Germania se pregătește pentru una dintre cele mai dificile perioade din ultimul deceniu. Surse din industrie confirmă că marile companii auto (Volkswagen, Bosch și Mercedes-Benz) pregătesc un amplu program de șomaj tehnic (Kurzarbeit) care ar urma să se aplice în mai multe uzine până în primăvara anului 2026.
Măsura vine în contextul unei crize profunde din industria auto europeană: cererea pentru mașini electrice scade, costurile de producție cresc, iar lanțurile de aprovizionare sunt tot mai fragile. În plus, competiția acerbă din partea producătorilor chinezi pune o presiune uriașă pe giganții germani.
Bosch, Mercedes și Volkswagen intră în șomaj tehnic generalizat
Potrivit informațiilor preliminare, programul de șomaj tehnic va permite companiilor să reducă temporar orele de lucru sau chiar să suspende parțial activitatea unor secții, pentru a evita concedierile masive. Durata estimată a măsurii este până la 31 martie 2026, perioadă în care statul german ar urma să compenseze parțial salariile angajaților afectați.
Pentru Bosch, primele semnale sunt deja clare. Compania a anunțat reducerea orelor de lucru și posibile restructurări în mai multe unități din Germania. La Volkswagen, deși conducerea a semnat recent un acord cu sindicatele pentru menținerea locurilor de muncă până în 2030, surse interne recunosc că o parte din fabrici ar putea intra în regim de producție redusă în 2025. Mercedes-Benz, la rândul ei, pregătește un plan de austeritate sever, denumit „Next Level Performance”, care include tăieri de costuri și reorganizări masive.
Economiștii avertizează că rezultatele financiare ale acestor companii pentru anul 2025 vor fi dezastruoase, cu scăderi abrupte ale profitului operațional și pierderi de miliarde de euro cauzate de reducerea vânzărilor și de investițiile uriașe în tehnologiile verzi.
Deși șomajul tehnic este considerat o soluție de avarie, el nu va rezolva problemele structurale ale industriei auto germane. Sindicatele avertizează că, fără o reformă profundă și o strategie industrială coerentă, Germania riscă să piardă poziția de lider global în domeniul auto.
În următoarele luni, se așteaptă anunțuri oficiale din partea companiilor și negocieri intense cu guvernul federal pentru stabilirea detaliilor programului. Pentru zecile de mii de angajați din fabricile Bosch, Volkswagen și Mercedes, urmează luni de incertitudine, o perioadă care va testa limitele unuia dintre cele mai solide sectoare economice din Europa.
Praful si pulberea se va alege de mUE !
Deutschland kaput!