Optimizarea SEO (Search Engine Optimization), reprezentand, in teorie, o tehnica de e-marketing deosebit de rentabila si eficienta pe termen lung, ridica, in practica, diferite semne de intrebare si chiar… „controverse”; nu doar in randul clientilor beneficiari de astfel de servicii (de exemplu, magazine online), cat si in ceea ce priveste buna practicare a activitatilor specifice de catre specialisti.
Acest lucru survine ca urmare a faptului ca, la nivel general, in termeni universal valabili, nu exista un Ghid oficial, o „scoala” sau o directie anume, concreta, cu privire la practicarea si dezvoltarea uniforma a domeniului Search Engine Optimization. Altfel spus, nu exista un set de reguli si indicatii precise, unanim acceptate la scara larga, care sa garanteze succesul implementarii unui proces de optimizare SEO in proportie de 100%, ipotetic vorbind.
Mai mult decat atat, pe cale de consecinta, deseori parerile expertilor cu privire la varii subiecte ce tin de optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare difera atat de la un caz la altul, cat si in genere, principial, ca mod de abordare a acestei tehnici de promovare digitala din categoria SEM (Search Engine Marketing).
Astfel de diferente pot fi, insa, justificate si de natura distincta a fiecarui client, in parte, cu care colaboreaza o agentie ce ofera servicii de optimizare SEO, de pilda; orice business „digitalizat” are, in definitiv, specificul sau propriu, nevoi si obiective ce pot diferi totalmente de la o situatie la alta.
Pe de alta parte, insa, latura „enigmatica” a procesului de optimizare SEO este conferita, indubitabil, in cea mai mare masura, de faptul ca Google (cel mai relevant si „abordat” motor de cautare) nu ofera niciodata informatii clare referitoare la modul sau de operare / reactionare din punct de vedere SEO, la cum se raporteaza mai exact la aceasta activitate ce il vizeaza atat de frecvent.
Update-urile de algoritmi Google, deseori incerte si inopinate, dovedindu-se a fi inoportune; riscurile de penalizare a site-urilor ce beneficiaza de optimizare SEO (ce anume si cat de puternic este dezavuat ori ba de giganticul motor de cautare); „disputa” dintre traficul organic si traficul platit etc. – pun deseori bete in roate practicienilor de servicii SEO si/sau implica diferite dubii.
Asadar, nu in ultimul rand, referitor la acest subiect, trebuie mentionat faptul ca Google detine propriul serviciu de publicitate pe Internet, prin platforma Google Ads, care pune la dispozitia brandurilor din mediul virtual anunturi platite, contra cost, de tipul PPC (Pay Per Click). Acest detaliu justifica, intr-un fel sau altul, legatura Love-Hate Relationship dintre compania americana si Search Engine Optimization, fata de care aceasta nu are o atitudine tocmai… incurajatoare.
Iar avand in vedere ca, pana la urma, orice miza, in marketing, se reduce la bani si profit antreprenorial, mai trebuie precizat urmatorul aspect explicativ pentru situatia Google vs. SEO: campaniile de tip PPC se axeaza pe traficul platit (avantajos pentru Google), pe cand traficul organic (neplatit, prin raportare la specificul PPC) este considerat a fi mai „de calitate”, in ideea ca influenteaza considerabil cresterea profitului pentru antreprenor, prin cresterea ratei de conversie a comertului electronic.