Deputatul AUR de Iași, prof. univ. dr. Silviu Gurlui, a depus în Parlament Legea METRIS – Metroul Regional Inteligent Suprateran Iași, un proiect strategic național menit să revoluționeze mobilitatea și să transforme Moldova într-un pol european de dezvoltare și tehnologie. Alături de Autostrada A8, METRIS reprezintă coloana vertebrală a unei noi viziuni de creștere durabilă pentru regiune, printr-un sistem de transport modern, sustenabil și adaptat nevoilor unei zone urbane în continuă expansiune.
„Am depus în Parlament, spre evaluare şi analiza, Legea METRIS – Metroul Regional Inteligent Suprateran Iași, proiect strategic național alături de Autostrada A8. Este un proiect esențial pentru transformarea Moldovei într-un pol european de dezvoltare, tehnologie și mobilitate.
METRIS + A8 = Coloană vertebrală a Moldovei viitoare
De ce este METRIS necesar acum?
Iașul este blocat de trafic, cu peste 100.000 de mașini/zi în zona centrală;
Poluarea cu PM2.5, benzen, oxizi de azot și zgomot afectează sănătatea publică;
Peste 500.000 de locuitori deserviți de zona metropolitană au nevoie de mobilitate rapidă, sigură și sustenabilă;
În următorii 10–15 ani, numărul autovehiculelor va exploda, riscând un colaps urban.
Se pierd zeci de milioane de euro anual din cauza blocajelor, bolilor și accidentelor rutiere.
Iașul are un relief colinar jos, cu platouri și văi largi, similar cu cel din Ottawa (Canada) sau Lausanne (Elveția), unde metroul ușor suprateran funcționează cu succes. Tipul de sol predominant în regiunea Iașului – stabil, argilos și nisipos – permite implementarea rapidă și ieftină a unei infrastructuri supraterane modulare. Această configurație geografică și urbană face din Iași un oraș ideal pentru o rețea de metrou regional de tip light rail, dovedită deja în orașe comparabile ca topografie și densitate, un sistem de metrou ușor complet automatizat, de tip VAL (Véhicule Automatique Léger). Sistemul VAL este complet automatizat, fără mecanic de tren, care utilizează vagoane electrice ușoare, cu circulație frecventă și infrastructură compactă, în mare parte supraterană sau semi-încastrată. Este întâlnit în orașe precum Lille, Toulouse, Rennes, Torino și reprezintă o soluție extrem de eficientă pentru orașe cu relief colinar sau densitate medie, având costuri reduse, operare sigură și capacitate mare de transport la intervale scurte.
METRIS este proiect de infrastructură de interes strategic național, alături de Autostrada A8 – două investiții esențiale pentru a reda Iașului și întregii regiuni Nord-Est statutul binemeritat de centru european.
Proiectul leagă direct ZRT – Zona Roșie Tehnologică (desemnata proiect strategic, printr-o propunere legislativă separată), viitorul nucleu al cercetării și industriei high-tech din România, de Aeroport, universități, spitale, cartiere și coridoarele europene TEN-T.
Cele trei linii METRIS sunt clare și fundamentate:
Linia 1: Lețcani – Rediu – Păcurari – Gara – Podu Roș – Nicolina – Frumoasa – Holboca – Tomești (19,6 km)
Linia 2: Aeroport – Ciric – Tudor Vladimirescu – Podu Roș – CUG – Miroslava – Lunca Cetățuii (21,4 km)
Linia 3: Bucium – Socola – Palas – Tg. Cucu – Universitate – Copou – Agronomie (17,8 km)
Total: 58,8 km (83% suprateran, 17% subteran), 42 de stații moderne.
Interconectări strategice:
Autostrada A8 – noduri intermodale și parcări Park&Râde;
Aeroportul Internațional Iași – flux rapid spre centrele universitare și industriale;
ZRT – Zona Roșie Tehnologică – conectare directă la metrou pentru cercetători, ingineri, studenți;
Spitale, universități, campusuri, parcuri tehnologice.
