Titlurile zilei

Transportul în comun din Iași a înghețat pentru a doua zi la rând. Vatmanii s-au chinuit câte jumătate de oră să pornească tramvaiele, iar pe traseu au rămas blocați: „Noroc că am avut o sticluță de spirt ca să pun la compresor” – FOTO/VIDEO

Publicat: 10 ian. 2024
_____ Vizualizări 27 Comentarii
Transportul în comun din Iași a înghețat pentru a doua zi la rând. Vatmanii s-au chinuit câte jumătate de oră să pornească tramvaiele iar pe traseu au rămas blocați Noroc că am avut o sticluță de spirt ca să pun la compresor - FOTOVIDEO
Timpii de așteptare în stațiile de tramvai au ajuns până la 60 de minute

Transportul în comun din Iași a fost înghețat pentru încă o zi din cauza vremii nefavorabile. Oameni au așteptat foarte mult timp în stații, la temperaturi de minus 15 grade Celsius, în timp ce vatmanii s-au chinuit dimineață să pornească tramvaiele pentru a pleca pe traseu, dar tot au rămas blocați

Deși ninsoarea s-a oprit la Iași, probleme s-au ținut în lanț prin traficul din oraș. Transportul în comun a fost grav afectat, spre nemulțumirea cetățenilor care au înghețat în stații. Au înghețat și tramvaiele, care nu mai plecau de pe loc decât după ce interveneau vatmanii cu alcool medicinal la compresoare.

Transportul în comun din Iași a fost un dezastru

perie și pensulă
Vatmanul a coborat din tramvai pentru a curăța macazul cu o perie și o pensulă

Liniile de tramvai au rămas înfundate cu zăpadă de la ninsoarea de luni, iar vagoanele au înaintat cu greu. Multe dintre ele au înghețat de la temperaturile scăzute, făcând misiunea vatmanilor aproape imposibilă.

„Mă prezint la depou cu transportul, având ieșire la 5:45. Vagonul meu de repartiție era pe canal penultimul și, în momentul în care am dat să îl pun în funcțiune, am constat că nu îmi pornea compresorul. În aceste condiții, revizorul tehnic mi-a comunicat să ies cu spatele din depou și să ies la stradă. Cu 3 atmosfere la compresor, am ieșit cu vagonul în stradă, iar atunci au venit 2 meseriași și mi-au turnat alcool tehnic în compresor, respectiv ulei. Menționez că această procedură trebuia efectuată la fiecare vagon în parte pe perioada nopții ca, în momentul în care trebuie să ies la stradă, vagonul să nu întâmpine probleme. Această procedură a durat undeva la jumătate de oră, iar după ce am făcut 7 atmosfere în compresor, mă pornesc în traseu cu direcția Tg. Cucu – Copou”, povestește Emilian Râpanu, vatman la CTP Iași.

Macazurile au pus probleme serioase pentru circulația tramvaielor, deoarece au rămas blocate cu zăpadă.

„Ajuns în dreptul macazului la Tg. Cucu, constat că este blocat, sun la centrală și anunț acest lucru. Mi se comunică că trebuie să merg către Podu Roș, întrucât macazul de la Hotel Europa este blocat în direcția respectivă. O călătoare mi-a spus că trebuia să o iau spre Tudor Vladimirescu în normal, fiindcă ea trebuie să ajungă la muncă, însă i-am explicat frumos situația.

Mi-am luat cu mine o perie și o pensulă tocmai ca să mă ajute la îndepărtarea zăpezii dintre limbile macazului, evitând o deraiere. Ajuns în dreptul macazului de la Podu Roș, cobor cu ustensilele și curăț macazul de zăpadă și mă îndrept spre stația Podu Roș. Circul cu dificultate până la stația CET, iar, de la stația CET, tramvaiul nu a mai putut înainta din cauza zăpezii. Efectuez câteva manevre de înainte și înapoi, însă în zadar. Anunț la centrală faptul că nu pot înainta cu tramvaiul din stația CET spre Metalurgie din cauza zăpezii și aștept fie să se deszăpezească linia, fie să mă cupleze un vagon din spate”, mai adaugă vatmanul.

Deoarece macazurile erau blocate, tramvaiele au putut circula doar pe anumite trasee.

