Pe lângă faptul că mai cumpără încă 200 de validatoare de carduri suplimentare, CTP Iași achiziționează separat și serviciile de mentenanță a sistemului
Cele 200 de validatoare costă compania 300.000 de euro, la care se mai adaugă acum 260.000 de euro pentru serviciile de mentenanță a întregului sistem E-Ticketing. Compania se află în proces de digitalizare, însă unele tramvaie și autobuze sunt sub orice critică. Mai mult, CTP Iași a primit subvenții de 20 de milioane lei de la primărie, pentru a menține compania pe linia de plutire.
CTP Iași cumpără servicii de mentenanță
CTP Iași a lansat o nouă licitație pe 7 august 2025, în valoare de 1.333.612 lei, aproximativ 260.000 de euro. Totuși, perioada vizată este de 12 luni. Astfel, anul viitor, compania va trebui să cheltuiască alți bani pentru mentenanță. Imediat după ce CTP Iași a primit încă 6,2 milioane de lei de la primărie, a lansat licitația pentru achiziționarea a încă 200 de validatoare.
„Beneficiarul doreşte achiziţionarea serviciilor de mentenanță prompte și de calitate pentru echipamentele îmbarcate critice și aplicații software critice din cadrul Sistemului E-Ticketing pentru îmbunătăţirea mobilităţii urbane în zona metropolitană Iaşi și pentru echipamentele îmbarcate critice instalate pe restul vehiculelor CTP Iași, echipate anterior implementării proiectului de E-Ticketing, precum si asigurarea serviciilor de suport pentru licenţele software aferente produselor care rulează pe infrastructura hardware de comunicații pentru minimizarea timpului de inactivitate vehicule (cauzat de probleme la sistemele îmbarcate critice – sistem de taxare) și creșterea productivității serviciului public de transport”, scrie în caietul de sarcini.
Validatoarele nu funcționează
De multe ori, validatoarele din mijloacele de transport în comun nu funcționează, lucru care a stârnit indignarea călătorilor. În ciuda numeroaselor sesizări, compania nu a reușit să rezolve problema. După semnarea acestui contract, multe dintre probleme ar trebui să fie rezolvate, însă rămâne de văzut.
„Prestatorul are obligaţia de a asigura remedierea sau, după caz, înlocuirea echipamentelor/componentelor constatate ca fiind defecte (conform SLA solicitat prin prezenta documentaţie), remedierea problemelor de natură software sau, după caz, aplicarea de updateuri/hotfix-uri/upgrade-uri ale versiunilor produselor software care rulează pe echipamentele menţionate, pentru o perioadă de 1 an, începând cu data intrării în vigoare a contractului. Beneficiarul solicită ca serviciile să fie asigurate de către operatori economici autorizați de către producătorii echipamentelor pentru prestarea acestor tipuri de servicii”, este precizat în documentație.
Totuși, instalarea validatoarelor pe anumite vehicule ale companiei a ridicat mai multe semne de întrebare. Unele tramvaie erau scoase din uz de multe luni, însă aveau sistem E-Ticketing.
„Diagnosticarea problemei semnalate se poate realiza remote sau la sediul CTP Iași, în cazul incidentelor hardware care, conform analizei Prestatorului, nu pot fi identificate și soluţionate de la distanță. În cazul defecţiunilor ce nu pot fi diagnosticate remote, prestatorul are obligaţia de a interveni la sediul CTP Iași, în vederea diagnosticării în cel mai scurt timp posibil, pentru a respecta timpul maxim de remediere”, mai scrie în caietul de sarcini.
Serviciile de mentenanță vor fi asigurate doar pentru un an la CTP Iași, iar compania va trebui să cheltuie bani suplimentari pe anii viitori.
,,Traiasca” Penalul Chirica !
La multi ani, cu executare, viitor puscarias ca Nichita !
CTP Iași pare a fi prinsă într-un cerc vicios al cheltuielilor nejustificate și al managementului defectuos iar achiziția serviciilor de mentenanță pentru sistemul E-Ticketing în valoare de 260000 de euro anual este doar ultimul exemplu. În timp ce compania se laudă cu digitalizarea, realitatea din teren este cu totul alta: tramvaie și autobuze în stare deplorabilă, iar validatoarele existente, adesea nefuncționale, stârnesc indignarea călătorilor. Este absolut revoltător faptul că CTP Iași alocă o sumă atât de mare pentru mentenanța unui sistem care, în mod evident, nu funcționează corespunzător. 260000 de euro anual pentru mentenanță reprezintă o gaură neagră în bugetul companiei mai ales ținând cont de faptul că CTP Iași este dependentă de subvențiile primăriei, primind deja 20 de milioane de lei pentru a se menține pe linia de plutire. Ne întrebăm, pe bună dreptate, în cât timp reușește CTP Iași să recupereze acești 260000 de euro din încasări? Întrebarea devine și mai pertinentă atunci când luăm în considerare politica de gratuitate pentru elevi și pensionari. Deși este un gest lăudabil din punct de vedere social, acesta trebuie să fie sustenabil financiar. Oferirea gratuităților implică costuri – producția cardurilor, distribuția lor, dar și lipsa veniturilor directe de la aceste categorii de călători. În ce măsură acoperă clasa muncitoare, prin biletele și abonamentele plătite, aceste gratuități? Care este procentul din încasări care provine de la călătorii plătitori și cât reprezintă subvențiile și alte surse de finanțare? Transparența în acest sens este esențială. Achiziția suplimentară de 200 de validatoare, în valoare de 300000 de euro ridică și ea semne de întrebare. Dacă validatoarele existente nu funcționează corespunzător, de ce se investesc sume considerabile în achiziționarea altora noi, în loc să se remedieze problemele existente? Nu cumva este vorba de o gestionare defectuoasă a fondurilor, de achiziții inutile și de contracte de mentenanță supraevaluate? Exemplul tramvaielor scoase din uz, dar dotate cu sistem E-Ticketing, este o dovadă clară a lipsei de planificare și a risipei banilor publici. În loc să investească în mentenanța unui sistem problematic și în achiziționarea de echipamente noi, poate ar fi mai prudent ca CTP Iași să se concentreze pe îmbunătățirea stării generale a parcului auto, pe asigurarea unui transport public de calitate și pe o gestionare eficientă a resurselor financiare. Altfel, CTP Iași riscă să devină un simbol al ineficienței și al risipei banului public, în timp ce călătorii continuă să se confrunte cu servicii de transport sub standardele acceptabile. Este nevoie urgentă de o schimbare de mentalitate și de o responsabilizare a managementului companiei pentru a stopa această spirală a cheltuielilor nejustificate.
CTP IASI ca si CSM Politehnica Iasi sunt doua surse ale Primariei iasi de atras masa electorala de votanti. la CTP Iasi mocangeala pe transport sa atraga mosnegaraia in zi de vot la urne sa voteze cu PNL, in anii trecuti cu PSD cand era primarul de partea partidului Nichita, apoi Chirica. CSM Politehnica Iasi cand promoveaza in Liga 1 iar masa de fraieri de votanti pentru Chirica si Consiliul Local PNL.
Cele albastre sunt in stare grava de uzura, la alea nimic numai jafurile astea cu card de la ei. Fmm
Ar trebui revenit la bilete. Este mai sigur si mult mai ieftin.