Datele oficiale arată că românii strâng cureaua, cumpărăturile scad pe fondul unei temeri generale de scumpiri. Aceleași date consultate de analiști mai arată că nivelul de consum în România este în scădere, iar românii pun frână unor cheltuieliri care până acum nu puneau probleme.
Guvernul Bolojan a anunțat măsuri fiscale fără precedent. Vorbim despre mărirea TVA, mărirea impozitului pe dividente dar și creșteri de accize. Fapt ce va duce la o scumpire generală a produselor și serviciilor. Liberalizarea energiei electrice de la 1 iulie va duce și ea la o scumpire generală.
Românii strâng cureaua: cumpărăturile scad pe fondul temerii de scumpiri
Deși sectorul comerțului cu amănuntul a continuat să înregistreze un avans în luna mai 2025 față de aceeași lună din 2024, ultimele statistici publicate luni de Institutul Național de Statistică arată o atitudine mai rezervată din partea consumatorilor. Nu este o surpriză, având în vedere că Parlamentul urmează să adopte Legea Austerității, care prevede creșteri de taxe și posibile majorări de prețuri, potrivit hotnews.ro.
Această reținere a populației de a cheltui este vizibilă mai ales în scăderea achizițiilor de alimente și băuturi. În schimb, la categoria produselor nealimentare și a carburanților, evoluția este variabilă, cu urcușuri și coborâșuri care reflectă nesiguranța economică actuală.
În ansamblu, primele cinci luni din 2025 au adus o creștere de 2,6% a afacerilor din comerț, conform datelor oficiale. Cu toate acestea, luna mai a venit cu o surpriză: față de aprilie, s-a înregistrat o scădere de 0,5% în vânzări, atunci când se iau în calcul datele ajustate sezonier. Dacă ne uităm la seria brută, creșterea a fost aproape insesizabilă, de doar 0,1%. Aceste cifre pot fi interpretate ca un semn că ritmul de consum încetinește, pe fondul incertitudinilor generate de politicile fiscale anunțate și de perspectiva scumpirilor.
Românii nu mai cumpără la fel de mult alcool sau tutun
Privind în detaliu, se remarcă faptul că produsele nealimentare continuă să impulsioneze comerțul. Acestea au înregistrat un avans de 6,3% în mai 2025 față de aceeași lună din 2024, iar în perioada ianuarie–mai, creșterea a fost de 5,9% comparativ cu anul anterior. Această evoluție poate reflecta o orientare a consumatorilor spre bunuri considerate necesare pe termen lung sau investiții mai planificate.
În schimb, produsele alimentare, băuturile și tutunul sunt într-o scădere clară. În mai 2025, volumul vânzărilor la această categorie a fost mai mic cu 2,4% față de luna anterioară și cu 0,2% în comparație cu mai 2024. În total, pentru primele cinci luni ale anului, scăderea s-a ridicat la 1,2%. Acest comportament arată o tendință de reducere a consumului cotidian, probabil din dorința oamenilor de a face economii, în contextul inflației și al creșterii fiscale anunțate.
În ceea ce privește vânzările de carburanți, acestea au avut o traiectorie oscilantă: au crescut cu 2,6% în mai față de aprilie, dar sunt în scădere cu 1,4% față de aceeași lună din anul precedent. Totuși, cumulat pentru perioada ianuarie–mai, acest segment a avut un plus de 2,1%. Variabilitatea prețurilor la benzină și motorină, pregătirile pentru sezonul de vacanță și modificările în comportamentul de deplasare al populației pot fi explicații posibile pentru aceste fluctuații. Este un semn clar că românii strâng cureaua, iar cumpărăturile scad pe fondul temerii de scumpiri.
O să strîngeți cureaua în jurul gîtului pînă o să muriți iar noi ne vom pișa pe voi și vă vom luat totul pas cu pas !