Sindicatul Europol a cerut miercuri, 15 septembrie 2021, intervenţia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, după ce autorităţile din Republica Moldova au anunţat faptul că un avion al contrabandiştilor ucrainieni de ţigări ar fi intrat în spaţiul aerian românesc fără a fi reperat.
Sindicaliştii au adăugat faptul că poliţiştii de frontieră nu au atribuţii pentru a repera şi opri astfel de aparate de zbor, chiar dacă luptă împotriva contrabandei. De reamintit faptul că anul trecut au fost oprite peste 56 de milioane de ţigări.
”Nu a început războiul şi nici nu ne-au atacat ruşii, ci este doar un avion tip Antonov AN2 burduşit cu aproximativ 100 baxuri cu ţigări, care ar fi survolat spaţiul aerian românesc unde a şi descărcat marfa de contrabandă, aşa cum susţin autorităţile moldovene, însă fără a furniza informaţii exacte. Nu este singurul caz, în luna august, un alt aparat AN2 al unor contrabandişti ucraineni a ajuns în spaţiul aerian românesc în zona Sucevei, ceea ce arată că se încearcă prin orice mijloace introducerea de ţigări în România, care aduce profit de milioane de euro contrabandiştilor”, au scris, miercuri, pe Facebook, reprezentanţii Sindicatului Europol.
Intervenţia CSAT cerută de Europol: „Problema este una destul de gravă”
Sindicaliştii au transmis faptul că situaţia este una destul de gravă şi cer intervenţia CSAT. Situaţia are loc în contextul în care un avion de contrabandă cu ţigări a survolat în spaţiul aerian românesc şi nu a fost reperat de autorităţi. Sindicaliştii motivează faptul că poliţiştii de frontiera nu au echipamentele necesare pentru intervenţie aşa cum prevede Codul Aerian.
”Această problemă este una destul de gravă, ce ţine de securitatea naţională, iar CSAT-ul trebuie să intervină de îndată, ţinând cont că spaţiul aerian românesc este violat de aeronave străine, iar acesta nu este un caz singular. Deşi această problemă a fost aruncată în curtea Poliţiei de Frontieră Române, colegii noştri poliţişti de frontieră nu au atribuţii în acest sens şi nici echipamentele necesare pentru intervenţie, aşa cum de altfel Codul Aerian prevede în mod explicit la art. 5 cine trebuie să intervină.
«Ministerul Apărării Naţionale, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate aeronautică de stat, are competenţe în următoarele domenii: organizarea spaţiului aerian naţional în conformitate cu dispoziţiile prezentului cod aerian şi ale legislaţiei în vigoare, reglementarea activităţilor aeronautice militare, certificarea personalului aeronautic militar, a agenţilor aeronautici care desfăşoară activităţi aeronautice militare, precum şi a tehnicii aeronautice şi a infrastructurii necesare desfăşurării activităţilor aeronautice militare, siguranţa şi supervizarea activităţilor aeronautice militare»”, au mai transmis sindicaliştii.
Aeronave folosite pentru contrabandă
Cei de la Europol arată că cei care fac contrabandă ”se folosesc de tot felul de tertipuri pentru ca aceste aeronave folosite să nu poată fi reperate pe radare prin zbor la joasă înălţime sub 100m”.
”CSAT-ul, prin atribuţiile pe care le are, trebuie să intervină de îndată în acest caz pentru că astfel de situaţii se vor mai repeta. Până una alta, colegii noştri se luptă în continuare cu acest fenomen al contrabandei care a luat amploare în ultima perioadă. Numai anul trecut, aceştia au indisponibilizat peste 56.000.000 de ţigarete (280.000 de baxuri) şi peste 20.000 de kilograme de tutun vrac (echivalentul a peste 29.000.000 de ţigarete – sau 145.000 de baxuri), în urma acţiunilor pentru combaterea contrabandei”, au mai transmis sindicaliştii.