Eveniment-Social

Deputatul Camelia Gavrilă: Excelenţa în educaţia ieşeană – vocaţie, dăruire, destin – FOTO

Publicat: 29 nov. 2019

Parlamentarul ieşean Camelia Gavrilă, vicepreşedintele Comisiei de Învăţământ, Știinţa, Tineret şi Sport din Camera Deputaţilor a fost astăzi prezentă la Gala Excelentei în Educaţiei. Demnitarul a oferit câteva impresii privind această manifestare de amploare a învăţământului din judeţul Iaşi.

“O personalitate este aceea care se dăruiește, nu se justifică.” (Petre Ţuţea)

Astăzi, în cadrul Galei Excelentei în Educaţia Ieşeana am avut bucuria şi satisfacţia intelectuală de a oferi mai multe premii olimpicilor ieşeni din partea Parlamentului României, în calitate de vicepreşedinte al Comisiei pentru Învăţământ, Ştiinţa, Tineret şi Sport. Am trăit pe scenă, alături de ei, momente emoţionante.

În anul 2012, din ipostaza de inspector şcolar general, am inițiat acest proiect de anvergură, cu un ambițios tipar de realizare concretă, am sărbătorit și premiat excelența în educație într-un ceremonial devenit acum tradiție a orașului – Gala Excelenței în Educație. Dincolo de respectul pentru educaţia de calitate, pentru dascăli şi elevi de excepţie, sensurile pe care am dorit să le confer acestui proiect se referă la modelul şi valorile unei şcoli preocupate de deschiderile culturale și cognitive ale elevilor, prin parcurgerea drumului dificil spre împlinire și desăvârșire intelectuală.

În miezul lunii noiembrie 2019, printre melancolii de toamnă, trăim toţi emoţia unei noi gale a excelenței în educația ieșeană, care omagiază împlinirile din educație prin olimpiade şi concursuri internaţionale şi naţionale, aducem în centrul atenţiei publice valorile şcolii ieşene, pentru a le celebra cum se cuvine, dar şi pentru a evoca poveşti de succes din care se deschid alte sugestii sau promisiunea unor multiplicări viitoare. Acestea sunt argumente certe pentru spiritul elitist al învăţământului ieşean, susţinut prin vocația spirituală, culturală a orașului.

Deja s-a ajuns la anul şi ediţia cu numărul 8, într-o repetabilitate ritualică prin care premiem şi apreciem educaţia de nivel înalt, consemnăm reuşite, succese notabile ale elevilor ieşeni şi ale profesorilor mentori, de asemenea sunt elogiate iniţiative, proiecte educaţionale care au dovedit creativitate, originalitate, inspiraţie, fiind validate de proba timpului şi a unor premieri succesive. Aceste proiecte sau concursuri de forţă, de cursă lungă, ilustrează tocmai complementaritatea succeselor individuale, a destinelor singulare cu ceea ce înseamnă spirit de echipă sau viziune a şcolii, soluţii creative în universul ştiinţelor, al artelor, al tehnologiilor.

Tradiţia creată în timp pentru a celebra excelenţa în educaţie continuă, pentru că şcoala ieşeană este un nesfârşit izvor de reuşite, de performanţe autentice în diferite domenii ştiinţifice, artistice, sportive sau tehnice, iar învăţământul ieşean rămâne mai departe spaţiul unor întâmplări minunate prin care se confirmă consecvenţa valorică, pasiunea tinerilor pentru studiu, creaţie, cercetare, dar şi vocaţia pedagogică, dăruirea şi competenţa unor profesori de elită.

Povestea proiectului continuă, la cele opt ediții au fost premiați aproape 5000 de elevi și sute de profesori mentori. Ca deputat, ca profesor pasionat și conștient de menirea asumată, în calitate de coordonator al Comisiei pentru Învăţământ, Ştiinţă, Tineret și Sport din Parlamentul României, am continuat să premiez excelența, să susțin profesorii de vocație, să acord burse și stagii pentru elevi și studenți, să organizez vizite și schimburi de experiență pentru tineri, considerând că modelele de succes trebuie încurajate, valorizate și oferite ca reper pentru evoluția școlii românești.

Studiul, perseverenţa, premiile, performanţa constantă se explică şi prin transferul firesc de modele și atitudini dinspre spiritul orașului Iaşi – cultural, universitar și elitist prin definiție, spre atmosfera din școli, din licee, spre opțiunile familiilor, ale părinților pentru o educație complexă, orientată spre performanță. Oraşul Iaşi însuşi conturează un anume tip de model cultural, acea împletire greu de definit între istorie, educaţie, spiritualitate şi vibraţie culturală care absoarbe intelectuali, tineri, scriitori, cercetători, artişti, profesori, elevi şi studenţi.

Gala excelenţei se corelează an de an cu rememorările, opiniile, impresiile consemnate în revista Excelsior, invitând cititorul spre atmosfera tensionată şi aspră a concursurilor, spre emoţia aşteptării şi fervoarea pregătirii sau spre bucuria succesului. Destine ale elevilor valoroşi şi pasionaţi, dar şi ale profesorilor dăruiţi unei nobile meserii se decupează ca poveşti de viaţă, de succes, de comunicare, într-un spaţiu jurnalistic, la întâlnirea dintre real şi imaginar, vis şi legendă, cronică şi eseu, ştiinţă şi artă, ecuaţie şi metaforă.
Să apreciem, deci, tradiția pe care noi, echipa de ieri şi de astăzi a Inspectoratului Școlar Județean Iași, am creat-o, forma de asumare a unui cod elitist al celor ce au ales trăirea sub semnul unui absolut al profesiei, al depășirii limitelor – ca directori sau profesori, maeştri şi discipoli.
Semnificațiile pe care le-aș dori adăugate acestor experiențe, din perspectiva mea de profesor umanist, deschid și alte nuanțe.

Premianţii, olimpicii au unicitatea şi originalitatea lor, aparţin deja unei elite, dar au şi datoria morală de a fi alături de ceilalți, de a înţelege spiritul comuniunii cu cei de alături, asumând conştiinţei că eşti parte a unei comunităţi educaţionale în care te-ai împlinit.

Este complicat şi polivalent destinul elitelor, recunoaşterea lor, dar să preluăm definiţia lui Vilfredo Pareto care apreciază că „noţiunea principală a termenului de elită este cea de superioritate(…), într-un sens larg, eu înţeleg prin elita unei societăţi acei oameni care posedă calităţi de inteligenţă, de caracter, de capacitate de orice gen, de direcţie, de nivel remarcabil.” Excelenţa, intrarea în categoria elitelor înseamnă devenire, înţelegere, maturizare, inteligenţă şi moralitate.

Dincolo de opinii diferite despre competiții, glorie, premii, dincolo de complicate dileme despre sensul şi rolul elitelor, cu firești interogaţii pedagogice sau filosofice despre educația românească și imperfecțiunile acesteia, constatăm că rămân incontestabile, la nivel național și chiar internațional, reușitele elevilor și ale profesorilor ieșeni prin olimpiade și concursuri, proiecte de succes şi şcoli de elită.



loading...

Comentarii
Adauga un comentariu