Paul Gabriel Ioan, cofondator „Fabrica de Fum”, discută într-un nou episod de #PodcastBZI despre creșterea afacerii pe o piață unde tot mai multe businessuri se închid. Afacerea cu produse afumate din carne a fost lansată în 2017, de Marius Lungu, Paul Gabriel Ioan și Liliana Lungu. Interviul integral poate fi urmărit AICI
Piața produselor afumate din carne, din România, este în creștere, mai ales în rândul producătorilor locali. Una dintre afacerile care rezistă pe piață este „Fabrica de Fum”. Paul Gabriel Ioan, cofondatorul afacerii, explică cum poți să rămâi competitiv pe piață.
„Noi am reușit să rămânem pe piață prin dedicare, prin muncă, prin menținerea unor standarde. Nu este ușor să faci asta. Chiar ne gândeam, în urmă cu doi ani, să închidem afacerea, pentru că am avut mari probleme financiare. Cheltuisem toți banii, ajunsesem la fundul sacului și asta pentru că nu am avut curaj să luăm o decizie. Asta însemna să scumpim produsele, cum au făcut toți ceilalți. E complicat lucrul acesta, pentru că te gândești cum o să perceapă clienții schimbarea. În ultimul moment am luat decizia, am aliniat prețurile și a început să ne meargă mult mai bine. La noi, prețul dictează alegerea clientului, dar asta și ca efect al unei slabe educații în domeniul alimentar. Din cauză că foarte multă lume nu înțelege că, în univers, este legea echilibrului, iar dacă plătești ieftin acum, plătești mai scump peste câțiva ani. Plătești în partea a doua a vieții, când o să își spună cuvântul alegerile pe care le-ai făcut. Asta se întâmplă în orice aspect al vieții”, susține Paul Gabriel Ioan, cofondator „Fabrica de Fum”.
Paul Gabriel Ioan, cofondator „Fabrica de Fum”: „Noi am oprit investițiile în acest moment. Nu pot să spun că ne-a afectat foarte tare mărirea TVA”
Schimbările fiscale din acest an vor avea efecte din 2026, potrivit antreprenorului din Iași.
„Noi am oprit investițiile în acest moment. Nu pot să spun că ne-a afectat foarte tare mărirea TVA, e o creștere de doar 2 la sută, însă o să vedem, poate, anul viitor, efectele. Ce e drept, nici nu mărim capacitatea de producție, dacă nu crește cererea. Noi producem, din 1,3 kilograme de materie primă, 1 kilogram de produs, în jur de 2,5 tone anual. Noi nu suntem producători de talie mare, suntem producători tradiționali, cu o varietate de produse din carne de pui, porc, curcan sau rață, și acoperim nevoile clienților care vor produse naturale. Noi am început să producem și salam, chiar dacă acum oamenii fug de acest produs. Îl facem natural, deci clienții pot să aibă încredere în acest produs, iar cei care nu au încredere, pot să vină la noi în fabrică, să vadă exact cum este realizat salamul. În opinia mea, nu poți să vinzi un salam cu mai puțin de 5 lei suta de grame. Acolo nu mai ai carne, iei în calcul transportul, adaosul magazinului și așa mai departe. Avem o problemă și cu faptul că nu se citește eticheta. În momentul în care alegi produsele care îți plac, ai putea să citești și eticheta. Sunt și persoane care nu au curaj să experimenteze. Cel mai ieftin produs la noi este 40 de lei kilogramul, iar cel mai scump, pieptul de rață, 170 de lei kilogramul”, mai spune Paul Gabriel Ioan, cofondator „Fabrica de Fum”.
În anul 2022 au fost vândute produse tradiționale marca „Fabrica de Fum”, în valoare de 1 milion de lei.
Cifra de afaceri ar putea să crească în 2025, potrivit antreprenorului din Iași
Cifra de afaceri înregistrată de Fabrica de Fum SRL, în anul 2024, a fost de 1,6 milioane de lei, cu un profit de 84.000 de lei, în creștere față de 2023. Creșteri vor fi înregistrate și în 2025. „Vor fi creșteri, dar nu foarte mari. Cred că vorbim de un procent de maxim 10 la sută la cifra de afaceri. Noi colaborăm cu băcănii din Iași, dar și din alte zone ale țării, cu un supermarket; avem și partea de livrări la domiciliu. Nu cred că o să scadă consumul în următoarea perioadă, cel puțin în cazul celor care consumă produse sănătoase”, mai spune Paul Gabriel Ioan. Producătorul din Iași are atestat tradițional pentru „pastramă de porc coaptă”, „ceafă de porc afumată și coaptă” și „slăninuță afumată”. Iașul are doar 24 de produse tradiționale, cu atestat de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
În ultimii doi ani, a fost atestat tradițional un singur produs la Iași. Paul Gabriel Ioan, cofondator „Fabrica de Fum”, mai spune că obiceiurile consumatorilor se schimbă constant, iar producătorii trebuie să țină pasul cu aceste schimbări.