Obligație pentru chiriașii și proprietarii din România! În România, relația dintre proprietar și chiriaș este reglementată prin Codul Civil, care stabilește atât drepturile, cât și obligațiile celor care locuiesc în baza unui contract de închiriere. Iată ce se trimite de urgență la ANAF!
Obligație pentru chiriașii și proprietarii din România!
Proprietarii care își închiriază apartamentele sunt obligați să comunice Asociației de Proprietari, în termen de cel mult 10 zile de la semnarea contractului, identitatea noilor locatari. Nerespectarea obligației atrage sancțiuni, iar amenzile îi vizează pe proprietari. Totodată, lipsa unui contract oficial afectează în mod direct și chiriașii. Fără act semnat și înregistrat, chiriașii nu beneficiază de garanțiile legale prevăzute în Codul Civil precum protecția împotriva evacuărilor abuzive.
Potrivit Codului Civil, drepturile chiriașilor sunt folosirea locuinței, reparațiile majore în sarcina proprietarului, locuire liniștită și sigură, îmbunătățiri în locuință și primirea altor persoane. În paralel, chiriașii au responsabilități clare față de proprietar și față de imobil: plata chiriei la timp, îngrijirea locuinței și a bunurilor, curățenia, notificarea proprietarului, permiterea vizitelor agreate și respectarea contractului. Legea prevede obligativitatea înregistrării contractelor de închiriere la organele fiscale teritoriale, împreună cu declararea și impozitarea veniturilor din chirie. Proprietarii au la dispoziție 30 de zile de la semnarea contractului pentru a-l depune la ANAF, fie online, fie direct la registratura instituției, precizează capital.ro.
Dacă un proprietar închiriază o locuință, legea îl obligă să declare banii primiți din chirie și să plătească impozit pentru ei. Dacă proprietarul nu face un contract scris cu chiriașul și nu declară chiria, fapta este considerată ilegală pentru că sunt ascunse veniturile obținute.
Proprietarii și chiriașii, puși obligatoriu la plată
O problemă cu care se confruntă locatarii o reprezintă pierderile de apă de la bloc. În cazul unei astfel de situații, proprietarii și chiriașii sunt puși la plată, deși nu au vreo vină. Astfel, apar conflicte între locatari și Asociația de Proprietari. Diferența între volumul total facturat de furnizor și suma consumurilor declarate de locatari este încadrată la „pierderi de apă.” Sumele diferă de la un oraș la altul și în funcție de cantitatea de apă, notează newsweek.ro.
Asociațiile de Proprietari sunt obligate să găsească o metodă legală și echitabilă de împărțire a costurilor suplimentare, iar proprietarii și chiriașii ajung să fie buni de plată. Legea permite mai multe metode de împărțire a pierderilor și anume proporțional cu numărul de persoane din apartament, în funcție de consumul individual, egal pentru fiecare locuință, proporțional cu cota indiviză sau prin ajustarea prețului pe metru cub, precizează capital.ro. Locatarii care consideră că au fost obligați pe nedrept să plătească pierderile de apă au dreptul să conteste aceste sume în instanță, însă trebuie să vină cu argumente și dovezi clare că a fost încălcată legea. Toți proprietarii sau chiriașii sunt buni de plată pentru pierderile de apă din bloc din cauza unei avarii sau din cauza unei diferențe între volumul total facturat de furnizor și suma consumurilor declarate de locatari.
Cert este că proprietarii care își închiriază casa sau apartamentul trebuie să respecte mai mulți pași legislativi în 2025. Lipsa unui contract scris între chiriaș și proprietar poate crea probleme.