În intervalul 30-31 mai 2022, la Iași, a avut loc un eveniment extrem de important pentru învățământul special și special integrat. Prof. dr. Antoneta Blochiș, ministru secretar de stat, prof. dr. Liana Maria Mitran, șef birou integrare și incluziune din cadrul Ministerului Educației, Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, și consilierul Cătălin Bîrsan s-au întâlnit cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași și autoritățile locale și au vizitat Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi și Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos.
Pe durata anului școlar 2021-2022, sistemul de învățământ special și special integrat asigură școlarizarea a 1.449 preșcolari și elevi cu deficienţă moderată şi severă/asociată – mintală, locomotorie şi neuromotorie, senzorial-auditivă şi vizuală, acest lucru făcându-se în 6 unităţi de învăţământ special; școlarizarea unui număr de 91 de persoane private de libertate, aflate în sistemul penitenciar – nivel primar şi gimnazial în cadrul Şcolii Gimnaziale nr. 41, Iaşi din Penitenciarul Iaşi; școlarizarea la domiciliu a unui număr de 139 de elevi cu grad de handicap grav; integrarea şcolară a unui număr de 949 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale, școlarizați în 151 unități de învățământ de masă.
Oficialități ale ministerului Educației au mers într-o vizită de lucru la Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi
În perioada 30-31 mai, Inspectoratul Școlar Județean a găzduit un eveniment extrem de important pentru învățământul special și special integrat.
Prof. dr. Antoneta Blochiș, Ministru Secretar de Stat, prof. dr. Liana Maria Mitran, Șef Birou Integrare și Incluziune din cadrul Ministerului Educației, Radu Szekely, Consilier al Ministrului Educației, și consilierul Cătălin Bîrsan au vizitat două unități de învățământ special din județul Iași pentru a prezenta activitățile de instruire, educație, terapii și intervenții specifice pentru recuperarea și integrarea socio-profesională a elevilor cu diferite tipuri de dizabilități.
Activitatea a debutat cu o întâlnire delegației ministeriale cu autoritățile locale și reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași la Instituția Prefectului Iași.
Luni, 30 mai, au avut loc mai multe activități dedicate cunoașterii problematicii specifice elevilor școlarizați la Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi. Liceul are o tradiție de peste 90 de ani în educația elevilor cu dizabilități auditive. Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iași se face remarcat datorită unor elemente de noutate în domeniul educației speciale, între care Centrul de Sprijin în Intervenție Timpurie. Centrul furnizează servicii nou-născuților și copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani, care sunt depistați cu tulburări de dezvoltare senzorială. Acesta oferă evaluare funcțională pe domenii de dezvoltare, plan de intervenție personalizat, activități de comunicare, stimulare motorie, dezvoltare emoționala și socială, kinetoterapie și consiliere parentală.
Elevii Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos au susținut un adevărat spectacol în cadrul proiectului “Lumea auzită și simțită a copilăriei”
În cadrul evenimentului de la Iași a avut loc și o întâlnire a reprezentanților Ministerului Educației cu directorii școlilor speciale din județul Iași, ocazie cu care au fost prezentate aspecte din cadrul mai multor unități de învățământ ieșene: Colegiul Tehnic “Ion Holban” Iași, Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iași, Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos, Școala Gimnazială Specială “Constantin Păunescu” Iași, Școala Gimnazială Specială Pașcani, Școala Profesională Specială “Trinitas” Târgu Frumos, Școala Gimnazială Nr. 41 Iași, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași.
În centrele de învăţământ special şi special integrat de la nivelul judeţului Iaşi se realizează recuperarea psihopedagogică şi educaţională a elevilor cu deficienţe multiple, precum: deficiență mintală, deficiență motorie şi neuromotorie, dificiență senzorială – de auz şi de văz, deficienţe asociate. În unităţile de învăţământ special şi special integrat se desfăşoară forme de educaţie şcolară diferenţiată, adaptată prin metode şi tehnici de intevenţie specifice pe domenii de dezvoltare, destinate elevilor cu cerinţe educaţionale speciale.
Marți, 31 mai 2022, delegația ministerială a vizitat la Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos, unde s-au prezentat rezultatele și produsele realizate de către elevi și profesori din cadrul unui proiect cu participare națională intitulat “Lumea auzită și simțită a copilăriei”, zi dedicată întâlnirii cu părinții și elevii. Elevii și-au încântat oaspeții cu un spectacol artistic plin de emoție și sensibilitate, în care și-au arătat măiestria în domeniul muzical, a dansului popular și a teatrului, oferind celor prezenți adevărate lecții de autonomie și independență, comunicare și adaptare la viața socială.
Oficialitățile din cadrul ministerului Educației au vizitat spațiile școlii, cabinetele de terapii specifice în care s-a evidențiat o bună dotare a școlii cu tehnologii asistive și materiale didactice adaptate pentru elevii cu deficiențe senzoriale de vedere.