Prima pagină » Titlurile zilei » Proiectul primarului Mihai Chirica privind noile taxe pentru transportatori, un eșec total! În loc să aducă bani la bugetul local, încurajează încălcarea legii. „Este mai facil să nu plătească taxa și să achite direct amenda”

Proiectul primarului Mihai Chirica privind noile taxe pentru transportatori, un eșec total! În loc să aducă bani la bugetul local, încurajează încălcarea legii. „Este mai facil să nu plătească taxa și să achite direct amenda”

30 mai 2025, 02:00,
Alexandra MAISNER în Titlurile zilei

Proiectul de hotărâre, inițiat de edilul Mihai Chirica, privind noile taxe pentru transportatori era un eșec total dacă plenul Consiliului Local l-ar fi aprobat

Consilierul local și avocatul Ovidiu Bulgariu a explicat reporterilor BZI care erau urmările în cazul în care noile taxe pentru transportatori ar fi trecut de votul CL. Acesta susține că, din cauza amenzilor mici, antreprenorii puteau fenta plata noilor taxe.

Proiectul de hotărâre privind adoptarea noilor taxe pentru transportatori încuraja încălcarea legii

Pe data de 28 mai 2025, plenul Consiliului Local s-a reunit în cadrul unei ședințe ordinare. Pe lista proiectelor s-a aflat și cel cu privire la implementarea noilor taxe pentru mașinile de mare tonaj care tranzitează municipiul. Însă, de frica transportatorilor revoltați, Mihai Chirica a decis în ultimul moment retragerea de pe ordinea de zi a proiectului de hotărâre.

Reporterii BZI au discutat cu consilierul local USR, avocatul Ovidiu Bulgariu, cu privire la modul prin care Mihai Chirica a încercat să impună noi taxe transportatorilor. Acesta a declarat că este mai facil ca antreprenorii să încalce legea, în loc să achite tarifele.

„Apreciez că decizia de retragere de pe ordinea de zi a proiectului de hotărâre privind aprobarea Regulamentului pentru eliberarea și folosirea permiselor de liberă trecere pentru circulația vehiculelor pe drumurile naționale din municipiul Iași a fost una inspirată. Pe lângă aspectele ce țin de oportunitatea reală de propunere și adoptare a unui asemenea proiect de hotărâre, am identificat o neconcordanță între cuantumul taxelor propuse pentru fiecare categorie de autovehicul în parte (pentru fiecare tonaj în parte) și amenda contravențională ce trebuie plătită dacă un transportator ar alege să nu achite taxa propusă și să săvârșească această abatere contravențională. Astfel, în urma analizei pe care am efectuat-o (o analiză teoretică), ajungem la concluzia că este mai facil pentru un transportator să nu plătească taxa aferentă permisului de liberă trecere și să achite direct amenda contravențională. Această neconcordanță are la bază o disproporție vădită (în opinia mea) între cuantumul taxelor propuse pentru fiecare categorie de vehicul în parte și cuantumul amenzii contravenționale la care poate fi obligat un transportator care înțelege să nu respecte prevederile Regulamentului propus în proiectul de hotărâre”, a declarat consilierul local USR Ovidiu Bulgariu.

Amenda pentru transportatorii care nu plăteau taxa de drum era între 1.500 de lei și 2.000 de lei

Prin proiectul de hotărâre, amenda pentru transportatorii care nu achită taxa de drum este atât de mică, încât aceștia pot ocoli respectarea legii.

„În forma inițial propusă, la art. 28 pct. a) din Regulament, se arăta faptul că circulația vehiculelor pe drumurile cu limitare de tonaj – dacă masa maximă autorizată depășește limitarea de tonaj instituită, fără permis LT (n.r. – liberă trecere) – sau circulația pe drumurile care nu au fost înscrise în permisele de liberă trecere se sancționează cu amendă între 2.500 lei – 5.000 lei, cuantum stabilit conform OG 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. Ulterior, printr-un amendament propus tot de către inițiator, s-a dorit modificarea limitelor inferioare și superioare ale amenzii contravenționale, urmând ca această faptă contravențională să se sancționeze cu amendă între 1.500 – 2.500 lei. Dacă proiectul de hotărâre nu ar fi fost retras de pe ordinea de zi și ar fi fost adoptat în această formă propusă de către inițiator, s-ar fi creat o situație extrem de bizară: este mai facil pentru un transportator să nu plătească taxa aferentă permisului de liberă trecere și să achite direct amenda contravențională”, a mai spus Ovidiu Bulgariu, consilier local.

Consilierul local a mai specificat și faptul că în regulamentul propus de primarul Mihai Chirica transportatorii puteau plăti în termen de 15 zile jumătate din cuantumul amenzii. Astfel, aceasta este încă o dovadă a faptului că Mihai Chirica a „aruncat” un proiect pe masa consilierilor locali nedocumentat și total ilogic, care, probabil, nici nu a trecut pe la compartimentul juridic.

