Magazin

Cum au fost influentate cumparaturile online in perioada COVID 19

Publicat: 21 iul. 2020

Restrictiile impuse de pandemia de COVID 19 se pare ca au modificat destul de mult comportamentul cumparatorilor, atat al romanilor cat si al celorlalte natiuni care au fost afectate de acest virus. Apetitul cumparaturilor online din lunile februarie-iulie 2020 se vede in vanzarile marilor magazine de profil.

Nevoia de a cumpara s-a dus din offline in online si, se pare ca se mentine intr-un ritm destul de alert, pentru ca peste tot este o situatie destul de confuza si este recomandat sa evitam aglomeratiile si sa folosim cat mai mult masca de protectie. Un mare minus pentru majoritatea cumparatorilor, care se simt sufocati de purtarea unei masti, chiar daca stiu ca poate salva vieti. Astfel, multi dintre ei prefera sa apeleze la cumparaturile online, care reprezinta o modalitate mult mai usoara de a primi produsele pe care le doresc, mai ales ca sunt foarte multe beneficii pe care le pot avea atunci cand cumpara online.

Magazinele online si cele fizice nu sunt intr-o concurenta directa, chiar daca multi tindem sa credem acest lucru. Ele, in foarte multe cazuri se completeaza reciproc si isi imprumuta trasaturi. De foarte multe ori, exact cum spun si reclamele, cumparam online si ne ducem in offline sa le testam. Astfel, fiecare magazin are rostul lui, mai ales ca sunt categorii de produse si servicii ce nu pot fi achizitionate online.

Daca ne referim strict la comportamentul romanilor de a cumpara online in perioada pandemiei, putem spune ca preferintele romanilor s-au schimbat covarsitor in ultimile 6 luni. Conform unui studiu Eurostat, peste 45% dintre cei intervievati au raspuns ca au cumparat cel putin o data de la un magazin online in ultimile 2 saptamani. Este un procent destul de mic tinand cont ca 48,3% dintre cei intervievati au raspuns ca nu au cumparat nimic online in aceeasi perioada.

Aflati pe penultimul loc in Uniunea Europeana in ceea ce priveste cumparaturile online, avem un potential destul de mare de crestere, raportand la 2019 unde un roman din patru au cumparat online. Doar 23% din populatia Romaniei a facut cumparaturi online, un raport foarte mic tinand cont de viteza internetului foarte buna pe care tara noastra o are. (locul 5 in lume la viteza de internet, inaintea noastra aflandu-se Singapore, Suedia, Danemarca si Norvegia).

Ce se cumpara online?

Din online se poate cumpara aproape orice. Starea de urgenta a tinut romanii in case, insa acest lucru nu i-a impiedicat sa se preocupe de felul in care se imbraca. Din datele publicate de o aplicatie de fintech reiese ca numarul tranzactiilor efectuate in cadrul retailerilor online de fashion a crescut cu aproape 200%.

Si in domeniul produselor cosmetice si de ingrijire persoanala s-au inregistrat cresteri foarte mari, de pana la 205% mai mari fata de anul anterior in aceeasi perioada.

Nici grija pe care o purtam pentru locuintele noastre nu a fost data la o parte in aceasta pandemie. Magazinele online de profil au avut tranzactii in crestere cu 168% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Numarul total al tranzactiilor la comerciantii de produse de decorare a locuintelor a atins valori de 3.3 milioane de euro.

Cea mai mare crestere procentuala au avut-o produsele electronice, cu o crestere a numarului tranzactiilor de pana la 345% si o valoare mai mare cu 390% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Platile cu cardul au fost avantajul principal in achizitia online, evitand contactul direct cu curierii prin plata cash.

Varsta și nivelul de venituri sunt cu certitudine factorii principali care influenteaza comportamentul consumatorilor in ceea ce privește achizitiile on-line si off-line, iar consumatorii din generația X, multi dintre ei in varful carierei si in etapa de intemeiere a unei familii sau amenajare a locuinței proprii, cumpara cu siguranta mai mult decat generatia mai tanara.

Comportamentul consumatorilor este influentat in principal de varsta si de venit, in ceea ce priveste achizitia on-line sau off-line. Consumatorii nascuti in perioada 1966-1981, aflati in varful carierei si intemeietori de familii, reprezinta principala categorie de cumparatori online.

On-line sau off-line?

Site-urile rețelelor de retail sau magazinele on-line sunt cea mai comuna sursa de informatii pentru cumparatori , lucru recunoscut de aproape o treime dintre consumatorii intervievati. Magazinele clasice sunt a doua cea mai populara sursa de informatii, reprezentand doar 22% dintre consumatori.

O altfel de sursa de informatii o reprezinta si retelele de socializare. Foarte multe magazine s-au mutat in online si astfel au inceput campanii de marketing care sa tina pasul cu cererea si comoditatea clientului.

Cea mai buna sursa de informatii o reprezinta site-urile generale, care testeaza si recomanda produse generale. Multe dintre acestea testeaza, explica si aduc argumente de ce trebuie si, cum trebuie sa alegem un produs in functie de anumite caracteristici, pe care anumiti consumatori le ignora. Cele mai bune site-uri de review-uri pe care va sfatuim sa le vizitati sunt amcumparat.ro sau ghidulcumparatorului.ro, bazate de informatii corecte si recomandari sincere, nefiind vorba de reclame platite ale comerciantilor.

Lipsa stocurilor din magazinele off-line si inchiderea multora dintre ele, au fost elementul principal care au facut ca achizitiile online sa creasca si sa capete o popularitate mult mai mare, chiar si pentru romanii din zona rurala. Acolo, procentul cumparaturilor online era foarte scazut inainte de aceasta pandemie, insa odata cu restrictiile impuse de guvern nu au avut de ales si au acceptat ca achizitiile online reprezinta o solutie buna si pentru ei.

De ce sa cumperi online?

Exista o serie de avantaje pe care le ai atunci cand alegi sa cumperi online cu cardul. Poate ca nu suntem toti familiarizati cu achizitiile online, mai ales persoanele in varsta, insa trebuie sa intelegem ca usor-usor, totul se muta in online si trebuie sa ne adaptam.

De ce alegem varianta online? E simplu. Este foarte comod si simplu sa cumperi online, poti accesa o serie de informatii foarte rapid despre produsul in sine si le poti compara mult mai usor cu alte produse din aceeasi categorie.

Un alt argument pentru cumparaturile online, este acela ca in foarte multe cazuri gasesti oferte de diferite tipuri, oferte care sa contina o reducere de pret sau un cost zero de livrare pana la domiciliu.

Majoritatea magazinelor online si-au imbunatatit sistemele de plata si astfel, toate platile online se fac in deplina siguranta. Se fac foarte rapid, simplu si mai ai si posibilitatea returului intr-un termen agreat de producator, in functie de categoria produsului cumparat.

Un alt plus pentru cumparaturile online il reprezinta timpul petrecut pentru o achizitie online. Daca o persoana petrece in medie intre 2 si 12 minute pentru o achizitie online, in offline totul se schimba (de la 25-45 de minute petrecute intr-un supermarket).

Toate cumparaturile pot fi monitorizate atunci cand cumperi online si, in plus, toate facturile si certificatele de garantie ale produselor pot fi salvate in aplicatii. Nu in ultimul rand, beneficiem de discretia totala in cazul cumparaturilor online, cel mai bun exemplu fiind achizitionarea unui produs pe care il oferim unei persoane dragi.

Cumpara online, e mai simplu!

 





Adauga un comentariu