„Ajuns în Copou, explic doamnei dispecere cele întâmplate pe scurt și îi comunic că pot circula doar pe traseul 1. În momentul în care am plecat din Copou și, ajungând în dreptul trecerii de pietoni de la Curtea de Apel, observ în fața mea un tramvai marca Gt 4, cu numărul de parc 423, care nu mai înainta. Au ajuns la fața locului echipa formată dintr-un reprezentat de siguranța circulației, respectiv un reprezentant de la Control Trafic. Compresorul de la vagonul 423 era înghețat.

Reprezentantul biroului siguranța circulației mă întreabă politicos dacă nu cumva am niște alcool tehnic la mine. Îi înmânez politicos sticluța mea personală, de jumătate de litru, ca să o toarne în compresor. Noroc că am avut o sticluță de spirt ca să pun la compresor. Toate aceste eforturi au au fost în zadar și într-un final luăm decizia de a cupla vagonul 423 și de a merge cu el la depou”, a spus Emilian Râpanu.

Călătorii au înghețat în stații

Timpii de așteptare în stațiile de tramvai au ajuns și la o oră în anumite momente. Oamenii au fost indignați de ce se întâmplă, iar vatmanii au ridicat din umeri când au fost luați la rost.

„Călătorii nu mai zic, ne-au înjurat toată ziua că au stat în stație 40 de minute după un tramvai și abia mergem. Dar eu ce pot să fac, doar nu am să curăț toată linia cu peria. Din punctul meu de vedere, nu ar trebui să fie atât de mari probleme, înțeleg că este iarnă și în alte țări este, dar acolo tramvaiele funcționează și în astfel de condiții”, a încheiat vatmanul.

Nemulțumirea călătorilor este față de administrația locală care a promis transport modern și eficient la Iași, dar la prima ninsoare a clacat grav.

„Bătaie de joc la adresa noastră din partea autorităților, am înghețat, să aștept de 30 de minute un amărât de tramvai. De parcă nu știa nimeni că o să ningă acum și e pentru prima oară”, spune Valentina, o călătoare CTP.

La autobuze, situația a fost mai bună, majoritatea au ieșit pe traseu, însă au fost unele probleme la modelele noi, aduse din Turcia, cele electrice. Nu puteau furniza prea multă căldură pentru că scădea bateria imediat.

„Noi stăm mai bine cu autobuzele, e mai ușor să circulăm, dimineață au ieșit destul. Sunt unele probleme la autobuzele noi, din Turcia, nu pot băga suficientă căldură din cauza bateriei, consumul este prea mare”, a precizat Paul Păuleț, șofer la CTP Iași.

Pentru a doua zi la rând, transportul în comun din Iași a rămas paralizat din cauza zăpezii. Vatmanii au făcut față cu greu traseului dificil și au stat cu tramvaiele blocate.

Comentarii
  • Bani publici aruncati pe niste rable si niste tramvaie neadaptate, abia acum se vede ce mizerii cumpara Chirica! Unde sunt utilajele alea de dezapezire cu care se lauda, unde e nisipul, treci munti de zapada inghetata ca sa poti ajunge la munca, niciodata n-a fost bataia asta de joc! DEMISIA, CHIRICA! Lasa un gospodar sa conduca orasul, nu esti capabil!

  • Mergeti pe jos! Asa se mergea, inainte de `90, cand erau ierni grele! Azi, toata lumea critica, nimeni nu pune mana pe lopata. Bine ca stiti sa stati cu mainile pe telefoane si sa comentati!

  • In mod normal, avand in vedere toata situatia asta in care cetatenii se plang, un primar ar fi demis conducerea CTP, in mod normal,dar cum sa demita daca se trage de sireturi cu directorii, prietenarii lui de pahar si de barfa? Asadar, trebuie sa mai suportam pana la alegeri.

  • Da mai baetele ce treaba ai tu sau eu din cug sa dau zapada de la trecerile de pietoni din centru ?? Vezi ca vb de pe garduri niste nesimtiti care vara se laudau cu utilaje etc !! Nemernici

  • Sunt vehicule care permit dezapezirea liniilor de tramvai, pentru o țară care are iarna cu zăpada nu înțeleg de ce nu cumpără. Daca nu sunt in stare să iasă cu lopata și matura să curețe liniile de tramvai.

  • pentru astia care comenteaza ca si inainte mergea lumea prin zapezi, ca asa e iarna, da, asa e iarna cand nu te duci la munca si te tine statul pe ajutor social acasa la caldura. Daca ai sta in statii si dupa o ora de asteptare ai lua nametii la rand sa ajungi la munca, n-ai mai comenta. Si inca ceva, suntem in 2024, nu inainte de 90. Trezeste-te , Gheorghe, lasa dorul de comunism

  • Ne mobilizam pe toate retelele si dam jos acest incompetent de primar. Sa se trezeasca si opozitia si sa ne adunam la Primarie sau in alt loc sa semnam doleanta si apoi scoatem acest arogant in afara politicii de Iasi.Asta pana in martie, sa nu-l apuce inmanarea de flori pe strada. Iar de 24 Ianuarie sa nu aiba ce cauta sub nicio forma la evenimentul celor ce tin la tara, la urbe si la ieseni.

  • Nu am vazut nicio masina de deszapezire pe trotuare. Erau anul trecut niste masinute verzi care deszapezeau trotuarele, acum n-am vazut niciuna. Unde sunt? Anul trecut in Alexandru erau vreo trei pe trotuare si in parcul Voievozilor, anul asta zapada e pana la genunchi, nu mai zic de zona Garii.

  • In perioada 1959- 1964 cat am invatat la scoala din comuna, iarna mergeam pe jow prin nameti. In 1965 am venit la scoala in Iasi si ce credeti tot prin nameti. Acum in a 2024 transportul trebuie sa fie la dispozitia calatorilor in conditii civilizate adecvate. Autoritatile locale sunt raspunzatoare pentru disconfortul creat Iesenilor. Rezultat Votul la alegeri 2024.

  • Chirica a promovat tot ceea ce inseamna non-valoare in Iasi. Festivism mult, hore, artificii, flori pe la toate evenimentele de doi lei, milioane de euro date pe festivaluri lipsite de importanta. Cum sa faca fata orasul cu o asemenea administratie incompetenta? In mandatele lui nu s-a facut NIMIC, nici parcari, nici pasaje, e un haos in arhitectura orasului cu constructii de blocuri intre case, pietele sunt la pamant, iarna il ia pe nepregatite. Daca te duci la el cu o problema n-are timp, bine ca are timp sa primeasca asistati carora le plateste din bani publici utilitatile si ii umple de cadouri. E necesar sa vina un primar nou care sa faca o noua organigrama unde toti sefii sa dea din nou concursuri, e necesara o schimbare majora. Ce e mult strica, lui puterea i-a daunat grav.

  • Mihai Chiriac, este un primar incompetent ales de oamenii necajiti, asistati socoali in mare parte. Ce merge bine in Primaria Iasi? Transportul public straluceste, zilele astea in toata splendoarea, arhitectura si urbanismul dau zilnic examen de incompetenta, amanand documente ce trebuiesc eliberate in cateva saptamani cu lunile sau anii, politia locala mai mult nu e decat e, ca nu vezi picior de politist prin parcuri sau in opatrula prin cartiere, CET-ul si retelele de incalzire ne costa peste puteri si acum, dupa ce au plecat cu injuraturi cei de la Veolia, Mihaita ii roaga sa vina inapoi, ca a construit o jucarie noua,…ce functioneaza? A, da, parcurile si spatiile verzi, dar in rest? Lasa, Mihaita, scaunul ala si du-te tata la munca. Incearca si tu sa faci o firma sa functioneze in orasul asta, sa-ti castigi si tu painea cu munca ta. Hai ca oricum or sa te ajute rudele bogate, fi-tu, ala milionar la varsta prescolara, nen-tu Vasile, ala de are firme de care nu are habar, soacra-ta, si mai stiu eu cine din neamul vostru de bogatani. Nu vezi ca numai tu ai ramas sarac dintre ai tai?

  • Pentru Anonim, 9.26: Unu are dreptate. Parintii nostri mergeau, pe jos, prin zapezi si viscol la munca. Si nu intarziau, pentru ca plecau cu o ora, doua mai devreme. Si nu aveau telefoane si internet….

  • Bre, asta era acum 30 de ani. Atunci, unii au murit că să ne fie noua mai bine. Și să ne permitem mai multe, daca mersul cu tramvaiul poate însemna asta. Așa că lasa-ne, ramai să trăiești tu în peștera ta. Cu tot cu lopata.

  • In mod ciudat, la fel ca ieri, nu mai comenteaza aia care îndeamnă lumea sa folosească transportul in comun. Unde sunteți, bre? Ați plecat sa salvați planeta, mergând pe jos?
    Încă ceva: vă amintiți de cate ori Chirica i-a îndemnat pe ieșeni sa folosească transportul in comun? 🙂

  • Pana in ’89 erau ierni cu zapada de 40-50 cm si totusi tramvaiele mergeau, Noaptea iesea un tramvai cu maturoi in fata si curata linia si macazele. In cel mult 30” se circula normal. Daca ar fi acum zapezile de atunci? Asta este zapada? Este o bataie de joc al autoritatilor. Au trecut 33 ani si e mai rau ca atunci. Domnilor ati fi fost impuscati pentru sabotaj.

  • Degeaba ne varsam furia aici. Stiti ca la alegerile trecute au venit la vot doar 27% din cetateni ? Trebuie sa inteleaga toata lumea ca pentru Chirica, oamenii care gindesc, antreprenorii, cei care fac ceva in viata NU EXISTA. El are grija doar de cei 12-15% din cei care vine la vot : asistatii sociali (este articol in presa de astazi cum ca primaria plateste facturile acestora) , bosorogimea (libere cu nemiluita la transport in comun, tot felul de chermeze pe banii primariei etc), imbuibatii din institutiile si firmele primariei care sint haita lui de vot si vor muri si tot il vor vota. Faceti calculul cit angajati are Ecopiata, Citadin, Salubris, CTP, Servicii publice, primaria, muzeul x si y si veti vedea ca oamenii normali nu conteaza. E stire pe Agerpres in 17.nov. 2023 „Suntem pregătiţi pentru campania de iarnă. Avem echipamentele pregătite. În linii mari, folosim aceeaşi structură folosită şi în anii precedenţi. Avem şi echipamente noi. Avem şi primul stoc de sare, de peste 2.000 de tone. Nu mai puţin de 157 de utilaje de diferite categorii sunt pregătite pentru intervenţii din această iarnă. Aproximativ 1.000 de persoane sunt instruite şi pregătite pentru a interveni în teren”, a declarat presei primarul Mihai Chirica. Ati vazut ieri cum a fost. SALUBRIS are 681 de angajati, CITADIN : 294, SERVICII PUBLICE : 562. Ma adaugati sutele de angajati din Politia LOCALA si institutiile primariei si miile de asistati sociali care primesc bani pentru ca nu au unde munci si care nu fac nimic. La atitea resurse, ieri, trebuia sa lingem mac prin oras. Pe la prinz am vazut 2 imagini care arata nivelul administratiei lui CHIRICA : un vatman care schimba macazul cu ranga si un camion, din care unul arunca cu lopata sare. Asta, in secolul 2021, anul 2024 intr-un oras cu pretentii de oras intelectual, universitar, cu cercetare si alte mofturi si pretentii. Ati vazut in ultimul an vreun intelectual sau vreo figura importanta a orasului care sa le dea peste bot acestor derbedei ? Nu niciunul pentru ca toti stau in birlog, minjiti de salarii babane si privilegii. Se stiu previziunile meteo privind acest val de ninsori si de frig de mai multe zile. Trebuia anticipat si suspendate scolile si toti trintorii sa fi fost la strada. Ori ati vazut ce a fost ieri si au reactionat exact ca idiotii : aseara tirziu au decis sa inchida scolile. Ti-e greata de atita mediocritate, indiferenta si ticalosie din partea primarului si a haitei lui. Sintem acolo unde trebuie sa fim. Un lucru este sigur. Pina cei care gindesc, au initiativa ori au realizat ceva important in vitata prin fortele lor nu ies la vor nimic nu se va schimba. Pe CHIRICA nu-l intereseaza decit sa intretina bazinul lui de vot care de departe nu are pretentii de normalitate ale celorlalti. Tot festivismului lui gretos pe la manifestarile la care participa si spune vorbe goale completeaza acest fapt. E trist dar asta-i realitatea. Avem ce avem pentru ca oamenii cumsecade si cu ceva minte au dubii sau nu merg la vot.

  • Stire publicata pe Agerpres in 17.11.2023. A vazut toata lumea cum a fost.
    “Primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, a dispus organizarea şi activarea Comandamentului de Iarnă, respectiv asigurarea utilajelor, personalului şi stocurilor necesare acţiunilor de deszăpezire, întrucât temperaturile sunt în scădere, iar prognoza meteo pentru următoarele zile arată că vremea va fi închisă cu precipitaţii pe spaţii extinse.Primarul Chirica a declarat, vineri, că şi în acest an Comandamentul de iarnă va fi coordonat de Citadin SA, la baza acestuia urmând să funcţioneze Dispeceratul care va asigura permanenţa în cadrul Comandamentului de Iarnă.”Suntem pregătiţi pentru campania de iarnă. Avem echipamentele pregătite. În linii mari, folosim aceeaşi structură folosită şi în anii precedenţi. Avem şi echipamente noi. Avem şi primul stoc de sare, de peste 2.000 de tone. Nu mai puţin de 157 de utilaje de diferite categorii sunt pregătite pentru intervenţii din această iarnă. Aproximativ 1.000 de persoane sunt instruite şi pregătite pentru a interveni în teren”, a declarat presei primarul Mihai Chirica.Conform unei informări primite din partea Primăriei Iaşi, Citadin SA are pregătite pentru intervenţii 84 de utilaje, din care 50 proprii şi 34 închiriate, care vor fi folosite pe toate segmentele de drumuri din municipiul Iaşi: 22 de autobasculante cu lamă şi sărăriţă, două autobasculante de 7,5 tone, cinci autobasculante cu lamă, trei autobasculante cu morişcă, 22 de autobasculante pentru transportarea zăpezii, un autogreder, şapte tractoare cu plug tractat, şapte buldoexcavatoare cu lamă şi cupă multifuncţională, patru încărcătoare frontale şi nouă autoutilitare.Permanenţa este asigurată de 38 de angajaţi (un supracontrol, un dispecer, opt şefi de trasee şi 28 de muncitori), dar 250 de persoane sunt pregătite să intervină în caz de necesitate.În ceea ce priveşte stocurile de material antiderapant, în bază se află deja depozitate 1.800 de tone de clorură de sodiu tratată cu inhibitor dintr-un contract de 9.000 de tone, 149 de tone de clorură de calciu dintr-un contract de 1.000 de tone, 23 de tone de motorină Euro 5 dintr-un contract de 600 de tone.Salubris SA va acţiona în special pe trotuare cu 28 de utilaje, din care 11 utilaje de deszăpezire cu plug / lamă şi dispozitiv de împrăştiere de material antiderapant, 10 motocultoare cu lamă şi turbină, două utilaje de încărcare şi cinci autobasculante pentru transportarea zăpezii.Compania poate mobiliza 228 de persoane, din care 157 de lucrători de salubrizare stradală, 10 şefi de centre, 22 de persoane la permanenţă în dispecerat, 32 de mecanici pentru utilaje şi şapte şoferi pentru maşinile de permanenţă.Societatea are deja pregătite în stocuri 59 de tone de clorură de sodiu tratată cu inhibitor dintr-un contract de 200 de tone, 48 de tone de nisip dintr-un contract de 200 de tone şi 26 de tone de clorură de calciu dintr-un contract de 200 de tone.Servicii Publice SA are un parc auto pregătit pentru intervenţii format din 30 de autovehicule, din care 12 autobasculante, cinci autoutilitare, patru tractoare cu lamă, patru încărcătoare frontale, patru buldoexcavatoare şi o automăturătoare, având în stoc deja pregătiţi 100 metri cubi de material antiderapant.Pentru activităţile de întreţinere a spaţiilor verzi, tăieri / toaletări de arbori şi intervenţii în zonele de pantă, versanţi, poduri, pasaje, parcuri şi cimitire, Servicii Publice SA are pregătite pentru intervenţii în jur de 330 de persoane.

  • a 3-a zi, nu a 2-a! ninsoare a inceput pe 7 Ian orele 22.00 pana pe 9 Ian orele 1.00. deci infern au fost zilele de 8 9 si 10 Ianuarie inclusiv. si la cum se prezinta orasul la ora 16.27 infern va fi si zilele urmatoare. pe str Clopotari, Inculet, Ovidiu si Olari, sos Nicolina din Nicolina 2 si acuma stau nedesfundate

Adauga un comentariu