Local

Se poate, sau nu construi Autostrada A8 cu fonduri PNRR?! Iată răspunsul primit de europarlamentarul Tudor Ciuhodaru

Publicat: 05 mart. 2021
Autostrada A8 se poate construi prin fonduri PNRR dar cu respectarea unor condiții, susține comisarul European pe Economie într-un răspuns dat europarlamentarului Tudor Ciuhodaru

Europarlamentarul Tudor Ciuhodaru a adresat un set de întrebări în legătură cu posibilitatea finanțării, prin Planul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR), a Autostrăzii A8. Conform răspunsului primit de Comisarul european pentru Economie, Paolo Gentiloni, Autostrada A8 se poate finanţa dar cu condiţia că punerea în aplicare a investiţiei să fie realizată până în luna august a anului 2026.

Acelaşi comisar explică faptul că finanţarea pentru Autostrada A8 ar putea fi realizată prin fonduri europene dacă este în conformitate cu obiectivele şi criteriile de evaluare. Unul dintre acestea este absenţa unei creşteri semnificative a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a altor poluanți.

Europarlamentarul ieșean Tudor Ciuhodaru i-a adresat mai multe întrebări

Într-o serie de întrebări adresate de europarlamentarul ieșean Tudor Ciuhodaru, comisarul european pentru Economie a oferit răspunsuri legate de posibilitatea finanţării Autostrăzii A8. Paolo Gentiloni nu a exclus finanţarea celui mai sensibil proiect din întreaga Moldovă, dar a explicat câteva condiţii care trebuiesc respectate pentru ca acest lucru să se poată realiza. Calendarul pentru finalizarea obiectivilor este unul restrâns. Vorbim despre lună august 2026:

„Mecanismul de redresare și reziliență poate sprijini proiectele de infrastructură de transport ale rețelelor transeuropene (TEN-T), având în vedere importanța acestora pentru piața unică. Un nou proiect regional prezentat de autoritățile naționale în programele lor de redresare și reziliență, care poate contribui la coeziunea și creșterea regională, ar putea găsi sprijin dacă este în conformitate cu obiectivele și criteriile de evaluare.

El ar trebui să abordeze provocările identificate în cursul semestrului, cum ar fi aspectele legate de mediu, de siguranță și de digitalizare. Măsurile trebuie să respecte principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ”, în conformitate cu obiectivele de mediu ale regulamentului privind taxonomia, relevant pentru drumuri. În cadrul regulamentului respectiv ar trebui să fie respectate criterii generale, îndeosebi absența unei creșteri semnificative a emisiilor de gaze cu efect de seră și a altor poluanți. Investițiile în drumuri ar trebui să fie însoțite de un set coerent de reforme pentru a asigura ecologizarea, cum ar fi stimulentele pentru vehiculele nepoluante și ar trebui să fie coerente cu „planul cuprinzător de transport” al politicii de coeziune”, a transmis comisarul Paolo Gentiloni în documenntul de răspuns consultat de G4Media.ro.

Proiectul Autostrăzii A8 ar trebui să abordeze şi aspecte legate de mediu

În încheiere, comisarul european pentru Economie a specificat faptul că, pentru a accesa PNRR, proiectul menţionat mai sus trebuie să acopere şi aspecte legate de mediu:

„Planurile de redresare și reziliență și măsurile aferente acestora sunt evaluate în raport cu criteriile stabilite în Regulamentul de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență. În programele de redresare și reziliență, alocările de cel puțin 37 % și, respectiv, 20 % ar trebui să fie direcționate către atingerea obiectivelor climatice și digitale Măsurile trebuie să se refere la cei „șase piloni” ai regulamentului, între care se numără creșterea inteligentă și durabilă și coeziunea socială/teritorială. Ele trebuie să abordeze, de asemenea, recomandările relevante specifice fiecărei țări”, mai spune Paolo Gentiloni.

Ce este Autostrada A8

Autostrada A8 este unul dintre cele mai sensibile proiecte din Moldova. De mai mulţi ani de zile, autostrada a fost parte din scandalul între politicieni şi asociaţii. De multe ori s-au creat contraziceri între declaraţiile făcute de politicieni şi cele făcute de asociatiatii. Cele din urmă au organizat zeci de proteste şi au dorit să tragă un semnal de alarmă asupra faptului că Moldova se scufundă în sărăcie în lipsa unei investiţii de acest fel.

În urmă cu câţiva ani, Petru Movilă, liderul PMP Iași a iniţiat, în calitate de deputat al României, legea care prevedea construirea autostrăzii A8. Aceasta a fost votată în parlament, dar Guvernările precedente ale PSD dar şi ale PNL, nu au respectat întocmai legea.

Autostrada Târgu Mureș-Iași, denumită și Autostrada Unirii sau Autostrada Est-Vest, este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va fi creată o legătură cu Autostrada A3. Lungimea este estimată de a fi 310 km.





Comentarii
Adauga un comentariu