Prima pagină » Eveniment-Social » Aceste școli vor dispărea! Ce se află în spate și ce spun directorii: „Ar fi o măsură bună”
Aceste școli vor dispărea! Ce se află în spate și ce spun directorii: „Ar fi o măsură bună”

Aceste școli vor dispărea! Ce se află în spate și ce spun directorii: „Ar fi o măsură bună”

27 iun. 2025, 02:00,
Iulia MARIA în Eveniment-Social

Aproape 100.000 de elevi învață în școli cu clase simultane, unde un singur învățător predă mai multor ani de studiu în același timp. Un proiect de lege vizează desființarea acestora – aceste școli vor dispărea treptat din sistemul educațional. Un proiect de lege propune eliminarea acestui sistem, considerat ineficient și discriminatoriu, și înlocuirea lui cu clase separate, indiferent de numărul de copii

În școlile din satele României, mii de copii învață în condiții precare, în clase simultane, o formă de organizare în care un singur cadru didactic predă simultan pentru două sau mai multe niveluri de studiu. Deși autoritățile au luat unele măsuri pentru reducerea numărului acestor clase, problema persistă. Aproximativ 97.000 de elevi încă studiază în astfel de condiții, potrivit datelor Ministerului Educației.

Aceste clase simultane urmează să dispară din școli: ce spune legea și care sunt riscurile pentru elevi

Un proiect de lege inițiat de USR propune desființarea învățământului simultan și organizarea de clase distincte, chiar dacă numărul de elevi este sub minimul prevăzut în prezent. Inițiatorii spun că lipsa accesului la educație de calitate întreține inegalitățile sociale și condamnă copiii din mediul rural la șanse reduse, pe termen lung.

USR susține că „nu e acceptabil ca școala să funcționeze cu jumătate de măsură doar pentru că elevii locuiesc la sat” și propune ca autoritățile locale să fie obligate să organizeze clase distincte, chiar și în zonele cu puțini elevi. Proiectul de lege vizează modificarea Legii învățământului preuniversitar (nr. 198/2023), astfel încât realitățile comunităților mici să fie recunoscute și să nu mai fie folosite drept pretext pentru a menține o formă de educație considerată ineficientă și inechitabilă.

Dezavantajele claselor simultane sunt numeroase: profesorii nu sunt pregătiți special pentru predare simultană, resursele didactice sunt insuficiente, timpul pentru fiecare elev este limitat, iar procesul de învățare suferă.

Deși Ministerul Educației susține că a redus deja numărul elevilor care învață în sistem simultan – de la 111.000 în 2021, la 97.000 în 2024 –, specialiștii atrag atenția că această practică nu poate fi eliminată fără o schimbare profundă de viziune și infrastructură.

În județul Iași, directorii de școli susțin inițiativa, dar atrag atenția asupra problemelor de transport și resurse

Chiar dacă măsura este bine primită de cadrele didactice, în județul Iași, directorii avertizează că aplicarea ei necesită o logistică pe care multe comunități nu o au.

„Noi avem o singură clasă la structura Goești. Anul ăsta am avut clasa a III-a cu clasa a IV-a la Lungani. Mi se pare că măsura propusă de domnul ministru Daniel David ar fi o măsură chiar bună, ne-ar prinde bine tuturor”, a spus Dan Cojocia, directorul Școlii Profesionale din Lungani.

Maria Stoica, director al Școlii Profesionale din Mogoșești, subliniază dificultățile cauzate de distanțele mari și lipsa mijloacelor de transport.

„Sunt puțini la clasă și pentru a-i aduce la centru ne-ar trebui microbuze școlare. La Hadâmbu, Mânjești și Școala Primară nr. 2, distanțele sunt mari și avem copii mici. Măsura este una chiar bună, dar nu cred că va funcționa o clasă doar cu cinci sau șase elevi”, a declarat Maria Stoica, director al Școlii Profesionale din Mogoșești.

La rândul său, Ioan Brumă, directorul Școlii Gimnaziale Ciurea, are aceeași părere.

„Este ideal să avem clase de sine stătătoare, dar este foarte greu de transportat copiii dintr-un sat în altul. Având în vedere că stăm prost la capitolul microbuze școlare, este mai greu de administrat. Noi avem doar două microbuze și au deja mulți ani, nu sunt într-o stare tocmai bună. Această măsură ar fi una foarte bună, dar ar fi cam greu să se întâmple asta acum”, a declarat Ioan Brumă, directorul Școlii Gimnaziale Ciurea.

În comuna Ciurea, clase simultane funcționează la Slobozia și Piciorul Lupului, iar soluția discutată cu Inspectoratul Școlar Județean Iași ar fi organizarea de clase de sine stătătoare în localitatea Piciorul Lupului și relocarea celorlalți copii la Școala Gimnazială Ciurea, un plan posibil abia din anul școlar viitor, conform directorului Școlii Gimnaziale Ciurea, Ioan Brumă.

Proiectul de eliminare a claselor simultane promite o schimbare majoră în sistemul educațional românesc, dar succesul său depinde de investiții reale în infrastructură, transport și resurse umane, altfel, riscăm ca o idee bună să rămână doar pe hârtie. Aceste școli, cel mai probabil, vor dispărea.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
17 decembrie 2025
17 decembrie 2025