Stiri si curiozitati

Cum arată un autoturism De Dion-Bouton din 1903? Află istoria companiei franceze

Publicat: 08 feb. 2022
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Cum arată un autoturism De Dion-Bouton din 1903 Află istoria companiei franceze
De Dion-Bouton a fost un producător de automobile francez și un producător de vagoane, din perioada 1883 -1953.

Dacă ești curios să afli cum arată un autoturism De Dion-Bouton din 1903, ai ajuns în locul potrivit. În rândurile următoare, te invităm să descoperi istoria companiei franceze fondată acum 139 de ani.

Despre De Dion-Bouton se știe că a fost un producător de automobile francez și un producător de vagoane, din perioada 1883 -1953. Compania a luat naștere grație inițiativei a trei personalități celebre, Jules-Albert de Dion , Georges Bouton și cumnatul lui Bouton, Charles Trépardoux.

Totul a început în anul 1883, când de Dion a observat, la vitrina unui magazin de jucării, o locomotivă. Pe atunci, Bouton și Trépardoux fabricau mici mașini cu aburi și jucării, astfel că De Dion le-a oferit șansa să lucreze împreună. Fără să stea pe gânduri, cei trei au înființat compania De Dion-Bouton, care s-a bucurat de un succes răsunător. Pentru o vreme, a fost cel mai mare producător de automobile din lume, datorită calități, fiabilității și durabilității lor.

autoturism De Dion-Bouton din 1903
Totul a început în anul 1883, când de Dion a observat, la vitrina unui magazin de jucării, o locomotivă.

Istoria companiei de automobile De Dion-Bouton. Ce s-a întâmplat în anul 1903

La finalul anului 1883, compania franceză a creat o mașină cu aburi. Aceasta avea cazanul și motorul montate în față, roțile fiind acționate prin curele, iar volanele din spate. În anul 1884, a apărut un vehicul îmbunătățit, denumit „La Marquise”, construit cu tracțiune pe față și scaune pentru patru persoane. Anul 1885 a adus în prim plan încă două mașini, urmate de o serie de vehicule ușoare cu doi cilindri, modele cu trei roți, care din 1892, aveau anvelope Michelin.

Convins că viitorul stă în motorul cu ardere internă, De Dion a efectuat mai multe experimente pe parcursul anului 1893. Acest lucru a dus la o ruptură, Trépardoux părăsind compania în 1894. Chiar și așa, lucrurile au continuat să evolueze, deoarece a fost construit un nou motor mic, cu un singur cilindru de 137 cm³, care funcționa la o viteză fără precedent de 3000 rpm și avea aprindere electrică. Supapele de admisie și evacuare au fost plasate în partea superioară și o volantă a fost plasată la cele două capete ale arborelui cu came. În ceea ce privește motorul, acesta a fost aplicat pe un cadru bazat pe o bicicletă cu trei roți, crescând la 185 cm³. Astfel că, „Petite voiture” a rămas în producție până în 1902. De precizat este că un număr mic de mașini electrice au fost fabricate în 1901.

În anul 1900, De Dion-Bouton a fost cel mai mare producător auto din lume, producând 400 de mașini și 3200 de motoare în acel an.

În anul 1903, au apărut modelele cu doi cilindri, de 1728 cm³ tip S, urmate de patru cilindri de 2545 cm³, în 1904. De asemenea, mașinile erau din ce în ce mai evoluate, având radiatorul plasat în partea din față a motorului și ambreiajul comutat de la manetă la pedală. De remarcat este că prima mașină înregistrată oficial în provincia Québec a fost o De Dion-Bouton, în 1903. Pe plăcuța de înmatriculare apare codul pictat manual „Q 1”.

În timpul Primului Război Mondial, De-Dion a produs componente pentru arme, vehicule armate și motoare de aeronave, precum și mașini și camioane. La finalul războiului, compania a cunoscut o perioadă de stagnare în ceea ce privește producția de mașini.

Cu toate acestea, De-Dion s-a specializat în vagoane de cale ferată, destinate în special serviciilor regionale. Până în anul 1950, au fost construite un număr mic de vehicule comerciale, iar ultimul vehicul care a purtat marca De Dion-Bouton a fost licențiatul Land Rover la sfârșitul anilor 1950.

autoturism De Dion-Bouton din 1903
În anul 1903, au apărut modelele cu doi cilindri, de 1728 cm³ tip S.

România se mândrește cu un exemplar De Dion-Bouton

Un exemplar din 1898, echipat cu motor cu ardere internă, se află la Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”, din Galaţi. Mașina a avut ca inspirație triciclul apărut în 1895, care a avut un succes răsunător, fiind vândut în 21.800 de exemplare.

„În anul 1900, maşina De Dion Bouton aparţinea lui Nicu Cincu, fiul lui Anton Cincu, marele filantrop din Tecuci. Nicu Cincu, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Covurlui, foloseşte acest automobil până în anul 1927, când îl vinde unui maistru de la Şantierul Naval din Galaţi. În anul 1956, automobilul De Dion Bouton a fost cumpărat de Muzeul Regional de Istorie Galaţi, cu suma de 2000 de lei, fiind unic în România şi printre puţinele fabricate în 1898”, a declarat profesorul Cristian Căldăraru, directorul Muzeului de Istorie ”Paul Păltănea”Galaţi, pentru adevărul.ro.

mașină De Dion-Bouton din 1898 în muzeul din Galați
Mașina a avut ca inspirație triciclul apărut în 1895, care a avut un succes răsunător, fiind vândut în 21.800 de exemplare.
Adauga un comentariu