Declarația ministrului Educației, Daniel David, potrivit căreia profesorii ar trebui să petreacă, zilnic, minimum 8 ore în școală, a stârnit reacții din partea cadrelor didactice ieșene. Directorii unităților de învățământ atrag atenția că, în prezent, mulți profesori depășesc deja acest interval, iar infrastructura nu permite transformarea școlilor în „spații de lucru” eficiente.
Pe 6 iunie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că își dorește ca profesorii să petreacă, zilnic, 8 ore în școală, nu doar în orele de predare, ci și pentru activități de pregătire, colaborare cu elevii și implicare în viața școlii. Mesajul său a readus în discuție ideea măririi normei didactice, subliniind că salariul de bază presupune o implicare constantă pe întreaga durată a programului de lucru. La Iași, profesorii susțin că munca lor depășește deja acest cadru formal și că, înainte de orice reformă de prezență fizică, trebuie rezolvată problema spațiilor și a recunoașterii reale a efortului profesional.
Ce părere au cadrele didactice ieșene despre propunerea ministrului Educației, Daniel David
În școlile din Iași, profesorii spun că sunt deja prezenți mai mult decât cele 8 ore invocate de ministru. Simina Grigoruță, directorul Școlii Gimnaziale „Carmen Sylva” din Iași, atrage atenția asupra unei realități des ignorate.
„Profesorii petrec mai mult de 8 ore la școală. Eu, de exemplu, sunt aici de la ora 7 dimineața până la 19:00 sau chiar 20:00. Da, suntem plătiți pentru cele 8 ore, dar norma didactică include doar orele de predare. Restul activităților, pregătirea materialelor, corectarea temelor și lucrărilor, documentarea, sunt făcute din pasiune și responsabilitate, nu pentru că ni le cere cineva în mod explicit”, a declarat prof. Simina Grigoruță, directorul Școlii Gimnaziale „Carmen Sylva” din Iași.
Problema nu este, spune ea, lipsa dorinței de implicare, ci lipsa condițiilor.
„Problema adevărată este la infrastructura unei școli. Dacă într-o școală sunt 100 de profesori, ar trebui să existe și spații adecvate de lucru. Cancelaria nu este un spațiu propice pentru asta. Până când nu se investește în infrastructură, ideea de a sta 8 ore în școală este, din păcate, una pur teoretică. Profesorii nu au unde să își petreacă cele 8 ore la școală”, a adăugat prof. Simina Grigoruță, directorul Școlii Gimnaziale „Carmen Sylva” din Iași.
Implicarea reală există deja, dar nu se vede în salarii sau condiții
Ideea că profesorii sunt deja foarte implicați în activitățile lor este susținută și de un alt cadru didactic din Iași.
„Majoritatea profesorilor petrec deja 8 ore la școală și, în plus, muncesc acasă, pregătind lecții, participând la proiecte europene, concursuri, olimpiade. Aceste activități nu se termină odată cu plecarea din școală. Toate acestea necesită foarte multe ore de pregătire. Eu cred că un profesor căruia îi pasă de elevii săi, căruia îi pasă de a se perfecționa continuu, depășește cu mult cele 8 ore”, a declarat prof. Mihaela Burlea, director la Școala Gimnazială „Mihail Codreanu” Iași.
Aceasta a subliniat că profesorii de la disciplinele de examen – română și matematică – resimt cea mai mare presiune.
„Nu se poate spune că această implicare este din partea tuturor profesorilor; de exemplu, presiunea profesorilor pentru materiile de examen este extraordinar de mare. Implică foarte multe ore de pregătire suplimentare. Noi suntem cei care lucrăm și în plus, dar nu se vede la salarizare. Noi pregătim simulări, le corectăm, facem rapoarte în funcție de rezultate. Suntem evaluați în funcție de performanța elevilor noștri. Este un volum de muncă imens, care depășește cu mult cele 8 ore. Probabil că ministrul Educației își dorește mai multă implicare și din partea celorlalți profesori”, a adăugat prof. Mihaela Burlea, director la Școala Gimnazială „Mihail Codreanu” Iași.
Mesajul transmis de ministrul Daniel David a deschis o discuție necesară, dar complexă, despre ce înseamnă cu adevărat munca unui profesor în România. Cadrele didactice ieșene cer nu doar prezență fizică în școală, ci recunoaștere, infrastructură și respect pentru efortul care, în multe cazuri, nu încape în cele 8 ore invocate de oficiali.