WoW!

Cum se manifestă deficitul de potasiu. La ce să fii atent

Publicat: 18 feb. 2020

Deficitul de potasiu poate afecta nervii și interacțiunea acestora cu celulele musculare de la nivelul tractului digestiv, al inimii și al altor organe din corp. Majoritatea cantității de potasiu din organism se găsește în celule. Dacă ai o alimentație echilibrată, poți menține nivelul acestui mineral la valori normale.

Dacă dacă ai o dietă necorespunzătoare, bazată pe alimente nesănătoase sau săracă în nutrienţi, te poți confrunta cu diferite carențe nutriționale, printre care și cea de potasiu. Însă cum știi dacă ai un deficit de potasiu? În articolul de azi îți explicăm care sunt simptomele acestuia.

1. Deficitul de potasiu provoacă oboseală și slăbiciune. Deficitul de potasiu provoacă oboseală. În general, primele simptome ale deficitului de potasiu sunt durerile musculare, crampele și o slăbiciune nejustificată. Această slăbiciune nu îți afectează numai brațele și picioarele, ci și mușchii de la nivelul aparatului respirator și gastrointestinal.

Un nivel scăzut de potasiu împiedică celulele musculare să își refacă imediat depozitele de energie. Astfel, mușchii se contractă mult mai greu. Slăbiciunea, spasmele musculare și furnicăturile sau amorțelile de la nivelul mușchilor pot indica faptul că nivelul de potasiu continuă să scadă. Dacă ai deja unul sau mai multe dintre aceste simptome, îți recomandăm să mergi imediat la medic pentru un consult.

Cum se manifestă deficitul de potasiu. La ce să fii atent

2. Bătăi neregulate ale inimii
O lipsă prelungită de potasiu în organism îți poate afecta inima prin modificarea funcționării acesteia. Primul simptom care apare îl simți constituie bătăile neregulate ale inimii fără nicio cauză aparentă. Este normal ca inima să îți bată mai tare atunci când alergi fără să îți pregătești corpul pentru acest exercițiu, însă nu este normal ca acest lucru să se întâmple atunci când nu faci nimic ieșit din comun. O lipsă prelungită de potasiu poate duce la apariția unor modificări structurale și funcționale la nivelul rinichilor. Totodată, deficitul de potasiu poate încetini ritmul cardiac, provocând amețeli.

Există mai multe tipuri de aritmii cardiace. Unele provoacă bătăi mai rapide ale inimii, iar altele bătăi mai lente. În cazurile cele mai severe, inima poate începe să omită unele bătăi. Toate tipurile de aritmie pot provoca o gamă largă de simptome, de la amețeală până la leșin. Indiferent de cauza acestora, bătăile neregulate ale inimii pot fi însoțite de dificultăți de respirație, dureri în piept și transpirație.

3. Hipertensiune arterială
Există mai mulți factori care influențează tensiunea arterială, printre care istoricul medical al familiei, obezitatea și consumul de sare. Însă și deficitul de potasiu poate fi o cauză. De fapt, atât un nivel prea ridicat cât și unul prea scăzut de potasiu poate provoca modificări la nivelul tensiunii arteriale. Potrivit mai multor studii, un consum excesiv de alimente sărate și un consum insuficient de fructe și legume poate duce la hipertensiune arterială.

Cum se manifestă deficitul de potasiu. La ce să fii atent

4. Crampe musculare
Stările active și de relaxare ale musculaturii depind de nivelul de potasiu. Relaxarea poate fi voluntară sau involuntară, în funcție de tipul mușchiului. Când ai un deficit de potasiu, musculatura este menținută într-o stare permanentă de încordare, care duce la apariția crampelor. Dacă ai spasme musculare frecvente la nivelul picioarelor, de exemplu, cauza poate fi lipsa de potasiu.

Crampele apar deseori în rândul sportivilor care se antrenează foarte mult. Dacă și tu te regăsești în această situație, este bine să consumi din când în când băuturi pentru sportivi bogate în electroliți și în potasiu.

Alimente bogate în potasiu

Atunci când vine vorba de potasiu, majoritatea persoanelor se gândesc imediat la banane. Deși este adevărat că acest fruct are o concentrație ridicată de potasiu, există și alte opțiuni la fel de bune. Printre alimentele care te ajută să obții în mod natural doza necesară de potasiu, amintim:

Sfeclă mangold
Această legumă este ușor de cultivat și nu trebuie să lipsească din alimentație. 100 g de sfeclă mangold conține 380 mg de potasiu. Poți să adaugi acest ingredient în salate sau smoothie-uri.

Banane
Cu toții știm că bananele sunt bogate în potasiu, acestea având 370 mg la 100 g de pulpă. Totuși, dacă ai diabet, nu este recomandat să consumi acest fruct în cantități mari.

Cartofi
Dacă îți place să mănânci des piure, atunci știi că nu te-ai confruntat niciodată cu simptomele prezentate mai sus. Cartofii conțin 480 mg de potasiu la 100 g. Pentru a nu crea un deficit al acestui mineral, este bine să consumi cartofi preparați la cuptor, la grătar sau fierți. Evită consumul de cartofi prăjiți.

Varză
Varza conține 450 mg de potasiu la 100 g. Poți consuma această legumă în salate sau în diverse rețete gătite la cuptor.

Avocado
Avocado conține 487 mg potasiu la 100 g. Poți să îl folosești pentru a prepara guacamole sau să îl consumi în salate sau în sandvișuri.

Spanac
Spanacul este o legumă foarte sănătoasă pe care o poți adăuga în nenumărate preparate. Acesta conține 554 mg de potasiu la 100 g.

Probabil că nu te gândești la deficitul de potasiu atunci când iei în calcul nutrienții de care are nevoie organismul tău pentru a se menține sănătos. Nu uita însă că acest mineral joacă un rol fundamental în multe dintre funcțiile organismului.



loading...

Adauga un comentariu