Actualitate

Deputatul Camelia Gavrilă, despre anul școlar: „Sănătatea este primordială, dar sistemul educațional trebuie să configureze soluții pentru acum și pentru viitor”

Publicat: 27 apr. 2020

Deputatul Camelia Gavrilă susține că sănătatea elevilor este primordială, însă sistemul educațional trebuie să configureze soluții pentru acum, dar și pentru viitor.

„Dezbaterile publice și necesitatea unor decizii oficiciale clare în privința activităților din domeniul educației, în sensul posibilității de a se relua cursurile școlare și universitare au revenit frecvent pe agenda publică, fiind o temă socială primordială.

Astăzi declarațiile președintelui Iohannis au adus clarificările necesare și puncte de vedere corecte, din perspectiva prudenței medicale și a preocupării pentru sănătatea și siguranța cetățenilor. Dincolo de faptul că o decizie în acest sens era de mult timp așteptată, că am stat prea mult în incertitudini și măsuri ministeriale contradictorii sau hazardate, se remarcă prudența firească a președintelui și faptul că la nivel de țară nu se dorește asumarea unor riscuri atât pentru sănătatea elevilor, cât și a personalului din învățământ, deci o decizie logică, rațională și prudentă.

Totuși decidenții guvernamentali trebuie să analizeze și să corecteze implicațiile imediate ale măsurilor luate, imperfecțiunile și inechitățile sistemului.

Interogații și probleme dificile, care au nevoie de soluții:

  1. Care va fi nivelul de pregătire al elevilor, mai ales pentru copiii din mediul rural, fără acces la educația online?
  2. În ce măsură sunt antrenați și pregătiți elevii din anii terminali pentru a se prezenta la examenele naționale? Sunt ei în starea intelectuală și emoțională specifică unui examen important, cu miză pentru viitorul lor educațional și profesional?
  3. Cum vor decurge activitățile școlare și universitare în perioada următoare, până la finalizarea anului de învățământ?
  4. Măsuri concrete pentru evaluare și notare a elevilor din toți anii de studiu, abordări curriculare necesare, demersuri pedagogice, înțelegere psihologică și comunicare empatică, existența unor demersuri pedagogice avizate, nevoia de înțelegere psihologică a vârstelor diferite și de comunicare empatică în relația profesor-elev/student

Mai mult decât atât, se poate spune acum că toți conștientizăm o realitate gravă – sistemul educațional este inegal ca organizare, ca resurse umane și materiale, prin dotările instituțiilor, prin nivelul de pregătire didactică, metodică a profesorilor sau accesul la tehnologia modernă. Să menționăm și diferențe din punctul de vedere al obiectivității evaluării, al criteriilor de evaluare unitară. Cu siguranță la nivel central, ministerial, nu se poate evalua deplin și complet care este măsura în care elevii s-au pregătit, online sau individual, pentru examenele naționale.

În acest moment atenția și îngrijorarea specialiștilor din educație se îndreaptă spre modul în care vor fi susținute examenele naționale, etapă ce trebuie parcursă în condiții bune, aproape de normalitatea anterioară. Detaliile nu au fost anunțate încă, de aceea așteptăm precizări în privința numărului de elevi din clase la momentul susținerii examenelor, modul de supraveghere de către profesorii asistenți, modalitatea în care vor fi preluate și gestionate tezele, cu respectarea tuturor măsurilor de distanțare socială și igienă imperios necesare. În aceeași măsură sunt importante etapele de pregătire, de reconectare a elevilor la activitatea intensă de studiu intelectual, la concentrare și ritm potrivit de învățare, exersarea testelor de nivele diferite, rolul unor discuții și clarificări ale unor subiecte dificile, alături de colegi și profesori.

Așadar, se impun demersuri de pregătire a elevilor în sistem online, în mod evident presiunea se deplasează spre familii, părinți și spre elevii înșiși, astfel încât persistă și se adâncesc inegalitățile din sistem.

Nu putem aștepta la nesfârșit implicarea primăriilor, a autorităților locale, în absența unor fonduri alocate concret pentru aceste urgențe și a unor programe sociale și educaționale coerente și rapide. La nivel național, nu s-a făcut un inventar al urgențelor, al stării de fapt, pentru a se veni apoi cu soluții concrete privind conectarea tuturor elevilor și a profesorilor la învățarea în mediul online. Viteza de reacție a guvernului, consecvența și pertinența unor măsuri, finanțarea adecvată a educației vor face diferența în perioada ce urmează. Nu putem ignora miile de elevi care acum nu pot ține pasul cu toate deciziile luate uneori în mod intempestiv și fantezist, la nivel național. Sunt încă elevi excluși din start din planurile elaborate de M.E.C. Avem nevoie de un PNDL 3 special pentru educație, pentru salvarea școlilor din medii defavorizate și evitarea eșecului școlar.

Deși urgența este dată de rezolvarea situației momentului – și anume încheierea anului școlar în curs – sunt în continuare eludate programele naționale și finanțarea insuficientă din educație. La fel de urgentă este și organizarea învățământului preuniversitar online în procent de 100%, nu doar pentru a finaliza acest an școlar, ci pentru că suntem în secolul XXI, al tehnologiei, al științei, al cunoașterii, dar și pentru că este posibil ca astfel de situații să mai apară, chiar în cursul anului școlar viitor. Nu putem vorbi de soluții pertinente în educație, de modernizare a sistemului de învățământ și de anticipare a riscurilor dacă nu învățăm din lecțiile dure parcurse deja, dacă vom continua să acționăm și să gândim secvențial, doar în logica prezentului imediat.”, a transmis deputatul Camelia Gavrilă.





Comments are closed.

Adauga un comentariu