Un sentiment de urechi înfundate, dureri mai mult sau mai puțin pronunțate care pot duce în unele cazuri la traume reale. Ce se întâmplă exact în urechile noastre în timpul unei călătorii cu avionul sau când urcăm la altitudine? Și cum ne putem proteja timpanele?
Avionul decolează, treci pe sub un tunel, mașina urcă pe drumuri de munte sinuoase… Și urechile tale sunt blocate! Această senzație neplăcută poate fi complet benignă, dar și dăunătoare timpanului, dacă schimbarea altitudinii este prea abruptă. De ce urechile se blochează? Vina apartine unui dezechilibru de presiune.
Anatomia și funcția urechilor
Urechile noastre sunt cavități umplute cu aer. Timpanul este o membrană situată în partea profundă a canalului urechii. Vibrațiile acestei membrane sunt cele care percep sunetele. Această membrană separă interiorul urechii de aerul exterior. În mod normal, presiunea aerului din interiorul urechii este aceeași cu cea din mediul nostru exterior. Un echilibru de presiune este necesar pentru buna funcționare a urechii noastre medii. Dar acest echilibru poate fi compromis la schimbarea altitudinii și mai ales atunci când călătoriți cu avionul.
Pentru a echilibra presiunea aerului din ureche astfel încât să fie egală pe ambele părți ale timpanului, avem un aliat: trompa lui Eustachian, care permite aerului să circule între pasaje nazale și urechi. În mod normal, acest canal mic care leagă urechea de nas și gât rămâne închis. Căscat, înghițit… Aceste mișcări ale faringelui permit, totuși, deschiderea automată a trompei lui Eustachian, generând acel celebru „snap” în urechi. Aici presiunea va fi echilibrată pe măsură ce urcăm la altitudine. Când acest echilibru nu se întâmplă întotdeauna la fel de repede ca schimbarea presiunii, apar acele faimoase urechi „înfundate”.
De ce sunt urechile atât de sensibile la călătoriile cu avionul?
Cu cât altitudinea este mai mare, cu atât scade presiunea atmosferică exterioară. O depresiune barometrică care se manifestă și în cabina aeronavei. Presiunea este apoi mai mică în aerul exterior decât în aerul din ureche. Aerul va scăpa apoi în mod natural și treptat din ureche prin tubul Eustachian. Deci, când vom atinge altitudinea de croazieră, presiunea din urechea noastră medie se va echilibra cu presiunea din cabină. Aceste fenomene sunt în general bine tolerate și provoacă durere mică sau deloc.
Când avionul coboară și astfel pierde altitudinea, presiunea atmosferică ambientală crește. Încetul cu încetul, aerul va trebui să pătrundă în urechea internă pentru a echilibra această diferență, un fenomen care s-ar putea dovedi apoi dureros. Pentru că, dacă aerul este ușor evacuat din urechea noastră când câștigăm altitudine, nu intră atât de ușor când îl pierdem.
Acest fenomen poate fi accentuat de anumite condiții de zbor: cu cât avionul coboară mai repede, cu atât neplăcerile vor fi resimțite mai mult. Dacă nu compensăm aceste schimbări rapide de presiune, atunci se poate produce un traumatism mai mult sau mai puțin grav și dureros la nivelul timpanului. Dacă presiunea din urechea noastră medie este mult prea mică în comparație cu presiunea din exterior, timpanul se poate lărgi spre interior, se poate retrage. Acest lucru poate duce la o revărsare de lichid în urechea medie cauzând otită numită „barotraumatică” și în cele mai grave cazuri o ruptură a timpanului. Prin urmare, vă sfătuim cu tărie să nu călătoriți cu avionul când sunteti răciti.
Cum preveniți sau eliminați acest sentiment de „urechi blocate”?
Pur și simplu, activați trompa lui Eustache! Acest mic canal se deschide automat atunci când căscăm sau înghițim. Conform aceluiași mecanism, anumite manevre favorizează deschiderea acestuia și, astfel, reechilibrarea presiunii.