CTP Iași a cheltuit sute de mii de euro pentru validatoarele de carduri, iar multe dintre acestea nu funcționează. Totuși, acest lucru nu i-a împiedicat pe cei din conducere să mai plănuiască achiziționarea a încă 200 de bucăți
În luna iulie 2022, Primăria Iași a încheiat un contract, în urma unei licitații, cu firma Radcom, controlată de Nicolae Badea. Atunci, primăria a plătit 9,7 milioane de lei pentru implementarea sistemului E-Ticketing. Atunci, au fost cumpărate 490 de validatoare pentru vehiculele companiei, însă, la 2 ani de la instalarea lor, compania va mai cumpăra încă 200 de bucăți, prețul total fiind 300.000 de euro.
Au instalat aparate pe tramvaie, pe care le-au retras
În urmă cu 3 ani, Primăria Iași și CTP au anunțat cu mare fast că va implementa sistemul de E-Ticketing pentru a digitaliza transportul public din Iași. După ce Primăria Iași a semnat contractul cu Radcom, compania de transport a început să pregătească schimbările. Primele modificări vizibile au fost instalarea validatoarelor duale de culoare portocalie, în mijloacele de transport. Pe hârtie, la CTP Iași, sunt peste 120 de tramvaie funcționale, în realitate, sunt aproximativ 80.
Totuși, acest lucru nu i-a oprit să instaleze aparate de validat și pe tramvaie care urmau să fie retrase și scoase la casat. La fostul depou Dacia, încă mai sunt câteva tramvaie model ST 10 și 11, care sunt abandonate de aproape doi ani. Totuși, acestea au sistemul de E-Ticketing instalat. De asemenea, la gară, sunt tramvaie vechi care încă au validatoarele montate, deși ele sunt pline de rugină și dezmembrate.
„Am lucrat mulți ani pe ele, vagoane foarte bune, mult mai sigure decât GT4, însă nu prea se mai găseau piese pentru reparații la ele. Compania a decis să le retragă, totuși vagonul meu încă era bun, dar au fost scoase toate modelele respective. Sunt aproape doi ani de când s-a întâmplat asta”, povestește un vatman de la depoul Dacia, care a lucrat pe tramvaiele model ST.
Între timp, vatmanii de la Dacia lucrează împreună cu cei de la Gară, și, de multe ori, nu au tramvaie cu care să iasă la stradă, din cauza defecțiunilor.
Compania cumpără încă 200 de validatoare pentru carduri
În proiectul de buget prevăzut de CTP Iași, pentru anul 2025, la categoria investiții, a fost trecută și achiziționarea a 200 de validatoare duale, la prețul de 1.500 de euro bucata, rezultând o investiție totală de încă 300.000 de euro.
Călătorii au o mare problemă cu aceste aparate, deoarece ele nu funcționează în multe rânduri. Astfel, oamenii fie nu își pot cumpăra un bilet, fie nu pot valida călătoria. O investiție totală de 2 milioane de euro, pentru un sistem cât mai simplu, s-a transformat într-o bătaie de cap pentru călător, dar și pentru angajații CTP.
„Depinde de perioade, sunt zile când aparatele de validat nu funcționează; anumite zone, cum este pe Copou, pierd de multe ori conexiunea. Oamenii vin la noi, să ne bată obrazul, iar noi dăm din umeri. Unele tramvaie au fost retrase câte 2-3 săptămâni, pentru a repara un aparat de validat. Ceva nu este în regulă”, a precizat un vatman de pe tramvai Bozankaya.
Angajații de la CTP au dorit să rămână anonimi, deoarece vor fi sancționați cu reducerea salariului și pot avea diferite probleme la locul de muncă. În trecut, vatmanii care au avut curajul să vorbească au fost taxați de conducerea companiei.
Câte un aparat la fiecare ușă
Având în vedere că oamenii sunt extrem de nemulțumiți că nu pot valida cardurile din cauza aglomerației, compania vrea să rezolve problema prin instalarea unui aparat la fiecare ușă a mijlocului de transport în comun. Totuși, dacă nu vor fi rezolvate problemele cu conexiunea, acestea sunt ineficiente.
„În bugetul pentru anul 2025 a fost inclusă achiziționarea unui număr de 200 de validatoare, în contextul introducerii noului sistem de E-Ticketing, care presupune utilizarea cardului electronic și validarea acestuia la urcarea în mijloacele de transport. Prin această măsură, ne dorim să venim în întâmpinarea călătorilor, facilitând și încurajând validarea corectă și constantă a cardurilor de transport. Astfel, în noua configurație, validatoarele vor fi montate la toate ușile de acces, în mijloacele de transport public”, a transmis Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.
