Guvernul amână cu șase luni introducerea noului sistem electronic de tarifare rutieră (STRR). Inițial programat să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, sistemul va fi implementat abia de la 1 iulie 2026. Măsura vizează inclusiv aplicarea TollRo – taxa pe distanță și poluare pentru camioanele de peste 3,5 tone.
Ministerul Transporturilor a explicat că întârzierea este determinată de problemele apărute în atribuirea contractului pentru infrastructura informatică, dar și de complexitatea ridicată a proiectului.
Cum va funcționa STRR
Noul sistem va schimba fundamental modul de taxare rutieră:
-
Camioanele vor plăti TollRo, calculat în funcție de distanța parcursă și norma de poluare, conform principiului „poluatorul plătește”.
-
Autoturismele și alte vehicule vor achita o rovinietă recalculată, raportată la durata de utilizare a rețelei naționale de drumuri.
Măsura face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmărește reducerea poluării și încurajarea transportului sustenabil.
De ce se amână implementarea
STRR este gândit în trei etape, însă încă din faza inițială – dezvoltarea soluției informatice – s-au înregistrat întârzieri. Licitația pentru acest contract a fost amânată repetat din cauza contestațiilor, iar evaluarea tehnică a necesitat expertiză internațională, România implementând pentru prima dată un asemenea sistem.
Deși contractul are o durată de 24 de luni, sistemul ar trebui finalizat în 18 luni de la semnare, ceea ce face imposibilă respectarea termenului din ianuarie 2026.
Executivul a aprobat finanțarea primei etape – dezvoltarea sistemului informatic centralizat – în valoare de 281,4 milioane de lei, sumă acoperită prin fonduri europene din PNRR (Jalonul 59). Următoarele etape vor viza achiziția echipamentelor de control (camere ANPR, sisteme de comunicații) și, dacă va fi nevoie, infrastructură suplimentară.
Până la implementarea STRR, actualul sistem de rovinietă și taxele pentru trecerea podurilor peste Dunăre vor rămâne în vigoare.