Potrivit specialiștilor din domeniul juridic, protecția contribuabilului în fața actelor fiscale nelegale presupune un parcurs procedural bine definit, care începe cu contestația deciziei de impunere și continuă, dacă este cazul, cu intentarea unei acțiuni în fața instanței de contencios administrativ. În acest proces, măsurile de suspendare, fie suspendarea actului administrativ, fie suspendarea executării silite, reprezintă instrumente esențiale pentru blocarea efectelor imediate ale deciziei de impunere și pentru prevenirea prejudiciilor financiare.
Ce sfaturi au specialiștii din domeniul juridic în cazul controalelor ANAF?
Dr. Radu Pavel, avocat coordonator al Societății Românești de Avocatură „Pavel, Mărgărit și Asociații”, subliniază faptul că intensificarea controalelor ANAF din ultima perioadă evidențiază importanța unei apărări juridice proactive a contribuabililor, atât în faza de inspecție fiscală, cât și ulterior emiterii actelor administrative fiscale. Potrivit acestuia, cadrul normativ actual, reprezentat de Codul de procedură fiscală și Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, oferă instrumente eficiente de protecție, precum asistența juridică în timpul controlului, contestația actului administrativ și mecanismele de suspendare a executării silite sau a actului administrativ. Utilizarea corectă și în timp util a acestor remedii poate preveni producerea unor prejudicii financiare semnificative și poate asigura menținerea echilibrului dintre prerogativele organului fiscal și drepturile contribuabilului, însă valorificarea lor efectivă presupune o analiză riguroasă a actelor emise și o strategie juridică adaptată fiecărui caz în parte. Specialistul din domeniul juridic susține faptul că, în această perioadă, „controalele ANAF reprezintă o realitate frecventă în mediul de afaceri românesc, iar actele administrative fiscale emise în urma acestora, precum o decizie de impunere, pot avea un impact semnificativ asupra activității companiilor sau asupra situației financiare a persoanelor fizice, mai ales în contextul intensificării controalelor, atât pentru persoanele juridice, cât și pentru cele fizice”.
„Contribuabilul are drepturi recunoscute prin Codul de procedură fiscală și Legea contenciosului administrativ, inclusiv dreptul la contestația actului administrativ și la demararea unei acțiuni în contencios administrativ pentru anularea actului administrativ, care oferă cadrul legal necesar pentru a se apăra împotriva acelor acte considerate nelegale, având ca scop final anularea sau revocarea actului administrativ. Prezentul articol analizează măsurile de protecție juridică disponibile contribuabililor în fața inspecțiilor și actelor fiscale, concentrându-se pe asistența juridică pre-litigioasă, procedura de contestație a actelor emise de ANAF, precum și mecanismele privind suspendarea executării silite”, mai spun specialiștii din domeniul juridic.
Asistență juridică în controlul fiscal – reprezentare la corespondență și audieri înainte de emiterea titlului de creanță
Faza de control fiscal, etapă prealabilă emiterii unui act administrativ fiscal, cum ar fi decizia de impunere, este reglementată de legislația fiscală și urmărește asigurarea unui cadru transparent, în care contribuabilul beneficiază de protecție, informare și posibilitatea de a participa efectiv la clarificarea situației de fapt. Conform art. 18 din Codul de procedură fiscală, contribuabilul sau plătitorul are dreptul de a fi reprezentat de un împuternicit în relațiile cu organul fiscal, forma și limitele reprezentării fiind stabilite prin lege sau prin actul de împuternicire, după caz. În această etapă, contribuabilul poate prezenta documente și explicații, iar toate informațiile furnizate pot influența conținutul unui eventual act administrativ.
„Complementar acestui drept, art. 143 din același cod recunoaște persoanei verificate dreptul de a colabora cu organul fiscal, permițând prezentarea de înscrisuri și informații necesare clarificării situației de fapt. Aceste garanții procedurale contribuie la prevenirea emiterii unor acte nelegale, care ar necesita ulterior o contestație a actului administrativ în fața autorității administrative emitente sau o acțiune în contencios administrativ, precum o acțiune în anulare ori revocare a actului administrativ. În materia fiscală, contribuabilul poate solicita suspendarea executării silite și chiar suspendarea actului administrativ, în special în contextul recentelor controale ANAF”, au specificat specialiștii.
Ce pot să facă antreprenorii după finalizarea controlului ANAF?
După finalizarea controlului fiscal și emiterea unei decizii de impunere sau a oricărui alt act administrativ, contribuabilul beneficiază de calea de atac administrativă reglementată de „Titlul VIII” privind soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale din Codul de procedură fiscală.
„Dreptul la contestarea unei decizii de impunere emisă de ANAF sau la contestarea unui alt act administrativ este reglementat de articolele 268-281, iar termenul de depunere al contestației este de 45 de zile de la comunicarea actului, sub sancțiunea decăderii, conform Art. 270 alin. (2). Dacă contestația nu este depusă direct la organul fiscal emitent, aceasta trebuie înaintată acestuia în termen de cel mult 5 zile de la primire. Organul fiscal emitent întocmește dosarul contestației și referatul cu propuneri de soluționare și le transmite organului de soluționare competent, tot în termen de 5 zile. În situația în care actul administrativ nu conține elementele obligatorii prevăzute de lege, contestația poate fi depusă în termen de 3 luni de la data comunicării actului. Contestația trebuie formulată în scris, cu indicarea clară a motivelor de fapt și de drept pentru care se solicită anularea sau revocarea actului administrativ, și să fie însoțită de probele necesare. Motivele de nelegalitate pot include vicii de procedură sau erori de fond, cum ar fi aplicarea greșită a legislației fiscale sau situații precum stabilirea greșită a obligațiilor de plată, inclusiv calculul incorect al acestora, ce poate genera obligații suplimentare nejustificate sau sancțiuni fiscale nelegale”, mai spun specialiștii din domeniul juridic.
Un cunoscut antreprenor din Iași a fost controlat de ANAF.
Cum pot să evite executarea silită antreprenorii din Iași?
Conform art. 14 din Legea 554/2004, specialiștii din domeniul juridic susțin faptul că:
„Se poate solicita suspendarea până la fond, care blochează executarea silită până la pronunțarea instanței de fond, cererea fiind depusă în termen de maximum 30 de zile, iar suspendarea încetează de drept dacă acțiunea în anulare nu este introdusă în termen de 60 de zile. De asemenea, se poate solicita și suspendarea până la pronunțarea hotărârii definitive conform art. 15 din Legea 554/2004, menținând blocată executarea pe toată durata căilor de atac până la soluționarea definitivă a litigiului. Pe perioada suspendării, efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate, obligațiile fiscale principale și accesorii nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală, iar penalitățile de întârziere sau de nedeclarare nu se aplică, cu excepția creanțelor locale”.
Dacă organul fiscal a demarat deja procedurile de recuperare a creanțelor, contribuabilul poate formula o contestație la executare în termen de 15 zile, bazată pe o contestație la titlu, pentru a proteja aplicarea imediată a deciziei de impunere și pentru a asigura apărarea intereselor sale pe întreaga durată a procesului.
„Măsurile privind acțiunea în anulare și suspendarea executării silite prevăzute de legislația contenciosului administrativ trebuie tratate cu atenție pentru a evita pierderea termenelor și a drepturilor contribuabililor”, susține dr. Radu Pavel, avocatul coordonator al Societății Românești de Avocatură „Pavel, Mărgărit și Asociații”, unde specialiștii din domeniul juridic le oferă sfaturi importante antreprenorilor.