Boli si tratamente

Cum sa va mentineti memoria

Publicat: 20 mart. 2021
dieta mediteraneana
Dieta mediteraneana, un avantaj pentru abilitați cognitive mai bune pe masura ce îmbatrânim

Memoria este o funcție esențiala a creierului. Pentru prima data, un studiu a identificat o baza neuronala pentru modul în care creierul permite mirosurilor sa obțina amintiri.

O prajitura care iese din cuptor, parfumul florilor din gradina, anumite mirosuri ne trezesc imediat amintiri foarte specifice. Pentru prima data, un studiu identifica o baza neuronala pentru modul în care creierul permite mirosurilor sa obțina astfel de amintiri. Aceste descoperiri au fost publicate pe 4 martie în revista Progress in Neurobiology.

Înțelegeți mai bine legatura dintre creier, memorie și mirosuri

Aceasta cercetare raporteaza prezența unei conectivitați unice între hipocampus și zonele olfactive. Prin compararea conexiunilor dintre zonele senzoriale și hipocampus, cercetatorii au descoperit ca mirosul avea cea mai puternica conectivitate.

„Pe parcursul evoluției, oamenii au experimentat o extindere profunda a neocortexului, care a reorganizat accesul la rețelele de memorie”, a declarat Christina Zelano, cercetator principal, profesor asistent de neurologie la Universitatea Northwestern Feinberg School of Medicine.

„Vederea, auzul și atingerea au fost redirecționate în creier pe masura ce neocortexul s-a dezvoltat, conectându-se la hipocampus printr-un intermediar mai degraba decât direct. Datele noastre sugereaza ca olfacția nu a suferit aceasta redirecționare și a pastrat în schimb acces la hipocamp”.

O cercetare care are și mai multa amploare în vederea anosmiei declanșate de Covid-19.

„Exista o nevoie urgenta de a înțelege mai bine sistemul olfactiv pentru a înțelege mai bine motivul pierderii mirosului legat de Covid, pentru a diagnostica gravitatea pierderii și pentru a dezvolta tratamente. Studiul nostru este un exemplu al științei de baza cercetare pe care se bazeaza înțelegerea mirosului, pierderea mirosului și tratamente viitoare”, a explicat primul autor, Guangyu Zhou, profesor asistent de neurologie la Northwestern.

Exercițiile de memorie ar trebui sa fie distractive

Desigur, nu exista o rețeta miraculoasa pentru pastrarea cât mai multor informații în memorie, dar un stil de viața sanatos este deja un bun preambul.

Sfatul lui Nicolas Conti, psihosociolog:

„Ceea ce numim o problema de memorie este mai des o problema de atenție. Atenția este un act voluntar care necesita mai presus de toate un efort de ascultare. Astazi, avem mai puțina nevoie sa știm lucrurile pe de rost datorita instrumentelor tehnologice de zi cu zi. În plus fața de o viața sanatoasa, care garanteaza o mai buna funcționare a creierului, exercițiile de memorie trebuie sa ramâna amuzante: adunând preturile, de exemplu, pentru a verifica la casa de marcat ca suma de plata este corecta.

Exersați învațarea poeziei: pentru a face acest lucru, repetați-o mental timp de 15 secunde pentru a o reține, recitați-o și scrieți-o pentru a face ca amintirile vizuale și auditive sa funcționeze (ne amintim mai bine ceea ce înregistram de doua ori).

În cele din urma, în fiecare seara, recapituleaza mental ziua.

Îmbogațește-ți viața cu întâlniri și activitați stimulante

Sfatul lui Bernard Croisile, neurolog francez:

„Exista multe forme de memorie, dintre care unele se îmbunatațesc (stoceaza) sau se deterioreaza (resurse atenționale) odata cu vârsta. Creierul uman creeaza între 700 și 2.000 de neuroni noi pe zi, la orice vârsta! Desigur, nu toata lumea este creata egal atunci când vine vorba de capacitatea de memorie, iar anumite boli pot afecta aceasta capacitate. Dar este în mare parte o poveste slider: cu cât cineva se straduiește sa duca o viața bogata și variata din punct de vedere intelectual și social, cu atât mai târziu va aparea boala și consecințele ei. Este rau sa nu faci nimic pentru a-ți menține memoria, dar nu sunt necesare exerciții specifice, atâta timp cât îți îmbogațești viața zilnic cu întâlniri și activitați stimulatoare.”

Cele 5 puncte esențiale de reținut pentru a va menține memoria

Trio-ul esențial definit de neurologul Bernard Croisile pentru a-și menține memoria:

  • o dieta mediteraneana (prevenirea și tratarea riscurilor vasculare),
  • activitate fizica regulata (oxigenarea creierului),
  • și stimulare cognitiva bogata (pentru a întârzia boala).

Dieta mediteraneana, un avantaj pentru abilitați cognitive mai bune pe masura ce îmbatrânim

Nu este necesar sa faceți exerciții specifice pentru a va stimula memoria, ci mai degraba sa variati activitațile: de la gradinarit la calatorii, gatit, citit, orice lucru care evita rutina este bun pentru a stimula creierul și, prin urmare, memoria.

O dieta echilibrata garanteaza o buna sanatate a creierului: fructe și legume, pește, zaharuri lente și limitarea grasimilor, a sarii și a zaharurilor rapide.

Relațiile sociale și emoționale sunt bune pentru menținerea memoriei, deoarece limiteaza singuratatea. Cultivarea iubirii și a prieteniei înseamna, prin urmare, și cultivarea memoriei.

Un studiu de la Mid Sweden University din Suedia arata, de asemenea, ca lumina revigoreaza atenția și activeaza sistemul nervos central.





Adauga un comentariu