Primăria Iași a decis să preia drumurile naționale DN 24 și DN 28 care tranzitează municipiul. Conducerea primăriei a anunțat că vrea să extindă rețeaua de tramvaie până la Moara de Vânt, unde va fi construit viitorul Spital Regional de Urgență ce va fi ridicat în următorii ani. Consiliul Local a avizat un protocol încheiat cu Ministerul Transporturilor pentru preluarea celor două artere care trec prin oraș și care vor intra în patrimoniul orașului
Consiliul Local a avizat un proiect demarat de Primăria Iași pentru preluarea de la Ministerul Transporturilor a celor două drumuri naționale, DN 24 și DN 28, care trec prin municipiu. În plus, conducerea primăriei a anunțat că vrea să extindă rețeaua de tramvaie până la viitorul Spital Regional de Urgență ce va fi ridicat în următorii ani, odată cu acest proiect. Plenul CL a decis ieri, 17 august 2020, ca autoritatea locală să preia drumurile naționale administrate de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, for subordonat celor de la Ministerul Transporturilor. Proiectul a fost discutat de ani buni, însă protocolul va intra în vigoare după avizarea de ambele părți.
„Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor predă și municipiul Iași primește în administrare sectoarele de drum național DN 24 (km 183+941- km 188+150) și DN 24 (km 191+035- km 202+259) și terenurile aferente, aflate în domeniul public al statului, în administrarea Ministerului Transporturilor și în concesiunea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA. Sectoarele de drum menționate sunt proprietate publică a statului și de la data semnării protocolului vor trece în administrarea publică a Consiliului Local Iași”, se arată în proiectul de hotărâre inițiat de Primăria Iași.
Primăria Iași va prelua drumurile naționale din oraș. Document avizat în Consiliul Local
Consiliul Local Iași a luat în calcul două tronsoane din DN 24, respectiv Bucium – Pasaj Socola – CET Tudor Vladimirescu – C.A. Rosetti – Șoseaua Ștefan cel Mare – Cârlig, acestea urmând a fi preluate de municipalitate și reabilitate în integralitate. Protocolul discutat de plenul CL Iași nu a luat în calcul și tronsoanele din DN 28 (km 64+225 – km 68+580 și km 69+657 – km 82+804). Este vorba despre traseul Metro – Valea Lupului – Păcurari – Șoseaua Națională – Gară – Piața Nicolina – CET – Tomești. Pentru moment, acest sector de drum nu a fost luat încă în calcul de municipalitate, urmând a fi discutat într-o ședință viitoare. Primarul Mihai Chirica a menționat faptul că municipalitatea va derula și alte investiții care includ drumurile naționale.
„Oportunitatea și starea de urgență este motivată de faptul că suntem în derulare cu proiecte europene pe tronsoane de drum național. Vom demara și studii tehnice pentru extinderea rețelelor de tramvaie spre viitorul spital regional de urgență, dar și modernizarea zonei Tudor Vladimirescu”, a spus primarul Mihai Chirica.
Dispute vechi între Primăria Iași și Direcția de Drumuri pe șoselele naționale din municipiu
Decizia de preluare a drumurilor naționale este mai veche, însă s-a concretizat abia acum. Între Primăria Iași și Ministerul Transporturilor au fost discuții mult mai vechi, însă părțile nu s-au înțeles decât acum. Între cele două părți s-a ajuns chiar la instanță, după ce fosta conducere a DRDP Iași a dat în judecată municipalitatea. În septembrie 2015, în baza unei hotărâri de Consiliu Local, a fost aprobată preluarea în administrarea primăriei a sectoarelor de drum respective din gestiunea CNAIR – Ministerul Transporturilor. Ulterior, cele două instituții ar fi trebuit să constituie unele comisii prin care să se poată realiza protocolul de predare-primire. De aici însă a pornit și scandalul în urma căruia CNAIR a chemat primăria în judecată. Cel mai probabil, dosarul din instanță se va stinge ulterior.