Cea de-a doua și ultima probă scrisă, cea la Matematică, a Evaluării Naționale 2025 pentru absolvenții clasei a VIII-a s-a desfășurat ieri, 25 iunie
Față de proba la Limba și literatura română, care a fost considerată accesibilă, subiectele la Matematică au generat emoții și au fost percepute dificile atât de elevi, cât și de cadrele didactice.
Elevii și profesorii descriu proba la Matematică de la Evaluarea Națională 2025 drept dificilă
Ziua de 25 iunie 2025 a fost marcată de susținerea probei de Matematică din cadrul Evaluării Naționale. În județul Iași, 6.588 de elevi s-au prezentat la examen, reprezentând 96,95% din totalul înscrișilor, iar 207 candidați (3,05%) au absentat. Procedurile speciale au fost aplicate pentru 105 elevi din 51 de unități școlare, în scopul asigurării unui cadru echitabil de concurs. În această sesiune, niciun elev nu a fost eliminat. În ciuda așteptărilor și a pregătirii, mulți dintre candidați au găsit subiectele mai dificile comparativ cu proba la Limba și literatura română.
Subiectele au fost structurate pe trei mari părți: primele două au constat în itemi obiectivi, cu câte 6 subpuncte fiecare, punctate cu 5 puncte, iar ultima parte a cuprins probleme care solicitau redactarea completă a soluțiilor. Un exemplu semnificativ din subiectul al III-lea a fost problema privind prețurile unor rechizite școlare, care a necesitat calculul și justificarea unor relații matematice complexe.
Potrivit profesorului Aurel Neicu, de la Colegiul Național din Hârlău, primele două subiecte au fost accesibile – „nu ar trebui să le greșească un copil care învață” –, însă partea a treia, în special exercițiul care implica calculul ariilor și dreptele particulare, a fost mai solicitantă.
„A fost un subiect care n-a fost mai ușor decât anul trecut, dar nici mai greu. Elevilor mei le-a părut ușor, iar cred că mulți vor lua note peste 7”, a precizat Aurel Neicu, profesor la Colegiul Național din Hârlău.
De cealaltă parte, Gabriela Zanoschi, profesor de matematică la Colegiul Național Iași, a remarcat un nivel mediu spre dificil al subiectelor, cu un grad ridicat de complexitate în partea a doua și în cea de-a treia, mai ales în geometrie.
„Elevilor nu li s-a părut foarte simplă evaluarea și, din acest motiv, nu și-au mai permis să verifice grila de foarte multe ori, așa cum și-au propus. Unii dintre ei nu au avut ideile pe loc la partea de geometrie, ceea ce a făcut ca, neavând soluția, să nu aibă ce scrie pe spațiul dedicat. Dificultățile cele mai mari au fost în special la geometrie, unde mulți nu au reușit să-și formuleze rapid răspunsurile”, a declarat Gabriela Zanoschi, profesor de matematică la Colegiul Național Iași.
Procedurile de afișare a rezultatelor
Conform calendarului oficial, primele rezultate ale Evaluării Naționale vor fi afișate pe 3 iulie, până la ora 12:00. În aceeași zi, între orele 14:00 și 18:00, elevii vor putea vizualiza lucrările și vor avea posibilitatea să depună contestații. Această opțiune va rămâne valabilă și în zilele de 4 și 5 iulie. Contestațiile vor fi soluționate în perioada 6-9 iulie, iar rezultatele finale vor fi comunicate pe 10 iulie.
Este important de menționat că depunerea contestațiilor nu este condiționată de vizualizarea lucrării, iar vizualizarea nu obligă la depunerea unei contestații. Elevii și părinții acestora trebuie să semneze o declarație prin care își asumă că nota poate fi modificată fie în creștere, fie în scădere, în urma soluționării contestațiilor.
Rezultatele finale vor fi comunicate anonim, prin coduri individuale atribuite elevilor în momentul primei probe, în conformitate cu Regulamentul general privind protecția datelor personale. Aceasta asigură confidențialitatea și corectitudinea procesului de afișare a notelor.
Evaluarea Națională 2025 la Matematică a reprezentat o încercare serioasă pentru elevi, testând nu doar cunoștințele acumulate, ci și capacitatea de aplicare a acestora în contexte complexe.