Local

Programul de transport public județean pe grupe de trasee a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal! Ce condiții cer operatorii de transport privați

Publicat: 28 iul. 2022
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Programul de transport public județean pe grupe de trasee a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal Ce condiții cer operatorii de transport privați
Mircea Manolache a fost consilierul cel mai vocal cu privire la proiectul de transport județean, acesta a argumentat amendamentele aduse cu injurii la adresa lui Costel Alexe

În cadrul ședinței ordinare, care a avut loc la Scobinți, Programul de transport public județean pe grupe de trasee a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal. Mai mulți consilieri din partea PSD au ținut să aducă amendamente la proiect. Un reprezentant al transportatorilor a avut, de asemenea, amendamente asupra proiectului

Modernizarea transportului public, atât în municipiul Iași, cât și în județ a adus modificări majore în privința cerințelor pentru transportatori. Din acest motiv, programul de transport public județean pe grupe de trasee a fost modificat și adăugit în repetate rânduri. În urma mai multor ședințe, atât cu primarii comunelor implicate, cât și cu reprezentanți ai transportatorilor din județ, s-a propus la vot varianta finală a acestui proiect. Ieri, 27.07.2022, a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal, deoarece mai mulți consilieri au ținut să aducă amendamente cu privire la acest proiect. Ședința a devenit tensionată în momentul în care a apărut Elena Ciobanu. Aceasta este un reprezentant al transportatorilor care au rute de transport public în județul Iași.

Proiectul de transport a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal

În cadrul ședinței de Consiliu Județean, cel mai discutat subiect de pe ordinea de zi a fost cel cu privire la Programul de transport județean pe grupe de trasee. Majoritatea amendamentelor aduse au fost „învelite” în insulte la adresa președintelui de Consiliu Județean, Costel Alexe. Aspectele „deficitare” ale acestui proiect ar fi legate de stațiile de debarcare/îmbarcare de pe traseele din afara municipiului Iași, costurile create de traseele consemnate și faptul că anumite trasee se suprapun ca itinerariu.

“Acest program de transport județean a fost făcut «varză», asta denotă din ultima adresă primită. Suferința va fi asupra cetățenilor. Aceste modificări aduse pe grupe de trasee nu fac altceva decât să interpună anumite trasee, adică să crească costurile de transport. Mă refer la combustibil, mașini, salarii și altele, cu acele curse speciale, rapide, ce fel de curse, vom vedea. Ceea ce ne cereți dumneavoastră nouă, consilierilor, să votăm este un proiect care va fi foarte greu de executat de operatori de la 1 ianuarie 2023. Vă dau un exemplu, un cetățean care urcă din Canta spre Pașcani, dacă nu prinde cursa specială, intra în grupa care îl lasă la târgul Frumos, e nevoit să coboare cu bagaje, cu copii și să-și ia alt bilet”, a declarat Mircea Manolache, consilier județean din partea PSD.

Pe lângă acesta au mai avut astfel de amendamente și alți consilieri din PMP și reprezentantul transportatorilor, Elena Ciobanu.

Aceasta nu a primit dreptul la cuvânt, deoarece ar fi exprimat opinia și cerințele transportatorilor ieșeni într-o ședință anterioară.

Marius Dangă explică logic de ce acest proiect a fost făcut pe grupe de trasee

Vicepreședintele Consiliului Județean Iași, Marius Dangă, a explicat în plenul ședinței de ce  decizia optimă a fost aceea de a se face aceste trasee grupate. De asemenea, el a mai precizat că nu are temei legal cerința transportatorilor de a amâna implementarea acestui demers cu 5 ani. Aceștia aduc ca argument faptul că nu au timp și resurse materiale pentru a ajunge la nivelul cerințelor impuse de proiect. Transportatorii susțin că ar trebui să facă investiții care le pot face afacerile să intre în insolvență. Conform variantei finale, au fost aprobate 11 grupe, fiecare cu mai multe trasee. Transportatorii pot licita pentru fiecare grupă în parte, nu pentru fiecare cursă cum era până acum. Modificările vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023. Contractele transportatorilor cu CJ Iași expiră la jumătatea anului viitor.

„A fost o dezbatere foarte lungă, cea mai densă dezbatere, pe un document programatic. Neașteptat a fost că, de la început, în față, fără nici un ocoliș partenerii de dezbatere, transportatorii, ne-au spus de la început că «orice ați face interesul nostru economic este să vă atacăm și oricum ați face vom ataca documentul pentru că interesul nostru este să îl prelungim până în luna a șasea 2023, când avem licențe sau cât mai mult timp». Citiți mai bine ce ne cer ei, ne cer să-i sprijinim, să facem demersuri ca Guvernul României să decidă prelungirea programului de transport actual pentru încă cinci ani. Nu putem decide noi asta”, a declarat Marius Dangă, vicepreședinte al Consiliului Județean Iași.

Acesta a explicat că studiul de trafic trebuia făcut în 2019, dar fostul președinte CJ, Maricel Popa, ar fi refuzat să facă acest demers. În următorul an, un studiu de trafic nu ar mai fi fost concludent, deoarece era deja instaurată pandemia de Covid 19.

Legat de suprapunerile de trasee, acesta a motivat că licitația de traseu cu traseu, ar fi păguboasă, dând exemplul județului Alba, unde au rămas 30 de trasee nelicitate, deoarece nu au fost considerate „bănoase”.

Acesta a susținut faptul că grupările de trasee au fost concepute astfel încât să acopere nevoile cetățenilor, dar să ofere și un „pachet” de trasee profitabile pentru transportatori.

Programul de transport public județean pe grupe de trasee a trecut de votul Consiliului Județean cu scandal și urmează să fie implementat de la 1 ianuarie 2023.

Adauga un comentariu