National

Domeniile și specializările pentru învățământul universitar 2020-2021

Publicat: 31 aug. 2020
ALt=
Domeniile și specializările pentru învățământul universitar 2020-2021

Nomenclatorul domeniilor și specializărilor pentru învățământul universitar 2020-2021 a fost adoptat astăzi de Executiv printr-o Hotărâre de Guvern.

Noul act normativ conține schimbările aduse unor structuri ale instituțiilor de învățământ superior, la solicitarea acestora, în baza hotărârilor senatelor universitare, rectificări ale unor specializări școlarizate în cadrul instituțiilor de învățământ superior, conform rapoartelor agențiilor de asigurare a calității din țară sau din străinătate, înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR), precum și noi specializări evaluate de către agențiile de asigurare a calității, din țară sau din străinătate (în perioada 16.04.2020 – 25.07.2020).

Domeniile și specializarările pentru învățământul universitar 2020-2021

Astfel, hotărârea include 54 de instituții de învățământ superior de stat cu 2.148 de  specializări/programe de studii universitare de licență. Dintre acestea, 37 de specializări/programe de studii universitare de licență sunt noi sau au suferit modificări (modificare de capacitate, modificare de denumire). Din totalul celor 37 de programe/specializări, 20 sunt noi, iar 10 au obținut acreditarea.

De asemenea, sunt cuprinse 34 de instituții de învățământ superior particulare acreditate cu 375 de specializări (dintre acestea, două specializări/programe de studii universitare de licență sunt noi), respectiv opt instituții de învățământ superior particulare autorizate provizoriu cu 25 de specializări/programe de studii universitare de licență.

Totodată, la propunerea a 10 instituții de învățământ superior, prin decizii adoptate în Senatul Universitar și comunicate Ministerului Educației și Cercetării, 33 de specializări/programe de studii universitare de licență intră în lichidare (pentru acestea nu se mai organizează admitere, începând cu anul universitar 2020-2021).

Trei specializări/programe de studii universitare de licență noi la nivel național

Hotărârea adoptată astăzi, 31 august, introduce și trei specializări/programe de studii universitare de licență noi la nivel național, față de cele existente, respectiv: Diplomație în afaceri (în cadrul domeniului de licență Relații internaționale și studii europene), Ingineria internetului dispozitivelor inteligente (în cadrul domeniului de licență Calculatoare şi tehnologia informației) și Științe gastronomice (în cadrul domeniului de licență Științe inginerești aplicate).

Scenarii pentru anul universitar

Ministerul Educației ar putea opta pentru noul an școlar universitar pentru un scenariu hibrid, în care unii dintre studenți să meargă la facultate, iar cealaltă parte să continue cursurile online, apoi, în funcție de circumstanțe, să se facă schimb.

Toate scenariile luate în considerare de Ministerul Educației se bazează preponderent pe recomandările Ministerului Sănătății. Astfel, s-a creat un grup interministerial, format din membrii din Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, cu scopul de a dezvolta aceste scenarii.

Deja, partenerii educaționali au elaborat rapoarte și au prezentat în spațiul public o parte din discuțiile avute în acest grup interagențial și, după cum este destul de bine știut, scenariul cel mai acceptabil este acela prin care Ministerul Sănătății recomandă ca unii dintre studenți să participe la școală în mod fizic, iar ceilalți vor participa la cursuri online, totul urmand a se schimba în funcție de starea epidemiologică.

Toate scenariile pentru reluarea cursurilor iau în considerare în mod evident situația epidemiologică, care nu este prea bună în prezent, e bine de recunoscut.

Autoritățile doresc să accentueze că acest scenariu este numai unul dintre cele ce pot exista sau pot fi aplicate. Trebuie privit în jur și acționat în funcție de situația epidemiologică. Autoritățile lucrează la scenariile care, pe lângă programa și infrastructura, iau în considerare resursele umane și materiale de care are nevoie țara.





Adauga un comentariu