Editorial

Jurnalistul Ion Cristoiu: „2022 e singurul an în care actuala Putere poate reseta România. O altă ocazie nu se va mai ivi mult timp în Istoria țării”

Publicat: 07 ian. 2022
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Jurnalistul Ion Cristoiu 2022 e singurul an în care actuala Putere poate reseta România. O altă ocazie nu se va mai ivi mult timp în Istoria țării
Jurnalistul Ion Cristoiu

La începutul unui Nou An se obișnuiește ca Istoricii clipei care sînt comentatorii scenei interne și externe să facă profeții.
La începutul lui 2020, nici o profeție n-a luat în calcul năvălirea Pandemiei, un eveniment care a lovit omenirea mai ceva decît un război mondial. Prin urmare, toate profețiile s-au dovedit false. Doamna doamnelor, Istoria, a scos limba la toți profeții. Nu fără o anume șăgălnicie, care a eliminat din gest orice urmă de nepolitețe.

Pentru Istoricii clipei a fost o lecție. Lecție pe care trebuiau s-o știe:
Istoria e de genul feminin.
Și prin urmare, poate avea hachițe.

Luînd seamă la această lecție nu mă voi lansa acum, la început de an, în profeții despre ce se va întîmpla în 2022. Nici măcar pe plan politic intern, unde și-ar putea spune cuvîntul o anume Logică. Ne vom resemna să scriem ce ar trebui să se întîmple în 2022 sub semnul marii schimbări politice de la finele lui 2021.

În 25 noiembrie 2021, punînd capăt unei Crize politice de aproape două luni, una dintre cele mai grave crize politice postdecembriste, la Palatul Victoria a venit un Guvern care a marcat o premieră în postdecembrism:
Un Guvern practic de Uniune Națională, bazat pe o majoritate parlamentară zdrobitoare, condus de un militar de carieră.

S-a vorbit la un moment dat că acest guvern n-ar fi o premieră în postdecembrism.
S-a spus că o situație asemănătoare a fost după alegerile din 2012, cîștigate de Alianța politică USL ( PNL și PSD).

Să comparăm Parlamentul de după alegerile din 2012, cu cel de după 25 noiembrie 2021:

Structura Parlament 2012

Senat (176 mandate)
Puterea: USL (122 mandate) – 69,32%
Puterea are, așadar, 69,32% în Senat.
Opoziția are următorul procentaj: Alianța România Dreaptă (ARD: PD-L 22 mandate + PNȚCD 1 mandat + Forța Civică 1 mandat) (24 mandate), Partidul Poporului – Dan Diaconescu (PP-DD) (21 mandate), UDMR (9 mandate) – Total: 54 mandate – 30,68%.

Camera deputaților (412 mandate)
Puterea:  USL (273 mandate) – 66,26%
Opoziția: Alianța România Dreaptă (ARD: PD-L 52 mandate + PNȚCD 3 mandate + Forța Civică 1 mandat) (56 mandate), Partidul Poporului – Dan Diaconescu (PP-DD) (47 mandate), UDMR (18 mandate) – Total: 121 mandate – 29,37%

Structura Parlament 2022

Senat (136 mandate)
Puterea:  PNL (41 mandate), PSD (47 mandate), UDMR (9 mandate) – Total: 97 mandate – 71,32%
Opoziția:  USR (25 mandate), AUR (14 mandate) – Total: 39 mandate – 28,68%

Camera deputaților (330 mandate)
Puterea: PNL (93 mandate), PSD (110 mandate), UDMR (21 mandate), minorități (18 mandate) – Total: 242 mandate – 73,63%
Opoziția: USR (55 mandate), AUR (33 mandate) – Total: 88 mandate – 26,67%.

La o adică, din punct de vedere Parlamentar, raportul dintre Putere și Opoziție în 2022 se apropie de cel din 2012.
Da, dar actuala Putere are de partea ei și Președinția.
USL, deși majoritară în Parlament, avea drept adversar Președinția.

Opoziția de după alegerile din 2012 era infinit mai puternică decît cea de acum:

  1. Avea de partea ei Președintele.
  2. Partidele care o compuneau aveau toate temeiurile să colaboreze în Parlament. Nu se excludeau reciproc, așa cum se întîmplă acum cu USR și AUR.

Cu o astfel de majoritate și cu o Opoziție incredibil de slabă, atît ca pondere în Parlament, cît și ca unitate (Partidele de Opoziție de după 2012 nu se excludeau reciproc așa cum se întîmplă cu USR și AUR acum) putem spune că în 2022 România are cea mai puternică Putere (dacă se poate spune așa) din perioada postdecembristă.

Nenorocirea României postdecembriste a constat în existența Puterii slabe, fie din cauza unei majorități parlamentare fragile, fie din cauza conflictului dintre Președinte și Parlament.
De la investirea Guvernului a trecut deja o lună. În această perioadă putem spune că în interiorul Coaliției de Guvernare s-au consumat conflictele provocate de alierea a două partide, pînă nu demult dușmane și, evident, de împărțirea Puterii. Tot în această perioadă electoratele partidelor s-au obișnuit cu schimbarea de alianță din 25 noiembrie 2021, iar partidele, cu premierul Nicolae Ciucă.

Formarea Coaliției PNL-PSD-UDMR-Minorități se justifică din punct de vedere istoric numai și numai dacă uriașa Putere deținută de Putere (Parlament, Guvern, Președinție) va fi folosită pentru resetarea României prin inițierea și adoptarea unor reforme de care țara are absolut[ nevoie pentru a-și desăvîrși modernizarea.

Se va întîmpla acest lucru în 2022?
Se va întîmpla dacă se se îndeplinesc trei condiții:

  • a) Coaliția să nu se destrame de-a lungul lui 2022.
  • b) Coaliția să fie suficient de unită în promovarea reformelor inclusiv a celor mai puțin populare.
  • c) Partidele de Coaliție să-și întoarcă privirile de la interesul de a avea capital electoral la interesul de a reforma România.

Reformele pot pune în discuție, în cazul fiecărui partid, interesul de a nu pica în sondaje.
Pînă la alegerile din 2024, mai sînt doi ani.
Din experiența de pînă acum se știe că sondajele de opinie trebuie să devină o preocupare a partidelor începînd cu penultimul an pînă la alegeri.
În cazul de față, începînd cu 2023.

2022 e singurul an în care partidele Coaliției își pot permite punerea între paranteze a capitalului electoral pentru putea promova reformele, inclusiv cele nepopulare.
Prin urmare, 2022 e singurul an în care actuala Putere poate reseta România.
Dacă se ratează 2022, nu cred că România va mai avea în perioada care începe cu 2021, pe întinderea unui deceniu, o asemenea fereastră de oportunitate.

Sînt conștienți de asta liderii partidelor din actuala Coaliție?
E conștient de asta mai ales Klaus Iohannis, cel care a făurit, în 2021, actuala Coaliție?

Adauga un comentariu