Luna ianuarie a adus din nou în atenția opiniei publice discuțiile legate de organizarea competențelor pentru elevii de clasa a XII-a, programate înainte de finalizarea ciclului liceal
Situația a ridicat întrebări din partea părinților și elevilor, dar și din partea unor cadre didactice, privind impactul acestor probe asupra programului obișnuit de studiu. În acest context, reporterii BZI au discutat cu Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, pentru a înțelege mai bine deciziile care stau la baza organizării competențelor în această perioadă a anului.
Punctul de vedere al Inspectoratului Școlar Județean Iași despre faptul că elevii dau competențele în luna ianuarie și că după susținerea acestora vor rămâne la ore
În perioada 27 ianuarie – 7 februarie 2025, elevii din clasa a XII-a, din județul Iași, înscriși la examenul de Bacalaureat, vor susține probele de competențe lingvistice și digitale, etapa preliminară a acestui examen național. Dintre cei 4.739 de candidați înscriși, 4.707 provin din seria curentă, iar 32 din seriile anterioare. Testările includ patru probe esențiale, menite să evalueze abilitățile fundamentale de comunicare și competențele digitale ale elevilor, pregătindu-i pentru viitorul academic și profesional.
Una dintre cele mai des întâlnite nemulțumiri exprimate în spațiul public este legată de faptul că elevii susțin competențele și revin imediat la orele de curs. Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, susține că această situație nu reprezintă o problemă reală, subliniind că directorii școlilor din Iași sunt cei care gestionează modul de organizare a programului.
„Eu, așa, din sistem, nu am văzut o problemă. Adică, trebuie să recunoaștem, avem niște directori care au o experiență foarte mare și nu s-au plâns. Majoritatea au și spus că s-a mai întâmplat asta, cred că prin 2017, și atunci ne-am descurcat. Programul acesta pe care îl folosesc școlile este gândit la nivelul fiecărei unități de învățământ, conform procedurii transmise de Ministerul Educației. Organizarea programului școlii se stabilește de echipa managerială, se trece prin consiliul de administrație și se adaptează specificului fiecărei unități. Sunt școli cu elevi care fac naveta, școli cu program de dimineață sau de după-amiază. Deci, fiecare director decide modul de organizare în funcție de nevoile proprii”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași.
Aceasta a subliniat că județul Iași beneficiază de o echipă managerială foarte bine pregătită, care știe să gestioneze astfel de situații fără dificultăți majore.
De ce competențele se susțin în luna ianuarie?
Un alt aspect care a generat discuții este faptul că elevii susțin competențele în luna ianuarie, deși încă nu au absolvit liceul. Unii părinți și profesori consideră că acest lucru le oferă elevilor prea puțin timp pentru a se pregăti și că ar fi mai potrivit ca probele să fie organizate mai târziu, spre finalul anului școlar. Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași, a explicat însă că decizia a fost luată având în vedere contextul climatic și dificultățile întâmpinate în perioada verii.
„S-a discutat la un moment dat despre faptul că elevii nu sunt încă absolvenți, dar această situație s-a clarificat. Motivul principal al decalării competențelor către lunile de iarnă ține de condițiile din timpul verii. Anul trecut am avut temperaturi extrem de ridicate în perioada verii, ceea ce a pus o presiune uriașă pe școli. Majoritatea unităților de învățământ din Iași nu dispun de un sistem de climatizare adecvat pentru a face față acestor condiții. Ministerul Educației a încercat să găsească o soluție prin eșalonarea examenelor, astfel încât perioada verii să nu fie atât de aglomerată și stresantă pentru elevi și profesori”, a explicat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași.
Un alt argument adus în sprijinul susținerii competențelor în ianuarie este faptul că acestea nu necesită pregătiri suplimentare sau studiu intensiv, deoarece se bazează pe cunoștințele și abilitățile pe care elevii le-au acumulat de-a lungul anilor de liceu.
„Aceste competențe presupun evaluarea unor abilități pe care elevii le-au dezvoltat treptat în școală, nu este vorba despre noțiuni teoretice care să necesite un timp suplimentar de învățare. Din această perspectivă, nu este o problemă că elevii le susțin înainte de a termina liceul. Este mai degrabă o ocazie de a-și demonstra nivelul de pregătire acumulat până acum”, a subliniat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași.
În ceea ce privește eventualele dificultăți logistice, Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ Iași, a amintit faptul că astfel de situații nu sunt o noutate pentru sistemul educațional.
„Este adevărat că o astfel de organizare a mai avut loc și în trecut, și ne-am descurcat. Directorii noștri au experiență foarte bună, iar acest lucru contează enorm. Nu am primit plângeri majore din partea lor, ceea ce înseamnă că există un grad de adaptabilitate ridicat la nivelul unităților școlare din județ”, a adăugat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași.
În timp ce discuțiile din spațiul public continuă, reprezentanții ISJ Iași susțin că organizarea competențelor în luna ianuarie este o decizie bine fundamentată, luată pentru a reduce presiunea asupra elevilor și școlilor în perioada verii. În plus, experiența anterioară și profesionalismul echipelor manageriale din județul Iași par să asigure o bună desfășurare a acestor examene, fără a afecta semnificativ programul obișnuit al elevilor.
Luna ianuarie a adus, din nou, în atenția opiniei publice discuțiile legate de organizarea competențelor pentru elevii de clasa a XII-a, programate înainte de finalizarea ciclului liceal. Rămâne de văzut dacă această organizare va fi menținută și în anii următori sau dacă vor apărea modificări în funcție de recenziile primite. Până atunci, elevii din județul Iași par să aibă parte de o gestionare bine planificată a probelor de competențe, chiar dacă discuțiile rămân deschise.
Nu știu cum ați gândit voi problema, sau mai degrabă, ministerul!! Dar, să presupunem că unii elevi, până la finele lunii mai/iunie, nu își vor putea încheia situația la unele discipline, sau mai rău, poate nu vor absolvi anul școlar. Mă întreb, aceștia nu au sustinut degeaba aceste competențe?? Sau acestea rămân valabile, în ipoteza în care elevul va susține BAC-ul în următoarele sesiuni/ani??