Reporterii BZI au încercat, în mai multe rânduri, să îl contacteze și pe directorul general Cristian Stoica, însă acesta nu a răspuns la apeluri.
Validatoarele de carduri de pe mijloacele de transport de la CTP Iași costă 1.500 de euro bucata, însă compania a decis să cumpere și mai multe, în timp ce unele sunt nefolosite pe vagoane care stau pentru casat.
Analiza acestui caz ridică serioase semne de întrebare cu privire la modul în care este gestionată Compania de Transport Public din Iași (CTP). Articolul dezvăluie o serie de practici îngrijorătoare care par a încălca principiile bunei guvernanțe corporative și pot avea implicații juridice. În primul rând, investirea a peste 2 milioane de euro în validatoare de carduri care nu funcționează corespunzător reprezintă o gestionare defectuoasă a banilor publici. Conducerea CTP are obligația legală de a utiliza resursele într-un mod eficient și responsabil, în beneficiul cetățenilor. Instalarea acestor validatoare pe tramvaie scoase din uz ridică și mai multe semne de întrebare cu privire la modul în care sunt cheltuite fondurile companiei. De asemenea, decizia de a achiziționa încă 200 de validatoare la un preț ridicat de 1.500 de euro bucata în timp ce multe dintre cele existente sunt defecte, sugerează o lipsă de planificare strategică și de analiză a nevoilor reale ale companiei. Aceasta poate constitui o posibilă risipă de resurse cu potențiale implicații legale. Îngrijorător este și faptul că angajații companiei se tem să vorbească deschis despre problemele sistemului, din cauza posibilelor sancțiuni. Această cultură organizațională opresivă încalcă drepturile angajaților și poate crea un mediu de lucru toxic cu potențiale consecințe juridice. Este imperios necesar ca conducerea CTP să își asume responsabilitatea pentru aceste practici îndoielnice și să adopte o abordare transparentă și responsabilă în gestionarea companiei. Doar astfel se poate asigura că resursele publice sunt utilizate în mod eficient și în beneficiul cetățenilor conform cerințelor legale.
Carmen Ghercă?….e cumva nevasta lui Ghercă , fostul șef de la CTP?🤔
… cea mai proasta idee : E-Ticketing !, cu obligativitatea validarii in mijlocul de transport, indiferent de varsta, starea de sanatate, aglomeratie !!! Controlorii ar trebui sa verifice daca s-a platit pentru cardul respectiv ! (ca banii incasati de fapt conteaza, nu ?!)
… cea mai proasta idee : E-Ticketing !, cu obligativitatea validarii in mijlocul de transport, indiferent de varsta, starea de sanatate, aglomeratie !!! Controlorii ar trebui sa verifice daca s-a platit pentru cardul respectiv ! (ca banii incasati de fapt conteaza, nu ?!)
Oare primarul știe?
Pierde sistemul!
Ce marafeți sunt ăștia de la CTP Iași! Parcă au fost angajați direct de la circ, atât de iresponsabil și incompetent se comportă. Să investești sute de mii de euro în niște validatoare de carduri care nici măcar nu funcționează? Păi asta e ca și cum ai da banii pe niște mașini fără motor! Iar acum mai vor să arunce încă 300000 de euro pe încă 200 de aparate, când cele existente stau și ruginesc mai rău decât o mașină scoasă din Epoca de Bronz. Doamne ferește, pe vremea lui Ceaușescu tramvaiele aveau mai multă tehnologie decât ce au ei acum! Și ce să mai zic de faptul că au instalat validatoare chiar și pe tramvaiele scoase din uz? Păi ăștia chiar sunt campioni mondiali la risipă de bani publici! Probabil că directorii de la CTP în frunte cu Stoica s-au gândit „Dacă tot furam bani să furam cât mai mult!”. Iar sărmanii angajați care îndrăznesc să ridice o problemă sunt imediat sancționați. Clar, la CTP Iași se practică un fel de „tăcere forțată” mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu. Sincer, cred că ar trebui să îi trimită pe toți ăștia de la conducere la un curs intensiv de management și să îi ancheteze DNA că altfel riscăm să vedem în curând niște căruțe trase de cai în locul tramvaielor. Sau poate ar fi mai bine să îi angajeze direct la circ, acolo s-ar potrivi de minune!