Sanatate

Semințe de in: Beneficii, rețete și contraindicații

Publicat: 15 iun. 2021
semințe de in într-un vas și pe masă
Semințele de in au un rol important în reducerea riscului de cancer

Semințele de in au multiple beneficii, fiind extrem de sănătoase. Semințele de in reprezintă o sursă bună de energie și au proprietăți antioxidante, ce reduc riscul de boli cardiac. Pentru asta, este necesar să le consumați cu regularitate, în cadrul unei diete echilibrate, săracă în grăsimi.

Semințele de in au o textură crocantă și au o ușoară aromă de nucă. Acestea au culoarea brună, dar pot avea și culaorea galbenă. În comerț, acestea se găsesc ca semințe întregi, măcinate sau sub formă de ulei presat la rece.

Semințele de in conțin fibre, proteine, aminoacizi, acizi grași Omega-3, vitamine și minerale precum vitamina B1, cupru, magneziu și fosfor. În plus, smeințele de in au și alți compuși necesari bunei funcționări a organismului, precum lingnani (acționează ca antioxidanți și fitoestrogeni), fitosteroli (cu efecte în scăderea colesterului) și – acid ferulic (antioxidant care poate preveni mai multe boli cronice).

De remarcat este faptul că o lingură de semințe de in, aproximativ 10 g, are 55 de calorii, 7% apă, 1.9g proteine, 3gcarbohidrați, 0.2g zahăr, 2.8g fibre și 4.3g grăsimi.

Semințe de in: Beneficii de care nu ai știut

Semințele de in sunt foarte bune pentru îmbunătățirea nivelului colesterolului din sânge. Fibrele din compoziția semințelor de in se leagă de sărurile biliare și, ulterior, sunt eliminate din organism. Pentru a reface aceste săruri biliare, colesterolul este extras din sânge și folosit de către ficat, proces care scade nivelul acestuia.

Consumul zilnic de 3 linguri de semințe de in timp de 3 luni poate duce la o scădere colesterolului cu aproximativ 20% și la o creștere a colesterolului bun (HDL) cu aproape 15%.

De asemenea, consumul de semințe de in contribuie la menținerea sănătății inimii deoarece ajută la reducerea tensiunii arteriale. Datorită acizilor grași Omega-3, fibre și lignani se reglează tensiunea arterială

Cei care iau medicamente antihipertensive și consumă semințe de in au ca rezulatt o scădere a tensiunii arteriale cu aproximativ 20%.

Datorită reducerii colesterolului „rău” din sânge (LDL), persoanele care suferă de hipertensiune arterială, prezintă ulterior un risc mai mic de a dezvolta alte probleme cardiovasculare.

În plus, semințele de in reglează nivelul zahărului din sânge. Astfel, persoanelor cu diabet de tip 2 care consumă semințe de timp de 1-2 luni li se reduce nivelul zahărului din sânge cu până la 20%. Acest lcuru este posibil datorită conținutului de fibre insolubile care încetinesc eliberarea zahărului în sânge, reducând astfel nivelul acestuia.

Un rol foarte important îl au semințele de in în reducerea riscului de cancer. Lignanii au proprietăți antioxidante și estrogenice ce pot duce la reducerea riscului de apariție al cancerului. Astfel, s-a demosntrat că femeile care consumă în mod constant semințe de in au un risc mai mic de a suferi de cancer mamar.

Rețete uimitoare cu semințe de in

Semințele de in au un gust apropiat celei de nuci, putând astfel fi folosite atât în mâncăruri, cât și în deserturi. Astfel, semințele de in pot fi un bun înlocuitor pentru ou în rețetele vegane. O lingură de semințe de in măcinate amestecată cu 3 linguri de apă pot forma o pastă gelatinoasă care poate înlocui un ou.

Semințele de in pot fi folosite în smoothie-uri, în care să puneți 1-2 linguri de semințe de in măcinate.

Semințele de in pot fi folosite în salate sau puse peste legume coapte. De asemenea, pot fi adăugate în cereale integrale, peste musli, granola sau fulgi de ovăz la rece.

Puse măcinate în supe sau ciorbe, semințele de in dau consistență felurilor de mâncare mai apoase.

Semințele de in pot fi folosite și în prăjituri, clătite sau brioșe. Pentru asta, semințele se macină și se aduagă pentru a da un plus de textură și nutrienți.

Contraindicații ale semințelor de in

Consumul de semințe de in poate afecta tiroida deoarece în compoziția acestora se găsesc compuși denumiți glicozide cianogene care se pot lega de compușii cu sulf din organism pentru a forma tiocianați. Aceștia, în cantități mari, pot afecta buna funcționare a glandei tiroide.

În plus, semințele de in pot împiedica absorbția unor minerale. Acidul fitic este considerat a fi un antinutrient care poate reduce absorbția anumitor minerale precum fier sau zinc. Asta se întâmplă însă doar în cazul consumulu ide semințe de in în cantități foarte amri.

Semințele de in pot cauza probleme digestive persoanelor care nu obișnuiesc să consume multe fibre. Astfel, aceste persoane pot suferi de balonare, flatulență, dureri abdomninale sau greață.

De asemenea, trebuie avut grijă la faptul că semințele de in pot avea efect anticoagulant. Acestea au în compoziția lor acizi grași Omega-3, care duc la subțierea sângelui.





Adauga un comentariu