Contractul de chirie în 2025 vine cu o serie de reguli atât pentru viitorul chiriaș, dar și pentru cel care își închiriază locuința. Contractul de chirie poate ridica probleme în cazul în care nu este completat așa cum prevede legea. Iată cele mai importante obligații pentru proprietari și chiriași.
Contractul de chirie în 2025!
Proprietarii care își închiriază casa sau apartamentul trebuie să respecte mai mulți pași legislativi în 2025. Lipsa unui contract scris între chiriaș și proprietar poate crea probleme. Din acest motiv, este necesar un contract semnat între cele două părți. Dacă contractul de închiriere este făcut în scris și este fie autentificat la notar, fie înregistrat la ANAF, atunci are o valoare specială și se numește titlu executoriu.
Dacă un proprietar închiriază o locuință, legea îl obligă să declare banii primiți din chirie și să plătească impozit pentru ei. Dacă proprietarul nu face un contract scris cu chiriașul și nu declară chiria, fapta este considerată ilegală pentru că sunt ascunse veniturile obținute.
Important de știut este faptul că taxele la stat se vor plăti în funcție de ceea ce e stipulat în contract și nu în funcție de ceea ce proprietarul a încasat cu adevărat. În cazul în care proprietarul a semnat un contract de 10.000 lei pe an, iar persoana fizică nu a mai plătit chiria în ultimele 3 luni, ANAF nu o să țină cont de acest aspect. Cel care a închiriat va trebui să depună declarația unică și să determine cât are de plată, împreună cu contribuțiile pentru alte tipuri de venituri. În caz contrar, proprietarul riscă penalități de la ANAF.
Obligație pentru persoanele care stau cu chirie
O nouă lege însoțită de un set de sancțiuni are scopul de a asigura corectitudinea datelor din Registrul Național de Evidență a Persoanelor. Concret, până pe 10 iunie 2025, persoanele care stau cu chirie trebuie să anunțe adresa unde locuiesc. În caz contrar, chiriașii care sunt descoperiți că stau la altă adresă și nu au declarat-o riscă să fie sancționați cu amendă între 75 și 150 de lei.
Totodată, legea prevede că proprietarii care găzduiesc persoane fără a declara acest lucru sunt obligați să însoțească noii locatari la Serviciul de Evidență a Populației pentru a-și exprima consimțământul de primire în spațiu. O altă obligație în 2025 pentru persoanele care nu mai locuiesc la adresa din buletin este solicitarea vizei de flotant de la proprietarul la care stau cu chirie. Riscuri își asumă și proprietarul dacă nu face un contract cu viitorul chiriaș. Dacă chiriașul nu plătește sau creează probleme, e mai greu de dat afară prin instanță, pentru că nu există un document care să susțină cererea. Legea îi obligă pe proprietarii de apartamente să semneze contract cu chiriașii. În caz contrar, există anumite riscuri de ambele părți, dar și sancțiuni aplicate atât chiriașului, cât și persoanei care închiriază locuința.
Cert este că persoanele care dau spre închiriere locuința trebuie să facă un contract cu viitorul chiriaș. De asemenea, proprietarii sunt obligați să își declare veniturile obținute din chirii pentru a-și putea plăti dările la stat.
Sunt pensionara. Am o locuinta inchiriata cu contract inregistrat la Anaf. Platesc 10% impozit din chiria incasata. Intrebarea mea este: De ce trebuie sa platesc si 10% din valoarea chiriei pentru contributia de sanatate? Spatiul nu s-a imbolnavit niciodata, nu am chemat niciodata ambulanta la el, nu l-am ,,internat” in spital. Cand l-am renovat, am platit din propriu buzunar, nu din fond CASS. Eu ca proprietar nu beneficiez de tratamente speciale fata de ceilalti pensionari. Atunci de ce trebuie sa platesc CASS la chirie si la dobanda de la banca?