Încă un episod în care companiile deținute de statul român sunt găuri negre care, nu numai că au pierderi uriașe dar au și șefi a căror indemnizații s-au dublat. Este cazul și la Autoritatea Aeronautică Civilă, companie deținută de Ministerul Transporturilor care are pierderi uriașe an de an. Însă când vine vorba despre salariile directorilor, nu există nici urmă de austeritate.
Autoritatea Aeronautică Civilă nu a plătit dările la stat dar a dublat indemnizațiile șefilor
Un raport recent al Curții de Conturi scoate la iveală o situație revoltătoare: Autoritatea Aeronautică Civilă Română, instituție aflată sub umbrela Ministerului Transporturilor, nu și-a achitat obligațiile către bugetul de stat, dar în același timp a găsit resurse să își răsfețe conducerea cu indemnizații dublate.
Conform documentului, regia autonomă a „uitat” să vireze 7,8 milioane de lei, reprezentând partea din profit care trebuia să ajungă în visteria statului. Banii nu s-au dus acolo unde era legal și firesc, ci au fost redirecționați astfel încât conducerea să își poată acorda prime și bonusuri consistente.
Restanța datează din 2022, perioadă în care Sorin Grindeanu ocupa fotoliul de ministru al Transporturilor. Auditorii au descoperit că instituția a folosit profitul anului 2022 pentru a acoperi pierderi contabile din 2020, deși, potrivit propriilor bilanțuri, avea în conturi suficiente rezerve pentru a acoperi acele pierderi fără a atinge profitul curent.
În raport, Curtea de Conturi notează clar că entitatea a repartizat întregul câștig din 2022 pentru acoperirea deficitului din 2020, ignorând obligația de a vira la buget suma datorată. Practic, compania a preferat să-și protejeze confortul financiar intern, în loc să respecte legea și să își achite datoriile către stat.
Rezultatul? Un exemplu tipic de cum banii publici pot fi manevrați în interesul unei elite administrative, în timp ce bugetul de stat pierde milioane, iar contribuabilii suportă nota de plată.
Autoritatea Aeronautică Civilă, pierderi de 16 milioane de lei
În 2020, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) raporta pierderi masive, de peste 16,3 milioane de lei. Situația s-a schimbat în anii următori: în 2021 a încheiat cu un profit modest, de 176.000 lei, iar în 2022 câștigul a explodat la 15,7 milioane de lei.
Cu toate acestea, potrivit Curții de Conturi, întreaga sumă din 2022 a fost direcționată pentru acoperirea pierderilor din 2020 – o decizie validată de Consiliul de Administrație al instituției. Problema, spun auditorii, este că AAC nu era obligată să folosească profitul curent în acest scop, din moment ce la finalul lui 2021 avea deja în conturile de rezerve peste 34,5 milioane de lei, bani suficienți pentru a acoperi deficitul. Iar legea contabilității, prin articolul 19, alineatul 4, este explicită: pierderile pot fi acoperite din profitul anului în curs, din cel reportat, din rezerve, prime de capital sau capital social.
Raportul Curții de Conturi mai arată și de ce s-a ales această manevră contabilă. Decizia a fost luată la sfârșitul lui 2023, exact în perioada în care Guvernul Ciolacu adopta o ordonanță pentru tăierea cheltuielilor bugetare. Printre prevederi, una era deosebit de importantă pentru șefimea companiilor de stat: interzicerea acordării de prime, bonusuri și alte beneficii salariale către operatorii economici care aveau pierderi nerecuperate din anii precedenți.
Astfel, mutând pe hârtie pierderea din 2020 și „acoperind-o” cu profitul din 2022, conducerea AAC și-a creat condițiile necesare pentru a ocoli restricțiile și a putea distribui în continuare prime și beneficii. Totul în timp ce, în aceeași perioadă, spitalele publice se zbăteau fără fonduri, după ce guvernul renunțase la rectificarea bugetară. Cu alte cuvinte, o schemă perfect legalizată pe hârtie, dar profund imorală în contextul în care banii publici ar fi trebuit folosiți pentru nevoile reale ale statului, nu pentru confortul managerial.