Este un proiect fezabil, etapizat, finanțabil și cu impact major:
Cost total estimat: 1,54 miliarde euro
Finanțare: minimum 50% fonduri europene nerambursabile
Capacitate: peste 120.000 pasageri/zi
Venituri directe + indirecte: peste 90 mil. EUR/an
Reducerea traficului auto cu ~25%
Reducerea poluării și a bolilor respiratorii
Locuri de muncă și atractivitate pentru investiții și turism
Legea METRIS creează cadrul legal și instituțional pentru ca acest vis să devină realitate.
Iașul devine orașul-pilot pentru un nou model de mobilitate inteligentă, sustenabilă și eficientă.
METRIS + A8 + ZRT
Moldova care renaște.
România care recuperează decalaje.
Vreau să precizez că proiectul este gândit și estimat pe bază mai multor studii individuale și expus în spațiul public, parțial, în mai multe rânduri. E un efort considerabil dar acesta este momentul zero de la care începem efectiv analiza riguroasa dpdv legislativ, al comisiilor de specialitate, avize, reglementari, etc. E un proiect foarte mare și vom avea multe provocări, dificultăți, întrebări şi dezbateri. Dar orice amânare e o pierdere nejustificată pentru semeni. Să fie cu succes! Nu neapărat pentru generațiile astea ci cu atât mai mult pentru cele care ne vor urma, să le lăsăm ceva frumos, eficient şi demn de un aşa centru universitar, economic şi cultural al României”, a transmis prof. univ. dr. Silviu Gurlui, deputat AUR de Iași.
Care A8? Ala inceput acum 18 ani in urma? Sau ala pentru care se lauda ca se liciteaza deja pentru 17 km in 4 ani?
Și Bahluiul ,,e reabilitat total…”. Ce ambarcațiuni super circulă pe el…au niște pene foarte frumos colorate.Hai să discutăm discuții… Da’ un proiect pt metrou care să circule pe deasupra Mitropoliei și peste Palatul Culturii, nu ?
Mai nebunilor cu proiecte, astia din primarie in 12 ani n-au avut bani sa renoveze 2 cinematografe pe str. Lapusneanu si voi bateti campii cu proiecte de miliarde? In urmatorii 50 de ani nu se va construi nimic nou!
Trenurile urbane ar fi solutia.:
Letcani-Pacurari -Gara-Nicolina și de aici o ramura spre Socola-Ungheni si alta spre Bârnova -Ciurea.
Cred ca atat s -ar putea face ,realisti rămânând.
De metroul iesean a auzit cineva
Adica linia principala, de la Letcani la Holboca.
Masinile de sapat tuneluri de la Metroul din Cluj sa fie aduse la Iasi.
Iasul va ajunge la un milion de locuitori nu peste mult timp,
Trebuie sa ne pregatim
Avioane … trebuie sa facem lucrurile pe rand si sa rezolvam ceea ce este inceput.
E sănătos asta .Nu ai o șosea de centură A8 și A7 au plecat din sens contrar până mai ajunge in Iași mai trec ani buni. Jules Verne
Nenea profesoru, cu juma din banii ăștia rezolvi trei intersecții mari , P.Ros, P.Socola, Gara cu pasaje supra/subterane, că aici e blocajul cel mai mare in trafic. Plus mult discutata sosea de la Letcani Brătuleni Belvedere. Cred că mai rămân ceva firfirici și pentru altceva,daca nu vă băgați voi ghioambele, cum e la români.
E genul de proiect : Proiectul Mihai Chirica, bate campii in stil elegant.
Eu vreau si Bahlui navigabil pe dedesupt iar deasupra regim de autostrada.
Metrou suprateran ,nu subteran ! Este mai ieftin ca cel din Cluj si cu mai multe linii ! Sunt bani europeni pentru acest lucru.Daca nu facem proiecte normal ca ,nu o sa facem nimic !
ba sinecura visezi OZN uri deja? Te simtesti bine asa cu capusorul. Crezi ca ti merge asa sa te frezezi la patru ace elegant parfumat sa vii tu aici sa faci gargara si sa prinzi OZN uri. Bugetaras de lux toata viata ta. Mai tine o asa ca o sa ajungi la MARSSSSSSSSSSSSSS MA!