Sfatul medicului

Cum protejam creierul? Cele mai accesibile cai dezvaluite de dr. Weil

Publicat: 15 oct. 2019

Cum protejam creierul? Cu o casca, ati putea raspunde. Asta sugereaza si imaginea de mai sus, insa nu despre acest tip de protectie vom vorbi. Sigur, este vital sa nu te aventurezi pe doua roti fara echipamentul de protectie, insa in randurile de mai jos vrem sa abordam alt aspect. Este vorba despre protectia creierului fata de leziunile specifice tipurilor de dementa, ca de exemplu Alzheimer.

Milioane de oameni din lumea asta sunt diagnosticati cu Alzheimer sau o alta forma de dementa, iar numarul este in crestere. Doua studii au identificat terapii care ar putea ajuta la prevenirea deteriorarii creierului – adesea fatala, care caracterizeaza boala Alzheimer.

Acizii grasi omega-3 ar fi un prim raspuns la intrebarea noastra, potrivit unui studiu al Universitatii din California, Irvine. Cercetatorii au raportat ca aceste grasimi pot incetini dezvoltarea a doua leziuni cerebrale distincte, care sunt repere ale bolii Alzheimer. Un studiu folosind soareci modificati genetic este primul care demonstreaza ca DHA, un acid gras omega-3, poate avea acest efect. De exemplu, DHA a redus nivelurile de beta-amiloid, proteina care se poate aglomera in creier, formand placi.

DHA reduce proteina beta-amiloid

Soarecii din grupul de control au fost hraniti cu alimente care imita o dieta tipica americana. In alimentatia lor raportul intre acizii grasi omega 6 si omega 3 a fost de 10 la 1. Studiile dica faptul ca un raport adecvat este important pentru mentinerea sanatatii, idealul fiind de la 3: 1 la maxim 5: 1. Soarecii din trei grupe de testare au primit alimente cu un raport 1: 1 intre acizii grasi omega-6 si omega-3. Unul dintre aceste grupuri a primit doar DHA suplimentar.

Doua grupuri au primit DHA, plus acizi grasi omega-6 suplimentari. Dupa trei luni, soarecii din toate grupele au avut niveluri mai scazute ale ambelor proteine implicate in Alzheimer comparativ cu soarecii din grupul martor. Dupa 9 luni insa, doar soarecii care au avut primit numai DHA au avut niveluri mai mici. Aceste rezultate sugereaza ca DHA functioneaza mai bine de unul singur decat atunci cand este asociat cu omega-6. Cercetarea a aparut in Jurnalul de Neurostiinta.

Pentru a reduce riscul de boli, inclusiv cele de inima, cancer, diabet si Alzheimer, consuma mai multi acizi grasi omega-3 si mai putini omega-6. Este sfatul pe care ni-l da dr. Andrew Weil. „O modalitate buna de a face acest lucru: adaugati peste gras salbatic, cum ar fi somonul de Alaska. Si reduceti consumul de mancare prajita”, spune dr. Weil. Reechilibrarea raportului dintre aceste grasimi este o parte importanta a unei diete cu efect antiinflamator.

Cum protejam creierul: antrenamentul mintal

Un alt raspuns la intrebarea cum protejam creierul este orice activitate de stimulare mentala. Cercetatorii din Chicago au descoperit ca persoanele care sunt cognitiv active la batranete au un risc mai mic de a dezvolta dementa sau Alzheimer. De aproape trei ori mai mic decat cei care isi folosesc mai putin capul. Activitatile de stimulare mentala includ obiceiuri de rutina precum citirea ziarului, a unei carti, sahul, mersul la teatru.

Cercetatorii de la Rush University Medical Center au inclus in studiu peste 700 de persoane, cu varsta medie de 80 de ani. Subiectii au fost urmariti timp de 5 ani, timp in care 90 de persoane au dezvoltat Alzheimer. Riscurile de boala au fost corelate cu nivelul „antrenamentelor” mintale. Studiul a aparut in editia online a Neurologiei, jurnalul medical al Academiei Americane de Neurologie. „Cercetarea este clara asupra acestei probleme. Provocarea mintii dvs. in mod regulat ajuta la scaderea riscului de a dezvolta Alzheimer”, a spus dr. Weil.



loading...

Adauga un comentariu