Ce să știi despre schimbările care se petrec în organism dacă renunți la fumat. Sfaturi utile pentru o tranziție mai ușoară

Ce să știi despre schimbările care se petrec în organism dacă renunți la fumat. Sfaturi utile pentru o tranziție mai ușoară

11 iun. 2024, 10:48,
BZI.ro, în Magazin

Renunțarea la fumat este una dintre cele mai importante decizii pe care le poți lua pentru sănătatea ta. Cu siguranță cunoști deja riscurile asociate cu dependența de nicotină, ceea ce înseamnă că ai toate motivele pentru a combate acest viciu. Deși procesul poate fi unul care o să vină la pachet și cu o serie de provocări, beneficiile pentru organism sunt semnificative și încep să apară aproape imediat.

Iată care sunt, mai exact, schimbările care se petrec în organism după ce renunți la fumatul tradițional.

Te îngrași dacă te lași de fumat?

Conform Smokemania, mitul conform căruia te îngrași după ce te lași de fumat nu este unul adevărat. Sigur, din cauza dependenței, poți fi tentat să înlocuiești viciul cu alte obiceiuri, iar mulți oameni recurg la excese alimentare, ceea ce poate duce într-un final la acumularea de kilograme în plus.

Ce se întâmplă în prima zi după ce ai renunțat la tutun

În chiar prima zi după ce ai fumat ultima țigară, tensiunea arterială și pulsul încep să scadă, iar circulația sangvină se îmbunătățește. În plus, nivelul de monoxid de carbon din sânge scade la jumătate, iar nivelul de oxigen începe să crească.

Ce se întâmplă după 48 de ore

Treptat, nicotina și alte substanțe toxice, eliminate prin arderea fumului de țigară, încep acum să fie eliminate din organism. De altfel, după 48 de ore de la ultima țigară, terminațiile nervoase încep să se regenereze, iar simțurile gustului și mirosului se îmbunătățesc.

Ce schimbări sunt în organism după 2-3 săptămâni

Capacitatea pulmonară crește, iar circulația sangvină se îmbunătățește în continuare. Începând de acum, activitățile fizice îți vor părea mai ușoare, iar rezistența ta va crește.

După 1-9 luni de când ai renunțat la fumat

Simptomele respiratorii, cum ar fi tusea și respirația șuierătoare, se reduc semnificativ pe măsură ce plămânii se curăță și aparatul respirator funcționează mai eficient.

După 1 an

Riscul de boli coronariene scade la jumătate spre deosebire de un fumător activ.

După 5-15 ani

Riscul de accident vascular cerebral se reduce la nivelul unei persoane care nu a fumat niciodată.

Începând de acum, riscul de a dezvolta cancer pulmonar scade la jumătate față de un fumător activ, iar riscul de cancer al gurii, gâtului, esofagului și vezicii urinare scade, de asemenea, considerabil. Cu toate acestea, organismul nu este încă în totalitate recuperat.

După 15 ani

Așa cum citim mai multe aici, riscul de boli cardiace este acum similar cu cel al unui nefumător. Pe scurt, la 15 ani de când ai renunțat la fumat, organismul tău este cu adevărat regenerat. Desigur, starea ta fizică și psihică va fi mult mai bună.

Ce să faci dacă vrei să depășești mai ușor dependența de nicotină

Să renunți la fumat este, poate, cea mai înțeleaptă decizie pe care o poți lua. Cu toate acestea, dependența de nicotină poate ridica probleme și te poate face predispus recidivei. Pentru a face față mai ușor perioadei de tranziție, poți urma aceste sfaturi:

  • Alege o dată specifică pentru a te lăsa de fumat și respect-o: este bine să ai un plan tocmai pentru că o pregătire mentală și emoțională te va face mai determinat.
  • Identifică și evită factorii declanșatori: recunoaște situațiile, locurile și emoțiile care îți declanșează pofta de a fuma și încearcă să le eviți.
  • Urmează o rutină alimentară echilibrată: alimentele bogate în vitamine și minerale sprijină procesul de detoxifiere și te ajută să ai o energie pozitivă.
  • Hidratează-te corect: bea multă apă pentru a elimina toxinele din corp și pentru a combate senzația de foame, care poate apărea după renunțarea la fumat.
  • Fă mișcare în fiecare zi: practică un sport pentru a reduce stresul și pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit. Sportul ajută la restabilirea funcției pulmonare și a sănătății cardiovasculare.
  • Caută suport moral: pentru a depăși pofta de a fuma și pentru a trece cu bine peste dependența de nicotină este recomandat să te înconjori de persoane care îți pot oferi tot sprijinul moral necesar. În plus, evită anturajele în care se consumă alcool în exces și, desigur, nu încerca să înlocuiești tutunul cu un alt viciu.

După cum vezi, renunțarea la fumat este un pas major pe care îl faci pentru un stil de viață mai sănătos și pentru o stare de spirit mai bună. Înțelege schimbările care se vor petrece în viața ta și încearcă să rămâi concentrat doar pe lucrurile pozitive. Desigur, beneficiile pe termen lung pentru sănătatea ta sunt imense, iar fiecare zi fără fumat te apropie mai mult de o viață mai sănătoasă și mai fericită.

Photo: Unsplash.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *