Eveniment-Social

Universitar din Iași, profesorul Dan Cristea, dezvăluiri despre cum ne-a modificat Informatica viața și dependența de tehnologie – FOTO

Publicat: 01 feb. 2022
Universitar din Iași profesorul Dan Cristea dezvăluiri despre cum ne-a modificat Informatica viața și dependența de tehnologie - FOTO
Prof. univ. dr. Dan Cristea, membru corespondent al Academiei Române, a deschis seria din 2022 a conferințelor științifice ”Moștenirea lui Asachi” cu prelegerea ”Informatica - înger sau demon?”. Manifestările sunt desfășurate de către Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași în colaborare cu academicianul Bogdan Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române

Prof. univ. dr. Dan Cristea, universitar din Iași, face dezvăluiri legate de efectele din ultimii ani ale Informaticii asupra oamenilor! Totul a plecat de la cum ne-a modificat Informatica viața în bine și ce s-a schimbat în rău în urma dependenței de tehnologie. Acesta are în prim-plan ideea: ”Informatica – înger sau demon?” și se concentrează asupra unui fenomen care ne influențează, indiferent dacă vrem sau nu, existența

Profesorul Dan Cristea, dezvăluiri despre cum ne-a modificat Informatica viața și dependența de tehnologie. Acesta este informatician, matematician, cercetător, profesor universitar și scriitor român, formator și specialist în lingvistică computațională. Este inițiatorul secției de masterat în Lingvistică Computațională din cadrul Facultății de Informatică a Universității ”Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași. Membru corespondent al Academiei Române, acesta pleacă de la ideea ”Informatica – înger sau demon?”. Acesta a susținut un eveniment la Universitatea Tehnică (TUIASI) ”Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) în colaborare cu academicianul Bogdan Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române.

Profesorul Dan Cristea din Iași a arătat cum ne-a modificat Informatica viața și ce înseamnă dependența de tehnologie

Prof. univ. dr. Dan Cristea are în vedere ideea ”Informatica – înger sau demon?”. Acesta se concentrează asupra unui fenomen care ne influențează, indiferent dacă vrem sau nu, existența. Profesorul a punctat că majoritatea ”ne-am născut într-o epocă în care informatica nu exista” și crescând odată cu acest domeniu care ne-a influențat, a putut să vadă atât punctele negative, cât și pe cele pozitive.

”Am păstrat un pic de neîncredere și o marjă de siguranță cum este, de altfel, și normal. Dar gândiți-vă la impactul asupra unui tânăr născut în plină societate informatizată, care nu are altă viziune asupra lumii decât cea în care trăiește astăzi, atât de intermediată de informatică”, arată prof. univ. dr. Dan Cristea.

Unversitarul afirmă că au fost ani în care s-a dus o ”luptă” continuă pentru delimitarea informaticii ca știință de sine stătătoare, desprinsă din matematică și că:

”Astăzi, granițele dintre științe sunt din ce în ce mai vagi, se întrepătrund și ambiția de a le delimita este contraproductivă. Găsim astăzi informatică în toate științele, cum ar fi cibernetica, chiar și geografia – cu sistemele geografice, care creează hărți multistrat, medicina, de la imagistică medicală avansată la radioterapie”.

Felul în care ne afectează zi de zi Informatica pe toți

Profesorul Dan Cristea arată felul în care ne afectează zi de zi Informatica.

”E întrepătrunsă cu toate științele, dar ne afectează zi de zi. Se plătesc impozite și facturi on-line, nu mai facem cozi la Primărie la gaze, lumină și casă. După ce am cumpărat on-line, primesc pe e-mail biletul de intrare la Operă, Teatru sau Filarmonică. Biletul de avion îl plătesc și îl primesc on-line, la fel și rezervarea echipamentelor de schi. Plătesc orice cu cardul sau telefonul, care funcționează tot datorită informaticii. La fel și tot sistemul bancar – în cele cinci secunde până iese chitanța din POS sunt o mulțime de comunicații care se petrec între acest mic aparat și bancă”, reliefează prof. univ. dr. Dan Cristea.

Acesta spune că multe dintre lucrurile care ne creează confortul în care trăim în zilele noastre le luăm de-a gata. A explicat că au fost mai mulți pași semnificativi, dar care în istorie pot părea mici, spre acest confort aparent de astăzi. Unul dintre ele a fost chiar invenția telecomenzii, care a făcut ca oamenii să nu se mai ridice să folosească butoanele de la televizor, precum bunicii sau părinții generațiilor de astăzi.

”Adesea, civilizația e clădită din astfel de amănunte, iar noi ne comportăm ca și cum am fi mai cultivați decât bunicii noștri, dar de multe ori singura diferență este că trăim într-o societate mai avansată tehnologic”, arată universitarul.

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale informatizării excesive este tocmai accesul la informație

Pe ce altă parte, informaticianul arată că unul dintre cele mai mari dezavantaje ale informatizării excesive este tocmai accesul la informație.

”Volumul mare înseamnă că circulă și multă informație falsă, fie distribuită cu rea-intenție, fie din grabă sau din lipsă de acuratețe. Astăzi, explică profesorul, știrea nu mai este informație și nimic mai mult, oamenii trebuie să se strecoare între știri, să le sorteze, să dezvolte atitudini și să le evalueze și să decidă dacă sunt sau nu adevărate, dacă le cred sau nu”, spune prof. dr. Dan Cristea.

Mai departe, universitarul ieșean spune că:

”Dar dacă vorbim de efecte asupra tinerilor, poate cel mai mare este că aceștia nu mai citesc literatură. Are asta vreo legătură cu informatizarea? E de vină informatica pentru acest trist adevăr? Păi de ce ar mai citi tinerii dacă lectura reprezintă o concentrare a neuronil or mai mare decât privirea unui film, iar internetul și televiziunea oferă atâtea opțiuni. E mai lejer pentru creier să privească decât să citească, iar lipsa de lectură vine dintr-o comoditate indusă de tehnologie”, explică prof. univ. dr. Dan Cristea.

Învățământul on-line și felul în care afectează acest lucru relația profesor-student

Învățământului on-line și felul în care afectează acest lucru relația profesor-student a fost altă temă a profesorului universitar.

”În viziunea mea, separarea dintre profesori și studenți, dată de mediul virtual, face ca profesorul să devină „un avatar fără riduri și nărav”, iar studenții să fie lipsiți de ”sentiment sau revoltă”, devenind și ei indivizi ”fără nume și personalitate”. Devin o masă de luat în considerare doar prin nume, aflați în fața terminalului. Nu pot fi priviți în ochi, iar rostul profesorului se reduce la transmiterea de informații, dar nimic din unda purtătoare de informații nu răzbate”, crede prof. univ. dr. Dan Cristea.

Mai departe, acesta se întreabă:

”Este școala on-line mai bună? Eu, ca profesor, predând în fața unui ecran de laptop, nu îmi voi putea alege un student pe care să îl oblig să îmi pună o întrebare, pentru a lansa clasa într-un lung lanț de întrebări despre cele predate. Nu văd expresia de pe fața lor, iar clasa pierde spontaneitatea actului de predare. Un profesor trebuie să se dizolve în student, iar asta nu se poate produce decât față în față” a spus prof. univ. dr. Dan Cristea.

Prof. Dan Cristea, universitar ieșean, nu a concluzionat dacă informatica este înger sau demon, a adus doar argumente pro și contra, cu avantaje și dezavantaje, menționând că este vorba despre un proces de adaptare și că tehnologia ne va ajuta, cu siguranță, să ne manifestăm ”mai plenar creativitatea”.




Adauga un comentariu