Titlurile zilei

Lovitură pentru taximetriștii din Iași! Prețul autorizațiilor de taxi vândute pe piața neagră din Iași s-a prăbușit la jumătate într-un singur an. Firmele de ride-sharing Uber, Yango sau Bolt iau clienții firmelor de taximetrie

Publicat: 27 iul. 2020
Prețul autorizațiilor de taxi vândute pe piața neagră din Iași s-a prăbușit
Prețul autorizațiilor de taxi vândute pe piața neagră din Iași a scăzut la jumătate într-un an după apariția firmelor de ride-sharing precum Uber, Yango sau Bolt

Prețul autorizațiilor vândute pe piața neagră din Iași s-a prăbușit brusc pe parcursul ultimului an, iar taximetriștii din Iași primesc o lovitură grea din partea firmelor de ride-sharing precum Uber, Yango sau Bolt, care au luat încetul cu încetul clienții firmelor de taximetrie.

Dacă în 2019 licențele de taxi din Iași se vindeau pe piața neagră la prețuri de aproape 25 mii de euro, valoarea acestora a scăzut la jumătate în vara anului 2020, iar multe persoane cedează autorizațiile împreună cu autoturismele echipate și chiar cu firmele prin care sunt administrate

Lovitură pentru taximetriștii din Iași! Prețul autorizațiilor de taxi vândute pe piața neagră din Iași s-a prăbușit

Prețul autorizațiilor de taxi din Iași  vândute pe piața neagră s-a prăbușit brusc, iar pe parcursul ultimului an, acesta a scăzut la jumătate după apariția firmelor de ride sharing precum Uber, Yango sau Bolt, care au luat încetul cu încetul clienții firmelor tradiționale de taximetrie din municipiul Iași.
Dacă în aceeași perioadă a anului trecut autorizațiile de taximetrie se vindeau la prețuri de peste 20 mii euro, majoritatea în jurul prețului de 25 mii euro, acestea sunt scoase acum la vânzare cu prețuri de sub 15 mii de euro, chiar și cu 10 mii de euro în unele situații. Site-urile specializate în anunțuri sunt pline cu ofertele făcute de taximetriștii din Iași , care de multe ori cedează autorizația împreună cu autoturismul echipat corespunzător, uneori chiar și cu firma.
Un ieșean oferă spre vânzare licența împreună cu mașina Dacia Logan la prețul de 12 mii de euro.

„Nu este nicio situație în neregulă cu licența de taxi, acesta este prețul de vânzare la care s-a ajuns. Autorizația se dă împreună cu mașina Dacia Logan, fabricată în 2012. Mașina este funcțională, la stradă, este refoliată de curând și are aparat de taxat nou. 12 mii euro este prețul final și este așa mic pentru că se dă fără SRL, am alte activități pe firmă pe care vreau să le continui separat”, spune Sebastian, taximetrist din Iași care oferă autorizația de taxi la vânzare pe OLX.

Doar 1.800 autorizații de taxi sunt disponibile la nivelul municipiului Iași

Primăria Iași a eliberat un număr limitat de autorizații de taxi, acestea fiind aproape 1.800 la nivelul municipiului. Deși vânzarea acestora este ilegală, firmele de taximetrie din Iași au găsit o metodă de cesionare a autorizațiilor prin care eschivează legea în așa fel încât autorizațiile să fie schimbate pe bani grei. Înainte de apariția firmelor de ride-sharing precum Uber, Yango sau Bolt, licențele de taxi erau vândute cu prețuri chiar și de 25 mii euro, dar acestea s-au prăbușit la 10.000 euro.

„Eu sunt privat și îmi este mult mai simplu să mă descurc, greu e pentru cei care lucrează la firmă pe licențele și mașinile altora și trebuie să plătească aproape jumătate din ce muncesc. Înainte se dădeau și cu 25 mii licențele, acum le găsești la 10-15 mii, cu tot cu firmă și mașină. Nu mai este îmbulzeala de anii trecuți, când toată lumea voia taxiuri, acum ai Uber și alte variante la stradă”, spune Ionuț Moldoveanu, taximetrist din Iași.

Un alt ieșean oferă spre vânzare, cu doar 10 mii euro, autorizația de taxi, însă fără societate și autoturism.

„Prețul este de 10.000 euro pentru autorizație, nu este negociabil. Prețul este atât de mic pentru că se dă fără mașină, până acum a funcționat pe Persoană Fizică Autorizată”, spune Claudiu, ieșean care oferă la vânzare pe OLX autorizații de taxi pentru municipiul Iași.

 

Tranzacțiile cu autorizații se fac la nivelul Camerei Taximetriștilor din Iași, controlată de controversatul Mircea Manolache

Autorizațiile de taxi se vând de multe ori împreună cu autoturismele și firmele prin care sunt administrate, iar în cazul acestora prețul crește simțitor. „Vând/Cesionez firmă Taxi Srl. Firma este înființată în 2015, neplătitoare de TVA cu impozit 1 la sută cu autorizație și mașină la taxi complet echipată, Dacia Logan 2017, pe benzină + GPL, 165.500 km reali, AC, în stare foarte bună, abia schimbate uleiul și plăcuțele de frână. Autorizație de transport vizată până în 2025, acte la zi. Preț 19.000 euro, negociabil”, se arată într-unul din multitudinea de anunțuri postate pe internet.

