Titlurile zilei

Fenomen de bullying fără precedent în școli! Mai mulți elevi ajunși în cabinetele psihologilor, de teama modului în care vor fi tratați de colegi! Totul este legat de COVID-19

Publicat: 15 sept. 2020
Psihologii prevăd un fenomen de bullying în școli fără precedent după ce mai mulți elevi au mers la specialist și au spus că le este teamă că vor fi marginalizați dacă vor avea simptome specifice COVID-19
O elevă, victima bullying-ului în școală, ghemuită cu brațele strânse la cap, după ce colegii au început să râdă de ea

Fenomen de bullying fără precedent în școli! Înainte de începerea anului școlar, mai mulți elevi au ajuns în cabinetele psihologilor de teama modului în care vor fi tratați de colegi. Cele mai mari temeri sunt legate de felul în care vor fi percepuți în situația în care vor avea simptome specifice infecției cu coronavirus

Zeci de părinți ieșeni care nu și-au mai găsit cuvintele pentru a explica copiilor ce înseamnă pandemia de COVID-19 i-au luat de mânuță și i-au dus la psiholog. Părinții au apelat la un specialist pentru a alunga temerile elevilor determinate de începerea anului școlar în noile condiții de pandemie. Psihologii povestesc că cei mici se tem că vor fi marginalizați dacă vor avea simptome specifice infecției cu coronavirus. Totodată, timid, cei mici au întrebat psihologii dacă au voie să vorbească cu colegii care au febră, dureri în gât și de cap. Întrebări puerile, ar spune unii, dar psihologii avertizează că vom asista la un nou fenomen de bullying în școli dacă elevii nu vor înțelege corect informațiile cu privire la pandemia de coronavirus.

Andreea Buhuși, psiholog: „Mulți copii au venit în cabinet îngrijorați că vor fi marginalizați dacă vor strănuta sau vor avea febră”

În ultimele două luni, pe ușa psihologilor din Iași au intrat zeci de părinți de mână cu copiii. Aceștia au solicitat suportul unui specialist pentru a-i face pe cei mici să înțeleagă cum să se comporte la școală și mai ales cum să managerieze diversele „glumițe” care s-ar putea face pe seama lor la apariția simptomelor specifice infecției cu COVID-19.

„În ultimele două luni am avut mulți părinți care mi s-au adresat pentru a-i ajuta pe cei mici să înțeleagă mai bine fenomenul de pandemie de COVID-19. Mulți copii au venit în cabinet îngrijorați că vor fi marginalizați dacă vor strănuta sau vor avea febră. Dacă celui mic nu îi este explicat pe înțelesul său toate schimbările venite în sistemul de învățământ odată cu pandemia de COVID-19 și cum trebuie să acționeze și să reacționeze, vom asista la un fenomen de bullying fără precedent. Copiilor le place să facă glume, să râdă, iar acestea, în contextul actual, pot cauza o serie de situații greu de manageriat”, spune Andreea Buhuși, psiholog.

Preconizarea specialiștilor este că vom asista la un fenomen de bullying în școli fără precedent: „Ai strănutat, ai COVID-19”

Psihologii spun că, în momentul în care elevul va vedea că ceilalți colegi vor râde de el când are simtome specifice infecției cu COVID-19, ar putea să ascundă părinților eventualele simptome reale ale infectării cu noul tip de virus. Dacă elevul știe că ceilalți colegi râd de el dacă strănută, acesta va evita să strănute, dacă simte că are dureri în gât, va ascunde părinților. În această manieră, o posibilă infecție cu COVID-19 ar putea fi ascunsă de cel mic, iar repercusiunile pot fi grave.

„Prin bullying înțelegem un comportament ostil, de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Supuși unui astfel de tratament, care pare de multe ori inofensiv, elevii pot ajunge să ascundă chiar și părințior simptomele specifice infecției cu COVID-19. Aici trebuie să intervină colaborarea dintre părinți și profesori, care au datoria de a gestiona foarte atent aceste situații. Aceștia trebuie să explice copiilor contextul actual, pe înțelesul lor și, totodată, să-i încurajeze să spună ori de câte ori au simptome ale infecției cu coronavirus”, mai spune psihologul.

Părinții nu trebuie să asculte știrile în prezența copiilor și li se recomandă să explice celor mici ce înseamnă pandemia de COVID-19, pe înțelesul lor

Pornind de la lista de frici enumerată de elevi psihologilor, odată cu începerea anului școlar, specialiștii și-au putut creiona o traiectorie a situațiilor următoare. Părinților li se recomandă de către psihologi să fie atenți la orice manifestare neobișnuită a copilului, la glumele pe care le face acasă sau la orice povestește de la școală.

„Am fost întrebată de cei mici cum ar trebui să se comporte dacă au simptome sau dacă au voie să vorbească cu colegii care au febră. Pentru adulți, întrebările par puerile. Copiii însă, care asistă la ascultarea știrilor de către părinți, prind informații de la TV. Neexplicate corespunzător, pot crea în capul copiilor idei false despre infecția cu coronavirus. Părinții trebuie să fie transparenți în discuția cu copiii și să le explice pe înțelesul lor exact cum stau lucrurile. Aici mă refer la repercusiunile nerespectării măsurilor de prevenție și a distanțării. Cu siguranță, noile reglementări din școli vor afecta socializarea elevilor. Părinții și profesorii trebuie să le explice celor mici că trebuie să fie răbdători și să respecte noile condiții și că situia aceasta nu va dura o veșnicie”, mai spune Andreea Buhuși, psiholog.

Psiholog: „Recomand părinților să nu-și exprime frustrările cu privire la noile condiții din școli în fața copiilor”

Nu numai elevii au avut nevoie de consiliere psihologică înainte de începerea anului școlar. Părinții au mers la specialist pentru a cere sfaturi cu privire la felul în care ar trebui să explice copiilor tot acest fenomen de pandemie de COVID-19.

„Am explicat părinților că cei mici învață prin imitare. Degeaba explici copilului că trebuie să respecte măsurile de distanțare și igienă dacă tu ca părinte nu o faci mereu. Dacă cel mic vede că măcar o dată sau de două ori nu au respectat aceste măsuri, el va înțelege că sunt situații în care ar putea să „trișeze”. Prin această situație, îi expunem la un risc mare de infectare. Am recomandat părinților să explice celor mici că schimbările fac parte din viață și că trebuie să ne adaptăm noilor condiții. Recomand părinților să nu-și exprime frustrările cu privire la noile condiții din școli în fața copiilor, acest lucru determinând un refuz din partea celor mici de a merge la școală”, încheie psihologul ieșean.





Adauga un comentariu