Titlurile zilei

Scandal în lumea transportatorilor din Iași! Elevii nu vor mai putea urca în microbuze. Din cauza pierderilor, patronii atacă Guvernul României

Publicat: 24 aug. 2021
Autogara Codreanu din zona Gării, din municipiul Iași
Transportatorii din Iași amenință că nu vor mai primi elevii în microbuze. Guvernul României a fost dat în judecată

Transportatorii din Iași sunt nemulțumiți de ordonanța Guvernului prin care prețurile abonamentelor pentru elevi sunt plafonate. Elevii vor trebui să achite abonamentele și să aștepte ca școlile să le dea banii. La începerea anului școlar 2021 se anunță blocaje grave

O măsură luată de Guvernul României pune pe jar lumea transportatorilor de persoane din județul Iași. Ordonanța 50/2021, din iunie 2021, care modifică Legea educației naționale nr. 1/2011, afectează modul în care vor fi decontate abonamentele de transport pentru elevi. Reprezentanții transportatorilor arată că vor pierde sume imense, deoarece tarifele vor fi plafonate.

„Această ordonanță plafonează abonamentele elevilor. Această ordonanță afectează atât operatorii de transport, cât și elevii. Elevii trebuie să cumpere abonamentele și să aștepte, nu se știe când vor fi decontate. Decontarea ar urma să se facă de unitățile de învățământ. Totodată, transportatorii trebuie să aplice tarife mult mai mici, cam de trei ori mai mici ca până acum. Operatorii nu pot identifica elevii care beneficiază de aceste abonamente. Plafonarea asta de trei ori mai mică va crea multe probleme. Cine plătește diferența de preț operatorilor de transport? Există un cost operațional prestabilit. Ordonanța nu spune nimic despre acest aspect. Nimeni nu explică de ce este această plafonare”, a precizat avocatul Florin Bocai, asociat la firma de transport Intertranscom SRL.

Începerea anului școlar pe data de 13 septembrie 2021 va fi cu probleme pentru mulți elevi din Iași

Transportatorii nu văd cu ochi buni ordonanța și intenționează să boicoteze actul normativ. Recent, a fost înregistrată o acțiune la Curtea de Apel Iași prin care se dorește anularea ordonanței, dar și obținerea de despăgubiri. Deocamdată, nu a fost publicat primul termen de judecată.

„În zilele următoare vom deschide acțiuni în județele Suceava, Mureș și Galați. Până acum, decontările se realizau cu Consiliile Județene. Să vedem cum va interveni Ministerul Educației”, a mai spus avocatul Florin Bocai.

„Decontarea cheltuielilor de transport, pe baza documentelor emise de operatorii de transport rutier, pentru facilitățile de transport acordate elevilor, se asigură la nivelul valorii documentelor de transport lunare, dar nu mai mult de 30 lei/lună pentru distanța de 3 km. Pentru distanțele ce depășesc 3 km, până la limita de 50 km, suma de 30 lei/lună se suplimentează cu 3 lei pentru fiecare kilometru/lună, dar nu mai mult decât valoarea documentelor de transport lunare”, se arată în alineatul ordonanței, contestat de transportatori.

În edițiile trecute ale „BZI” a fost prezentat cazul transportatorului Constantin Samson, care deconta cupoane ce aparțineau unor pensionari decedați.

Laviniu Lăcustă, liderul USLIP: „De ce suntem pe primul loc la abandon școlar în Europa?”

Laviniu Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar (USLIP) Iași, arată că problemele în sistemul educațional sunt numeroase.

„Problema nu este doar decontul elevilor, chiar dacă este o chestiune extrem de importantă. Naveta se face de obicei cu microbuze insalubre. În transport nu se poate vorbi despre siguranță. Este un lucru extrem de grav, moment în care ar trebui să intervină președintele Klaus Iohannis. Această situație vine la pachet cu altă problemă, salarizarea. Sunt profesori care după 40 de ani de muncă au o pensie de 2.700 de lei. Am văzut personal un fluturaș al unui polițist cu studii medii.

Are o pensie de 5.500 de lei, după ce s-a retras din activitate la vârsta de 50 de ani. Dacă Ministerul Educației nu va avea bani pentru deconturi, Consiliile Locale ar trebui să intervină, dar în măsura în care au bani. Să nu uităm și de alocațiile copiilor, care sunt foarte importante pentru elevii din mediul rural. De ce suntem pe primul loc la abandon școlar în Europa?”, a precizat președintele USLIP.

Transportatorii au așteptat să primească banii de la Consiliul Județean

Reporterii „BZI” au stat de vorbă cu transportatorii, care au precizat că decontările mergeau prost, și cu Consiliul Județean Iași.

„Am dus elevi câteva luni degeaba, la cererea Consiliului Județean. Nu am primit niciun ban. Mi-au spus că trebuie să mai aștept, dar nu știu cât va mai dura”, a precizat Constantin Marchidan, unul dintre asociații în firma de transport Rootmarg SRL.

În 2020, firma a fost implicată într-un scandal, după ce un referent cultural s-a plâns că a fost pus să plătească prețul întreg pe bilete, deși avea abonament. Mai precis, este vorba despre traseul Iași – Șipote, asigurat de firma lui Constantin Marchidan. Un referent cultural care făcea naveta de aproximativ patru ani în comuna Șipote s-a izbit de o serie de nereguli. Lavinia R. a povestit reporterilor „BZI” că a fost obligată să plătească călătoriile la preț întreg, deși beneficia de abonament, care ajunge la un cost lunar de aproximativ 500 de lei. O călătorie dus-întors ar fi costat-o 38 de lei, la preț întreg.





Comentarii
  • scandaluri peste tot ……….media asta plina de mizerii si scandal va creaza lumea in care traiti : scandaluri , batai , omoruri etc

  • „Să nu uităm și de alocațiile copiilor, care sunt foarte importante pentru elevii din mediul rural. De ce suntem pe primul loc la abandon școlar în Europa?”
    Asta-i fraza cheie!!!
    30% din copii abandoneaza dupa 8 clase. Sunt necalificati. Multi nici nu stiu sa scrie bine. La oras nu au sanse la un job decent. La tara abia supravietuiesc. N-au alta sansa decat sa plece in Vest la sparanghel, sau la carat cu carca. Si noi ne plangem ca n-avem forta de munca !!! Pai de unde sa avem daca nu o scolim ca sa poata castiga mai bine?

Adauga un comentariu