între creștinii dreptcredincioși și eretici a continuat cu înverșunare. Sfântul Atanasie și-a apărat dreapta credință cu tot focul inimii sale, deși a fost învinuit de multe nedreptăți. Sfântul Grigore de Nazianz îl descria pe Sfântul Atanasie cel Mare ca fiind „așa de smerit, încât nimeni nu putea să ducă mai departe virtutea aceasta ca el. Blând și plăcut, primea pe toți. Era indulgent, fără slăbiciune, și tare, fără asprime”.

Sfântul Atanasie a trecut la cele veșnice la 2 mai 373, la vârsta de 78 de ani. Cu cinci zile înainte de a trece la cele veșnice, a hotărât ca urmașul său să fie preotul Petru, care a și fost ales patriarh sub numele de Petru al II-lea al Alexandriei (373-381).

Sfântul Chiril l-a combătut pe Nestorie la Sinodul al III-lea ecumenic din Efes

Sfântul Chiril l-a combătut pe Nestorie la Sinodul al III-lea ecumenic din Efes (431). Nestorie susținea că în Iisus Hristos există două persoane – persoana divină a Fiului lui Dumnezeu, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, și persoana umană sau istorică a lui Iisus Hristos, cu care s-a născut din Fecioara Maria. De aceea, erezia lui Nestorie s-a numit dioprosopism sau nestorianism. Această concepție eretică despre existența a două persoane în Iisus Hristos ducea la afirmația că Dumnezeul-Tatăl a avut doi fii. Consecința acestei erezii era că Fecioara Maria n-a născut pe Fiul lui Dumnezeu ca să merite a fi numită „Născătoare de Dumnezeu”, ci a născut pe omul Hristos și de aceea trebuie numită „Născătoare de om” sau, cel mult, „Născătoare de Hristos”. În iconografie, Sfântul Chiril este reprezentat pleșuv la tâmple, având părul amestecat cu căruntețe, fața netedă, obrazul lat și barba cuvioasă, deasă, lungă și despicată în două, cu sprâncene groase, mari și încercuite, împodobind fruntea, cu nasul încovoiat, și purtând pe cap acoperământ cu cruci, zicând: „Mai ales pentru Prea Sfânta, Prea Curata, Prea Binecuvantata, mărita Stăpâna noastră de Dumnezeu, Născătoarea și Pururea Fecioară Maria”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`