Titlurile zilei

Imagini din dronă! Se dărâmă colosul Iașului! Fotografii zguduitoare cu locul în care s-au perindat zeci de mii de oameni. Totul este un dezastru și arată ca după o tornadă uriașă – EXCLUSIV/FOTO/VIDEO

Publicat: 20 sept. 2023
_____ Vizualizări 12 Comentarii
Imagini din dronă Se dărâmă colosul Iașului Fotografii zguduitoare cu locul în care s-au perindat zeci de mii de oameni. Totul este un dezastru și arată ca după o tornadă uriașă  EXCLUSIVFOTOVIDEO
Fortus SA, unul dintre cele mai mari combinate din țară se dărîmă pe zi ce trece

Unul dintre cele mai mari combinate din țară a ajuns o ruină. Se poate spune că se dărâmă colosul Iașului. Aici au lucrat zeci de mii de angajați, însă totul este pustiu. Imaginile vorbesc de la sine

Imagini apocaliptice, surprinse din dronă, cu unul dintre cele mai mari combinate din țară. Colosul Fortus a ajuns o ruină, iar clădirile au început să se descompună. Fortus Iași (fostul Combinat de Utilaj Greu) a fost o companie producătoare de utilaj greu din România. În iunie 2003, 81,3 la sută din acțiunile firmei au fost cumpărate de compania Metalexportimport pentru 8 milioane de euro.

În mai 2008, companiei i s-a inițiat starea de insolvență din cauza datoriilor acumulate la creditori și la stat. În noiembrie 2021, Fortus SA a intrat în faliment. Oferta de produse a combinatului a fost variată, putând produce de la axuri pentru mori de ciment până la chile de navă. Până înainte de 1989, în fabrică se produceau și blindaje pentru tancuri. În anul 1989, la Fortus lucrau peste 11.000 de oameni, iar, în 2016, numărul acestora a ajuns la 250. Astăzi, unul dintre cele mai mari combinate din țară este pustiu și se dărâmă.

Se dărâmă colosul Iașului. Aleșii locali au însă un plan

Aleșii județului s-au reunit, pe 31 iulie 2023, într-o ședință fulger. Aceștia au votat proiectul de hotărâre privind construirea unui parc industrial pe platforma Fortus.  Amplasarea va oferi o serie de avantaje pentru agenții economici care vor deveni clienți.

Aceștia vor beneficia de costuri reduse pentru lansarea și desfășurarea afacerilor, o accesibilitate foarte bună, având în vedere modernizarea aeroportului, precum și a rețelei rutiere, o perioadă de timp redusă pentru lansarea activității de producție, suport tehnic, juridic și consultativ în procesul de obținere a autorizațiilor, avizelor și altor documente necesare. Astfel, a fost aprobată inclusiv încheierea unui acord de cooperare între județul Iași – Consiliul Județean Iași și Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului pentru realizarea procedurilor de preluare a terenului.

Sute de mii de metri pătrați au fost trecuți în proprietatea statului

Pentru demararea acestui proiect, Consiliul Judeţean Iași a emis Hotărârea nr. 60/23.02.2022, prin care a aprobat solicitarea de trecere din domeniul public al statului român și din Administrarea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului în domeniul public al județului Iași a activului funcțional din cadrul societăţii Fortus S.A., compus din teren intravilan, în suprafaţă de 456.098 mp, teren extravilan, în suprafaţă de 157.311 mp, și construcțiile amplasate pe acestea, declarându-se din bunuri de interes public național în bunuri de interes public județean, în conformitate cu prevederile art. 292 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Pe platforma Fortus ar urma să fie construite o parcare și un depou pentru tramvaie. Rămâne de văzut dacă planul autorităților va fi dus până la capăt.

Se dărâmă colosul Iașului, dar în locul acestuia ar trebui să răsară un parc industrial.

Tags:
Comentarii
  • Ni s a dărâmat singur! A fost distrus, devalizat, si furat de grupurile economice de interese la ordinul clasei politice. Aceasta este realitatea! Clasa postdecembrista după 89 a făcut asta. Doar a distrus, a furat și au făcut legi pentru a se asta proteja. CUG-ul și ce a fost acolo, numai dacă la fier vechi se vindea totul, se imbogatea municipiul Iași pentru 100 de ani! Dar nimeni nu recunoaște asta și nu o va face vreodată. Acum, rechinii imobiliari se bat pentru terenurile de acolo. Și tot prin natura legilor șantajabile și foarte prost făcute în mod special, autoritățile au devenit impotente, timp în care hoții își fac de cap și distrug totul.