„În art. 30 din Regulamentul propus, evocă următoarele: Contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data încheierii procesului-verbal, ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii, agentul constatator făcând mențiunea despre această posibilitate în procesul-verbal de constatare a contravenției. În același timp, art. 16 alin. (1) din O. G. nr. 2/ 2001 privind regimul juridic al contravențiilor, arată, printre altele, faptul că procesul-verbal de constatare a contravenției va cuprinde în mod obligatoriu: posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ. Dacă un transportator ar opta să nu achiziționeze permisul de liberă trecere și ar fi fost sancționat cu amendă contravențională, oricare ar fi fost cuantumul amenzii între limitele 1.500 – 2.500 lei, acesta are posibilitatea de a achita jumătate din minimul prevăzut de lege în termen de 15 zile de la întocmire/ comunicare, adică 750 lei. În concret, chiar dacă amenda este în cuantum de 1.500 lei, 2.000 lei sau 2.500 lei, toți contravenienții au posibilitatea să achite 750 lei în termen de 15 zile”, a declarat Ovidiu Bulgariu.

Transportatorii ar prefera să achite o amendă de 750 de lei, în loc de o taxă de 1.050 de lei

În același sens, consilierul local a specificat că un transportator preferă să achite o amendă de 750 de lei, în loc să respecte prevederile proiectului de hotărâre și să plătească tariful de liberă trecere în valoare de 1.050 de lei.

„Raportat la taxele propuse în Regulament și la situația anterior descrisă, identificăm următoarele ipoteze: dacă un transportator are de efectuat un singur transport pe săptămână – sau dacă are mai multe, dar își propune să facă unul singur –, este mai convenabil să achite amenda contravențională – jumătate din minimul prevăzut de regulament –, decât să achite taxa pentru permisul de liberă trecere. Astfel, dacă ai de efectuat un transport pe săptămână și ai un autoturism ce cântărește între 12 – 24 tone, prețul pentru o săptămână al permisului de liberă trecere este de 1.050 lei. Dacă nu plătești transportul, plătești jumătate din minimul prevăzut de regulament, adică 750 lei, și îți rămân bani să mai încalci și altă dată regulamentul sau să mai faci un transport de 315 lei, pe care să-l plătești cu un autoturism cu masa de la 3,5 la 12 tone inclusiv. Dacă ai de făcut 4 transporturi într-o lună, adică unul pe săptămână, și ai un autoturism ce cântărește între 12 – 24 tone, prețul pentru o lună (al permisului de liberă trecere) este de 4.500 lei. Dacă nu plătești transportul în cele 4 drumuri, plătești de 4 ori jumătate din minimul prevăzut de regulament, 4 x 750 lei, adică 3.000 lei, și regulamentul nu duce la efectul dorit, pentru că mai rămân bani pentru încă două alte încălcări ale acestuia”, a adăugat Ovidiu Bulgariu.

Și transportatorii care dețin mașini de tonaj între 24 și 40 de tone ar fi preferat să plătească amenda, în loc de tariful pentru libera trecere.

„La fel, cu identitate de rațiune și de calcule, poate interveni și următoarea situație: dacă ai de efectuat un transport pe săptămână și ai un autoturism ce cântărește între 24 – 40 tone, prețul pentru o săptămână (al permisului de liberă trecere) este de 2.100 lei. Dacă nu plătești transportul, amenda este identică pentru orice tonaj, plătești jumătate din minimul prevăzut de regulament, 750 lei, și îți rămân bani să mai încalci de încă două ori regulamentul, chiar în aceeași săptămână. Dacă ai de făcut patru transporturi într-o lună, adică unul pe săptămână, și ai un autoturism ce cântărește între 24 – 40 tone, prețul pentru o lună (al permisului de liberă trecere) este de 9.000 lei. Dacă nu plătești transportul în cele 4 drumuri, plătești de 4 ori jumătate din minimul prevăzut de regulament, 4 x 750 lei, adică 3.000 lei, și îți mai rămân 6.000 lei, din care poți să achiți amenda – jumătate din minim – pentru încă 8 ori. Astfel, ajungem la concluzia enunțată anterior: în configurația propusă și, ulterior, retrasă a Proiectului de Hotărâre, este mai facil să săvârșești abaterea contravențională, decât să respecți regulamentul și să achiți taxa pentru eliberarea permisului de liberă trecere. În final, cu cât este mai mare prețul pe săptămână/ lună (pentru permisul de liberă trecere), cu atât un transportator va fi tentat să nu mai achite prețul, ci să plătească direct amenda contravențională”, a concluzionat consilierul local USR Ovidiu Bulgariu.

Astfel, proiectul de hotărâre, inițiat de edilul Mihai Chirica, privind noile taxe pentru transportatori este un eșec total. Antreprenorii ar fi preferat să plătească amenzi, în loc de tarifele prevăzute de primărie.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • Chirica divorțat,averea pe numele lui nevastă sa.
    Alexe divorțat,averea la nevastă sa.
    Decizia CCR privind declararea averilor confirmă că mafia e mare de tot băieți

  • Pe Chirica l-au ajuns din urma cei zece ani de domnie in care a fost preocupat doar de panselute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
06 decembrie 2025
06 decembrie 2025