Orice tranzacție cu autorizațiile de taxi este realizată la nivelul Camerei Taximetriștilor, entitate care intermediază astfel de înțelegeri între părți. La nivelul Iașului, directorul executiv al Camerei Taximetriștilor este controversatul om de afaceri Mircea Manolache, patron al grupului Parma Taxi, în timp ce soția lui, Doina Manolache, este juristul care se ocupă de consilierea celor care vor să vândă licențe. Sute de licențe de taxi au fost vândute în perioada 2016-2019 la nivelul Camerei Taximetriștilor din Iași. Asta s-a întâmplat deoarece, fiind un număr limitat de autorizații la nivelul municipiului, acestea erau foarte greu de găsit, iar mulți au fost dispuși să ofere sume cu mult mai mari față de cele de pe piață pentru a se putea apuca de taximetrie. Venirea companiilor precum Uber sau Bolt în Iași a dus la prăbușirea pieței negre de licențe de taxi.

Firmele private din Iași au pus monopol pe piața taxiurilor

Consiliul Concurenței al României a realizat un control în urmă cu doi ani privind activitatea firmelor de taximetrie din Iași: Delta Taxi, Lux Taxi, Auto Wad RD, Euro Taxi, RVR Taxi, Unreal SRL și Parma Tax. Au fost controlați cei 7 operatori de taximetrie din Iași, iar concluziile au fost clare: cei 7 au instaurat monopol pe piața transportului în regim de taxi.  În consecință, operatorii au fost și amendați cu sume importante.

„Analiza derulată cu privire la comportamentul celor 7 operatori dispeceri implicați a relevat faptul că aceștia au constituit un cartel pe piața transportului local în regim de taxi și a serviciilor conexe din municipiul Iași, determinând aplicarea de către majoritatea transportatorilor autorizați din municipiul Iași a unor tarife unice, la nivelul de 1,99 lei/km pentru tariful de zi, respectiv 2,19 lei/km pentru tariful de noapte începând cu ianuarie 2013 și până în septembrie 2017 (o creștere cu 10 la sută față de nivelul anterior).

În cazul în care consumatorul dorește să beneficieze de servicii de transport local de persoane în regim de taxi, libertatea de a opta pentru tarife mai mici este practic inexistentă deoarece majoritatea transportatorilor taxi din municipiu practică același tarif ca urmare a practicii concertate stabilite și puse în practică de întreprinderile investigate, concurența fiind astfel afectată”, se arată în raportul realizat de Consiliul Concurenței al României.





Comentarii
  • cine mai umbla cu loganurile soioase care put a odicolon amestecat cu transpiratie
    majoritatea cocalarilor de taximetristi te plimba cu geamul deschis fara sa dea drumul la aerul conditionat
    daca mergi cu 5 masini pe acelasi traseu ai 5 preturi diferite

  • Nu laud UBER si nu vreau sa-i fac publicitate, dar masinile lor (ma rog, parcul lor auto ca sa spun asa) sunt de-o calitate extra, cat si comportamentul soferului comparativ cu taximetristii.
    Sunt si taximetristi de nota 10, toata stima, tot respectul, dar in majoritatea cazurilor mai lasa de dorit. Si da, lasati sa fie concurenta, concurenta scade monopolul/preturile.
    O zi faina.

  • Obligatoriu ar trebui ca nici o masina fara euro 6 sa nu poata face taxi! Si firmelor ar trebui ca Primaria sa le oblige sa aiba cel putin 1 masina pentru persoane cu handicap si cel putin jumatate din parcul auto sa fie masini hibride! Un taxi face si 500 km intr o zi, acolo e poluarea mare!!! Solutii sunt, vointa este!

  • Normal ca soferul „ugerist,rebu,gunoier,pirat,inginer”…sau ce denumiri mai au….sta „capra”.. cu Ac pornit,cu bomboane,suc apa plata….pt clienti….pt 1,8 lei /km…..si la final dupa ce plateste Uber-ul si firma partenera…adica 35%……benzina/motorina….intretinerea masinii…..normal ca sta „capra” pt clienti pentru 0,8 bani / km……pe clienti ii doare la „paishpe”….si „inginerii” care jigneau taximetristii,ca au o meserie de 2 lei….uite ca toti „ravneau” la meseria asta……

  • Dacă vouă va convine sa dați 100 de lei la uber în schimbul a doar 10 lei la un taxi clasic, atunci e foarte bine.
    Dar ma tem ca ăștia de comentați, sunteți doar niște plozi virgini, care încă stau cu parintii și merg doar cu tramvaiul la școală.

  • Sergiu si anonim cu siguranta sunt taximetristi care stau cu parizerul pe bord sau el nu merge pe distanta scurta ca il doare spatele…faceti taximetrie pe deal..numai tarani…cocalari si certati cu legea pe care nu i angajeaza nimeni…ei nu semnalizeaza ei forteaza galbenul..intorc pe linie continua nu dau prioritate o ard cu injuraturi si restul..ca mai sunt si oameni la locul lor aia sunt 5%! Toti puturosii fac taxi in ziua de azi! Si primaria nu stie niciodata cine are autorizatie si cine vinde !

Adauga un comentariu