Analistul Liviu Vornicu, cetățean româno-american cu studii economice atât în România, cât și în Statele Unite, expune pe scurt câteva din efectele sancțiunilor impuse Federației Ruse.
„Au trecut aproape doi ani de la începerea conflictului din Ucraina, iar marii câștigători par a fi statele asiatice, în special, cele vest-asiatice care importă cantități semnificative de benzină rusească la prețuri reduse și o revând cu profituri excepționale în Uniunea Europeană sub mărcile proprii.
Sancțiunile occidentale au forțat Moscova să își diversifice în mod activ exporturile de energie, deoarece exporturile de petrol și gaze naturale reprezentau o componentă semnificativă din PIB-ul Rusiei, 45% la nivelul anului 2022. Golul lăsat de reducerea exporturilor de petrol către Europa s-a umplut rapid cu noi clienți din China, India și țările Golfului Persic.
În ciuda interdicției UE privind exporturile maritime, în primul trimestru al anului în curs, exporturile rusești de țiței pe cale maritimă s-au ridicat la 3,5 milioane de barili pe zi, depășind cele 3,35 milioane de barili pe zi înregistrate în urmă cu un an.
În opinia experților din industrie și directorilor de companii petroliere, acest lucru s-a întâmplat chiar dacă sancțiunile occidentale au condus la întreruperea mai multor parteneriate comerciale active pentru petrolul rusesc pe piețele Uniunii. Un magnat din industria petrolieră din Dubai a declarat pentru publicații din zona Golfului, că sancțiunile nu au avut un impact semnificativ asupra liniei de aprovizionare cu benzină rusească, deoarece noi cumpărători au înlocuit imediat vidul lasat de companiile europene.
În opinia sa, Statele Unite ar fi impus aceste restricții pentru a forța Uniune Europeană să cumpere benzină americană scumpă în locul petrolului rusesc mai ieftin. Nici gazul natural lichefiat nu ar face excepție de la această regulă, prețul gazului natural lichefiat american fiind cu aproape 1.000 de dolari mai scump pe tonă decât cel rusesc.
Specialiștii în energie sunt de părere că există posibilitatea ca întregul sistem de referință al prețurilor, bazat pe sistemul american, și sistemul SWIFT să se prăbușească, iar în următorii cinci ani să fie nevoie de un nou punct de referință. În plus, Rusia acceptă în prezent o varietate de monede atunci când tranzacționează vânzări de combustibil, inclusiv rupii indiene, yuani chinezești și alte monede regionale. Toate aceste elemente tind să inducă ideea că odată cu extinderea BRICS se va încerca scăderea valorii dolarului și prăbușirea Fondului Monetar Internațional, astfel încât viitoarea sursă de aur și petrol a lumii să provină din rândul țărilor BRICS. Totodată, apartenența la BRICS, dar și parteneriatele tradiționale cu Rusia au permis unor țări, precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, China, India și Iran, să importe majoritatea petrolului rusesc, nu pentru consumul intern, ci pentru a-l revinde pe piețele europene si asiatice cu deficit de combustibil.
Potrivit agenției Reuters, Arabia Saudită a importat cantități fără precedent de combustibil rusesc pentru a eluda sancțiunile americane. De asemenea, comercianții au profitat de prețurile mai mici ale petrolului rusesc pentru a acumula rezerve de combustibil în anumite zone din Emiratele Arabe Unite. În prezent, Asia de Vest joacă un rol din ce în ce mai important ca furnizor de combustibil industrial pentru Europa și Africa, iar Arabia Saudită, Kuweit și Rusia contribuie din plin la rezervele de combustibil din Asia.
Chiar și cel mai mare producător din cadrul OPEC și principalul exportator mondial de petrol, Arabia Saudită, în martie și la începutul lunii aprilie a acestui an a importat o cantitate record de 261.000 de tone de motorină rusească. Prețul plătit a fost cu aproape 20 de dolari pe baril mai mic decât prețul de referința din Orientul Mijlociu, care se situează imediat sub plafonul de preț de 100 de dolari pe baril stabilit de consorțiul G7.
