La psiholog

De ce râsul este foarte important pentru corpul și mintea noastra

Publicat: 01 dec. 2020
femei care rad
Râsul activează multe zone ale creierului

Distracțiile și surprizele plăcute – și râsul pe care îl pot declanșa – adaugă textură vieții de zi cu zi. Aceste chicoteli pot părea niște aruncări prostești. Dar râsul, ca răspuns la evenimente amuzante, necesită multă muncă, deoarece activează multe zone ale creierului: zone care controlează procesarea motorie, emoțională, cognitivă și socială, explica Janet M. Gibson, profesor de psihologie cognitivă, Colegiul Grinnell, pentru Science Alert. Iata de ce râsul este foarte important pentru corpul și mintea noastra!

Cercetătorii apreciază puterea râsului in ceea ce priveste sporirea bunăstarii fizice și mentale.

Puterea fizică a râsului

Oamenii încep să râdă în copilărie, când ajută la dezvoltarea mușchilor și a zonei superioare a corpului. Râsul nu înseamnă doar respirație. Se bazează pe combinații complexe de mușchi faciali, care implică adesea mișcarea ochilor, capului și umerilor.

Râsul activează mai multe regiuni ale creierului: cortexul motor, care controlează mușchii; lobul frontal, care te ajută să înțelegi contextul; și sistemul limbic, care modulează emoțiile pozitive.

Pornirea tuturor acestor circuite întărește conexiunile neuronale și ajută un creier sănătos să își coordoneze activitatea.

Prin activarea căilor neuronale ale emoțiilor precum bucuria și veselia, râsul vă poate îmbunătăți starea de spirit și vă poate face răspunsul fizic și emoțional la stres mai puțin intens, explica Janet M. Gibson, profesor de psihologie cognitivă, Colegiul Grinnell, pentru Science Alert.

De exemplu, râsul poate ajuta la controlul nivelurilor cerebrale ale neurotransmițătorului serotonină, similar cu ceea ce fac antidepresivele. Minimizând răspunsurile creierului la amenințări, limitează eliberarea neurotransmițătorilor și a hormonilor precum cortizolul, care vă pot deteriora sistemele cardiovasculare, metabolice și imune în timp.

Râsul seamănă cu un antidot la stres, care slăbește aceste sisteme și crește vulnerabilitatea la boli.

Puterea cognitivă a râsului

Un bun simț al umorului și râsul care urmează depind de o măsură amplă de inteligență socială și de resurse de memorie de lucru.

Trebuie să rezolvați mental comportamentul sau evenimentul surprinzător – altfel nu veți râde; s-ar putea să fii doar confuz. Constientizarea intențiilor celorlalți poate spori intensitatea râsului și a amuzamentului pe care îl simți.

Râsul este foarte important pentru corpul și mintea noastra: puterea socială a râsului

Multe abilități cognitive și sociale lucrează împreună pentru a vă ajuta să monitorizați când și de ce râsul apare în timpul conversațiilor. Nici nu trebuie să auzi un râs ca să poți râde.

Râsul creează legături și crește intimitatea cu ceilalți. Lingvistul Don Nilsen subliniază că chicotelile și râsurile se întâmplă rar când sunteti singur, susținând rolul lui social puternic.

Începând devreme în viață, râsul sugarilor este un semn extern de plăcere care ajută la consolidarea legăturilor cu familia.

Mai târziu, este un semn extern al împărtășirii aprecierii situației. De exemplu, vorbitorii publici și comedianții încearcă să râdă pentru a face publicul să se simtă psihologic mai aproape de ei, pentru a crea intimitate.

Practicând râsul în fiecare zi, puteți îmbunătăți abilitățile sociale care s-ar putea să nu vă vină în mod natural. Când râzi ca răspuns la umor, îți împărtășești sentimentele cu ceilalți și înveți din riscuri că răspunsul tău va fi acceptat/împărtășit/ și nu va fi respins/ignorat antipatic.

În studii, psihologii au descoperit că bărbații cu caracteristici de personalitate de tip A, inclusiv competitivitatea, tind să râdă mai mult, în timp ce femeile cu aceste trăsături râd mai puțin. Ambele sexe râd mai mult alaturi de alții decât atunci când sunt singuri.

Puterea mentală a râsului

Aceste sentimente – cum ar fi distracția, fericirea, veselia și bucuria – construiesc rezistența și sporesc gândirea creativă. Ele cresc bunăstarea subiectivă și satisfacția vieții.

Cercetătorii descoperă că aceste emoții pozitive trăite cu umor și râs se corelează cu aprecierea sensului vieții și ajută adulții mai în vârstă să aibă o viziune benignă asupra dificultăților cu care s-au confruntat de-a lungul vieții.

Râsul ca răspuns la amuzament este un mecanism sănătos de a face față. Când râzi, te iei pe tine sau situația mai puțin în serios și te poți simți împuternicit să rezolvi problemele.

De exemplu, psihologii au măsurat frecvența și intensitatea râsului a 41 de persoane pe parcursul a două săptămâni, împreună cu evaluările lor de stres fizic și mental.

Au descoperit că, cu cât s-a ras mai mult, cu atât este mai mic stresul raportat. Indiferent dacă cazurile de râs au fost puternice, medii sau slabe în intensitate.

Un număr tot mai mare de terapeuți susține utilizarea umorului și a râsului pentru a-i ajuta pe oameni să își construiască încrederea și să îmbunătățească mediile de lucru.





Adauga un comentariu