Află cum poți să obții și să redactezi o scrisoare de recomandare. Fie că ești în căutarea unui nou job, că te pregătești pentru admiterea în învățământul superior sau că vrei o bursă pentru studii în străinătate, cu siguranță vei avea nevoie de ea.
Acest document reprezintă o modalitate foarte bună prin care potențialii angajatori pot obține mai multe detalii despre abilitățile și punctele forte ale candidaților.
Care este scopul unei scrisori de recomandare?
Scopul scrisorii este de a întări experiența pe care o deții, să ți se verifice competențele și să ți se mărească nivelul de credibilitate. Dacă ai nevoie de această scrisoare, acum sau pe viitor, este ideal să începi să te gândești cine ți-ar putea redacta acest document important.
CV-ul și scrisoarea de intenție le poți redacta singur, însă pentru o scrisoare de recomandare este nevoie și de o persoană profesionistă, care să ofere un feedback despre performanțele tale profesionale din cadrul locului de muncă sau din învățământ. Scrisoarea nu trebuie să fie neapărat de la ultimul loc de muncă, ci poate fi obținută și de la angajatori sau profesori din trecut cu care ai colaborat și unde ai avut rezultate remarcabile.
Nu în toate situațiile vei avea nevoie de documentul în cauză, însă este foarte important să fii pregătit, în cazul în care îți va fi solicitat. Cei care vor să urmeze anumite planuri de învățământ sau să aplice pentru un nou job, trebuie să redacteze această scrisoare prin care să explice de ce cred că au potențial pentru postul în cauză și prin ce au reușit să se remarce până acum pe plan profesional sau academic, alături de persoana profesionistă aleasă pentru a redacta.
Acest document va contura prima impresie pe care o va avea angajatorul despre tine, tocmai de aceea, ea trebuie să fie cât mai bine redactată, revizuită și formatată.
Ce ar trebui să eviți în redactarea documentului
După ce am stabilit scopul redactării sale, este foarte important de menționat ce ar trebui să eviți când vine vorba despre acest document.
În primul rând, scrisoarea nu trebuie să fie prea generală, ci să fie construită inspirându-te chiar din descrierea postului pentru care aplici, folosind cuvintele cheie de acolo. Aceasta trebuie să se refere la abilitățile, experiența și cunoștiințele pe care le deții, care sunt relevante pentru poziție.
Important de reținut este că nu trebuie să conțină informații false. De exemplu, dacă persoana care îți redactează scrisoarea nu era în totalitate mulțumită de modul tău de a lucra, nu ar trebui să mintă și să spună că ești persoana ideală. În schimb, ar trebui să refuze în mod politicos cererea, pentru că este și reputația sa în joc și nu este în regulă să susțină o persoană în care nu crede.
De asemenea, atunci când o scrisoare sună prea bine ca să fie adevărată, efectele sale se vor simți după ceva timp, când ți se va contura o imagine care nu se potrivește cu realitatea.
O altă greșeala frecventă este să nu oferi detalii de contact. Uneori, persoana care îți citește documentul poate avea nevoie de anumite clarificări sau întrebări, însă nu găsește nicio formă de contact pusă în document. De aceea, este foarte important să incluzi cel puțin o metodă de contact, precum o adresă de mail sau numărul de telefon.
O scrisoare de recomandare scrisă în mod corect poate fi un adevărat factor diferențiator față de restul candidaților, care va decide dacă obții sau nu postul.