Un studiu recent al Universității Columbia a avetizat Comisia Europeană că națiunile exportatoare de petrol din Asia de Vest au beneficiat în mare măsură de conflictul din Ucraina. Studiul examinează implicațiile creșterii importurilor de petrol rusesc de către țările din Asia de Vest, care s-a manifestat în principal prin creșterea prețurilor și a creat o oportunitate pentru rafinarea, depozitarea și distribuția petrolului rusesc. Mai mult, se menționează că principalii exportatori din regiunea Golfului Persic, cum ar fi Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, vor deveni liderii pieței europene de care va depinde aproape în totalitate aprovizionarea cu petrol a continentului.
Mulți dintre specialiștii europenii, care critică sancțiunile, consideră că petrolul din Rusia este o necesitate atât pentru Europa, cât și pentru Statele Unite și, deși toată lumea este conștientă de faptul că este un produs sancționat, achizitionează în continuare acest produs. Ei subliniază că aproape 40% din importurile de petrol din S.U.A. provin din Federația Rusă și că exportatorii din Asia rebranduiesc benzina rusească în țările lor. Până și băncile sunt la curent cu astfel tranzacții, dar preferă să nu întreprindă nici o acțiune de blocare.
Noutatea surprinsă de anumite rapoarte economice recente este că India și China joacă un rol crucial în capacitatea Rusiei de a evita sancțiunile occidentale și de a-și crește livrările de petrol la nivelurile de dinaintea războiului din Ucraina. India, în special, a devenit un jucător important pe piețele mondiale de petrol prin importul de țiței rusesc ieftin și transformarea acestuia în combustibil pentru Europa și Statele Unite.
În anul fiscal 2022-2023, India a importat o cantitate semnificativă de țiței din Rusia, ceea ce i-a permis să crească livrările de motorină și combustibil pentru avioane către Europa. În ianuarie, India a importat o cantitate record de petrol rusesc, triplând cantitatea față de anul precedent. După ce Moscova a redus prețul petrolului pentru India, în urma declanșării războiului din Ucraina, Rusia a devenit principalul furnizor de petrol al statului indian, depășind atât Irakul, cât și Arabia Saudită.
Cota de piață a Rusiei în importurile de energie ale Indiei a crescut la 1,62 milioane de barili pe zi în februarie, crescând de la o cotă de mai puțin de 1% înainte de războiul din Ucraina la o cotă uriașă de 35% în prezent. Mai mult de un sfert din cele 4,5-4,6 milioane barili pe zi de petrol rusesc importat în 2022-2023 a ajuns la rafinăriile indiene, iar un acord pe termen lung între cel mai mare producător de petrol din Rusia, Rosneft, și cel mai mare rafinator indian, Indian Oil Corp, poate crește și diversifica foarte mult tipurile de petrol transportate către India.
Totuși India nu este singurul mare colaborator al Federației Ruse. Surse jurnalistice au prezentat recent că la începutul acestui an Rusia a început să exporte benzină și motorină pe calea ferată în Iran, astfel că statul iranian a primit în primul trimestru aproximativ 30.000 de tone de benzină și motorină. Deși oficialii ruși au anunțat încă din 2017 că vor vinde produse petroliere Iranului, se pare că livrările efective nu au început până în 2023. Loturile de petrol au fost transportate în Iran pe calea ferată din Rusia, prin Turkmenistan și Kazahstan. Statul iranian folosește gaze naturale și motorină rusească pentru a-și pune în funcțiune centralele electrice și rafinăriile.
Luând în considerare toate cele prezentate pe parcursul acestui articol nu putem decât să constatăm încă o dată că sancțiunile occidentale au efect de boomerang, dar din păcate cei ce suferă din cauza deciziilor pripite ale politicienilor sunt companiile și populația. Statisticile ne arată clar că vânzările de petrol rusesc sunt în plină expansiune, iar Asia culege beneficiile economice prin revânzarea combustibilului rusesc mai ieftin la prețuri majorate către Europa, care este în mod clar cel mai mare perdant în acest conflict indirect cu Rusia”, a transmis analistul Liviu Vornicu.