În spatele cortinelor teatrului de păpuși există o lume despre care publicul nu știe prea multe lucruri. Provocările și lipsurile cu care se confruntă actorii sunt la ordinea zilei, deși pentru fiecare spectacol muncesc zile în șir. Ștefania Buftea, studentă în an terminal la Universitatea de Arte „George Enescu” Iași, a vorbit despre cele mai importante aspecte ale acestei secții, respectiv profesiile unice
Secția Actorie – păpuși/marionete, din cadrul Universității de Arte „George Enescu” Iași, tinde să se dezvolte în viitorul apropiat, în ciuda faptului că numărul actorilor care studiază această artă este mic. Ștefania Buftea, o tânără în vârstă de 21 de ani, se numără printre cei 10 studenți care vor absolvi, vara aceasta, secția atât de specială. Tânăra a povestit reporterilor BZI în ce constă această specializare, care sunt problemele pe care le-a remarcat de-a lungul timpului, dar și cât de mult contează pasiunea în drumul pe care îl urmează.
„În liceu am studiat Arta actorului, era evident că o să continui. M-am pregătit pentru admiterea la facultate și am ajuns la păpuși. A fost o surpriză, din ce știu, secția mai există doar la București. Am fost admisă la buget. Nu eram familiarizată cu secția, însă am văzut ulterior cum e și mi-a plăcut. E greu, solicitant, dar, când îți place ceva, nimic nu mai contează. Sunt plusuri și minusuri, sistemul e ca peste tot în România. În generația mea suntem 10 studenți, 7 fete și 3 băieți. Avem licența vara aceasta… În anul I sunt 13 studenți, se va mări secția ușor, ușor”, a declarat Ștefania Buftea.
Cum arată lumea teatrului de păpuși
Studierea teatrului de păpuși diferă semnificativ de teatrul dramatic obișnuit, după cum a explicat însăși Ștefania Buftea, una dintre studentele apreciate de la această secție.
„Când vorbesc de secția aceasta, vorbesc de animație, de moment, regizate de tine. Teatrul de animație prinde foarte bine și la adulți, de fapt, poate fi dedicat doar adulților uneori. Cum am menționat, suntem 10 studenți la această secție, însă cu timpul vor fi mai mulți. Suntem mai multe fete, pentru că, în ultimii ani, băieții nu prea aleg această specializare, iar asta este o problemă.
Shakespeare, majoritatea scriitorilor se axau, în creațiilor lor, pe părți interpretate de bărbați, astfel, pentru că nu sunt mulți băieți care să facă asta, se întâmplă ca noi, fetele, să suplinim acele roluri. Alte probleme ar fi legate de program, de dotările din universități. Spre exemplu, se întâmplă să-ți cumperi tu câte o bluză, să te ocupi de machiaj, însă nu poți interveni mereu.
Eu stau și câte 8 sau 10 ore la facultate, având în vedere că, anul acesta, îmi voi susține licența, e un pic mai lejer. Pentru licență am început să creez o păpușă de la zero, în jurul căreia voi face un moment dintr-o piesă de-a lui Franz Kafka. Cu toate acestea, soluții există mereu”, a adăugat Ștefania Buftea.
Munca la stat, un vis îndepărtat
Absolvirea secției oferă studenților dublă specializare. Aceștia pot lucra și în cadrul teatrului dramatic, dar și în cadrul unui teatru de păpuși. În teorie, oportunitățile sunt nelimitate, pe când realitatea e complicată.
„După ce obții diploma de licență poți lucra în orice teatru, însă e destul de anevoios drumul. Ducem lipsă de teatru independent la Iași, la stat e greu de obținut un post. Cea mai bună variantă este să te lipești de o echipă independentă și să te dezvolți împreună cu actorii de acolo. Trebuie să-ți cauți tu o echipă, asta vreau și eu să fac după ce voi termina. Am de gând să văd întâi ce pot face pe partea asta, individuală, indiferent că este vorba de teatrul obișnuit sau de păpuși”, a menționat Ștefania Buftea.