  • Da si fabrica de țigări se dărâmă singură da CFS ul tot singur da Fabrica de ulei? Mase plastice?! Da fabricele de bere tot singure sau dărâmat?! Mizerabilă treba.imi vine să vomit.

  • Ne-am distrus singuri industria..nu noi cetatenii de rand ci politicienii si „afaceristii” …acum importam si facem fundul mare altora…ne-a supt UE de toate resursele, acusi ne trage sutul in f….

  • N-oi am venit dela Vaslui si am lucrat acolo 7 anii. Cumatrul a venit din jud Botosani, sofer, nea dat apartamente in cug si ancet ancet neam facut eseni. Acuma daca sa oprit productia noi navem unde s-a plecam la munca nici la mina la cacica nu se m-ai lucreaza.

  • Am lucrat acolo(1987-2005) pe o mașină CNC -fanuc 2000(MAF..cunoscatorii stiu) de productie japoneză Mitsubishi, cu o valoare de inventar scrisa pe ea de 25 milioane lei , valoare din anul de la montaj 1980!!!!! Erau 6 masini de genul acela in combinat plus carusele -strunguri verticale prelucrau piese cu diametrul de pana la 16 metri, as vrea sa stiu ce s-a facut cu ele! ..sant nostalgic !! Mi-am petrecut tineretile acolo, a fost greu dar aveam o satisfactie mare cand executam piese de 5- 40 tone cu precizie de sutimi si chiar miimi de milimetru! In 1988 aveam categoria 3 baza( liceu ind) , luam 1000 lei avans si 3-4 mii lichidare , plus prime lunare 300-500 lei! Fostii colegi stiu!( care mai sant) Salutare tuturor, fostilor colegi care citiți si mai trăiți!

  • Ați uitat sa amintiți numele politicienilor, ministrilor și al partidelor lor, care au hotărât vânzarea combinatului. De la ăștia incepe tot.

  • Pentru Ina: poate Penes nu stie sa scrie, dar cred ca era bun meserias. Pe vremea respectiva sudorilor, macaragiilor, soferilor, strungarilor, etc… nu li se cerea sa stie gramatica limbii romane. Erau platiti pentru calitatea si precizia muncii pe care o faceau. Azi, cei ca tine Ina, stiu sa scrie corect rautati, insa meserie mai putin, eventual cu studii facute in privat.

  • Declinul combinatului, drumul fara intoarcere cum s-ar spune, a inceput in guvernarea psdr Nastase-Iliescu 2000-2004, cand l-au vandut( privatizat zic ei) , practic dat pe nimic, 8 milioane dolari , rușilor de la Metal Import-Export….daca s-au luat si aceia ! Venea Nastase in 2003 si 2004 la doua trei luni in combinat , parcal vad cu parpalacul ala lung negru si cu palaria neagra cu boruri largi ca romii de la Tg. Mureș! Nu s-a lasat cu ajutorul directorului de atunci , alcoolicul de Gheorghe Cojocaru pana nu au vandut tot ce era valoros! Le trebuia bani pt campania electorală noiembrie 2004 cu Basescu( au si pierdut) . Zi si noapte au incarcat garnituri de vagoane cu tota marfa care era pe stoc , piese finite, contragreutati din fonta din cea mai buna calitate pt Coreea de Sud, tot ce nu s-a mai vandut a luat calea Constanța, ca fier vechi la export! Apoi au inceput a se vinde si fura utilaje , ziua in amiaza mare , chipurile pt salarii , dl ing Enache fost sef sectie la Scularie , a ,,mutat” tot ce se putea la fabricuța lui personala de la Bogonos , rond Letcani! ..si multi altii ca el!!! Au vandut masina de rectificat dantura conica la roti dintate, nou-nouta , nefolosita , adusa din import in 1989! Au dat-o pe nimic! Fostul director Bugeac si Ciobanu stiu mai bine, apoi a venit tatăl hoților ing .Chiscă Gheorghe si i-a pus cruce combinatului! Cam asta a fost!

  • Marele afacerist Buzincu a taiat ilegal structura de rezistenta a halei DNA DIICOT SESIZATIVA !!! A luat fierul vechi in combinație cu directorul si cei 2 gestionari !!! A cumparat fierul vechi din interior dar a scos si structura de rezistență a halei , vine vremea plaților dom Buzincu de la Colect Metal .

Adauga un comentariu