Prima pagină » Eveniment-Social » Liderii inovării STEM – liceenii de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași
Liderii inovării STEM - liceenii de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași

Liderii inovării STEM – liceenii de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași

19 nov. 2025, 18:01,
Redacția BZI în Eveniment-Social

Am înțeles demult la LIIS nevoia unor contexte de învățare inovative, creative care ies din tiparele disciplinelor de studiu și sunt aplicate la realitatea din jurul nostru.

“Felicitări din inimă elevilor și profesorilor care au ales să lucreze în echipă la proiecte transdisciplinare, adecvate inițiativelor elevilor de autodepășire, dorinței acestora de a oferi prin competențele STEM soluții la probleme reale din jurul nostru! Avem lideri ai învățării atât în sălile de clasă, cât și în cancelaria LIIS. Este o bucurie să văd atâta implicare și dorință de a găsi soluții inovative bazate pe împletirea științelor cu ingineria la problemele din imediata noastră vecinătate. Reușim să dezvoltăm în timpul orelor, dar și în afara acestora adevărate laboratoare de gândire, în care ideile elevilor noștri se conturează  în proiecte STEM, deosebit de appreciate, premiate la competițiile naționale și internaționale de profil.” Prof. dr. Adina Romanescu – directorul Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași

La Concursul Național de Știință și Inginerie RoSEF 2025 organizat la Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava, LIIS a fost reprezentat prin 5 proiecte toate premiate:

– Vlad Sofronea – PREMIUL I și medalie de aur-secțiunea robotică, coordonator prof. Mirela Tibu

– ⁠Salian Shaan și Salian Surya -PREMIUL I și medalie de aur -secțiunea Științe coordonatori prof. Lăcrămioara Popa și prof. Mirela Țibu

– ⁠Carabas Ovidiu-PREMIUL II și medalie de argint – secțiunea Științe aplicate coordinator prof. Aruxandei Madalina

– ⁠Pachitanu Matei- PREMIUL II și medalie de argint – secțiunea Științe aplicate, coordonator prof. Mirela Țibu

– ⁠Baciu Andrei – PREMIUL III și medalie de bronz- secțiunea IT, coordonator prof. Mirela Țibu

„Scopul proiectului “ChromaVer” este dezvoltarea unui sistem inteligent, ecologic și accesibil, capabil să indice în timp real gradul de prospețime al cărnii. Acesta funcționează prin detectarea modificărilor de pH cauzate de activitatea bacteriană în timpul alterării. Indicatorul colorimetric își schimbă culoarea proporțional cu această variație, oferind un semnal vizibil și măsurabil digital, care permite evaluarea obiectivă a siguranței alimentului.

Etichetele dinamice de tip ChromaVer ar permite consumatorilor și comercianților să verifice starea reală a alimentului, nu doar data de expirare. Astfel, produsele sigure nu ar fi aruncate inutil, iar cele periculoase ar fi identificate rapid.

Antocianina și Curcumina sunt substanțe alimentare aprobate (E163 și E100) de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentelor (EFSA) și de FDA. Nu sunt toxice și nu interacționează chimic cu produsul alimentar.

Atât hârtia de filtru utilizată, cât și pigmenții naturali sunt complet biodegradabili și nu lasă reziduuri toxice. În versiunea viitoare, și filmul polimeric (PVA/CMC-Na) va fi biodegradabil.

Costul unui indicator este estimat la sub 0,10 RON, deoarece se utilizează materiale naturale și ieftine. Această abordare face sistemul fezabil pentru implementare comercială și accesibil la scară largă.

Indicatorul poate fi aplicat sub formă de etichetă colorimetrică direct pe ambalajul produsului. Culoarea ar putea fi citită vizual sau cu o aplicație digitală, oferind informații în timp real despre prospețime de-a lungul lanțului frigorific.

Următoarele etape includ:

  • Stabilizarea pigmenților față de lumină și umiditate;
  • Integrarea într-un film biodegradabil real (PVA/CMC-Na);
  • Crearea unei aplicații mobile pentru detecția digitală a culorii;
  • Extinderea aplicației la alte produse perisabile.

Proiectul combină chimie naturală, tehnologie digitală și sustenabilitate. Nu există alt sistem care să ofere semnal vizual direct, măsurabil digital și să fie 100% sigur și biodegradabil. Este o punte între știință, siguranță alimentară și protecția mediului.

Costul total al proiectului a fost relativ redus, deoarece am utilizat în mare parte materiale și echipamente aflate deja în gospodărie sau disponibile în laboratorul de chimie al școlii. Am folosit ingrediente naturale precum varză roșie (sursa de antocianină) și turmeric (sursa de curcumină), recipiente de plastic reutilizate pentru experimente, hârtie de filtru fără acid, și o cameră web pentru analiza digitală a culorii. De asemenea, laboratorul școlii ne-a pus la dispoziție sticlărie, pipete, soluții tampon și alte materiale comune, fără costuri suplimentare.

Estimăm un buget total de aproximativ 300–350 RON.” Surya Shaan, clasa a IX-a D și Salian Shaan, clasa a XII-a A – profesori coordonatori Lăcrămioara Popa (Chimie) și Mirela Țibu (Informatică)

Proiectul ECOGUARD a presupus construirea unei drone, întrucât roboții pot fi limitați de obstacole. “Drona este dotată cu o cameră pe un stabilizator și un clește care să poată apuca și aduce gunoiul în locuri special amenajate sau selectate de către aparținator. Dronele rulează o rețea neuronală convoluțională YOLOv4 pentru trasarea unor dreptunghiuri în jurul obiectelor considerate gunoaie de către model. Ulterior pe baza acestor cutii, drona calculează unghiurile de proiecție față de senzorul optic al camerei pentru a urmări cel mai avantajos rezultat și pentru a prelua gunoiul cu ajutorul cleștelui.” Vlad Sofronea, clasa a XI-a E – profesor coordonator Mirela Țibu (Informatică)

„Prin proiectul „ApiSAVE”, mi-am propus eficientizarea termică a stupilor de albine prin studiul rezistenței materialelor și eradicarea acarianului varroa destructor prin efect termic. Mă preocupă utilizarea tehnologiilor moderne pentru monitorizarea parametrilor din cadrul microclimatului și salvarea coloniilor aflate în pericol.” Codrin Carabaș, clasa a XI-a A – profesor coordonator Mădălina Aruxandei (Fizică)

“SWERVE este un mecanism de tip roată cu un grad de libertate care permite mișcarea omnidirecțională, păstrând viteza și precizia.” Matei Pachițanu, clasa a XI-a E – profesor coordonator Mirela Țibu (Informatică)

 

“SENTIO este un asistent vocal empatic bazat pe inteligență artificială care combină analiza textului, a vocii și a sunetelor non-verbale pentru a detecta si raspunde potrivit la una din 48 de stări emoționale. Iar prin sume probabilistice și modele avansate oferă utilizatorului răspunsuri empatice pe tonuri  adaptate contextului emoțional.” Andrei Baciu, clasa a XII-a A – profesor coordonator Mirela Țibu (Informatică)

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
08 decembrie 2025
08 decembrie 2025