Anul școlar 2025-2026 aduce schimbări majore în rețeaua educațională: zeci de unități de învățământ din Iași, comasate, își pierd personalitatea juridică și vor funcționa ca structuri arondate altor unități
Rețeaua școlară a județului Iași se schimbă radical, începând cu anul școlar 2025-2026. Conform Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), 34 de unități de învățământ vor fi reorganizate: școli și grădinițe își pierd personalitatea juridică și devin structuri arondate altor instituții mai mari.
Lista completă cu unitățile de învățământ din Iași, comasate
Comasarea școlilor este un proces prin care două sau mai multe unități de învățământ își unesc structurile administrative și educaționale. Unele școli devin structuri arondate, pierzând personalitatea juridică, și sunt preluate de unități mai mari. Scopul acestei măsuri este eficientizarea resurselor, optimizarea actului educațional și adaptarea rețelei școlare la numărul de elevi din fiecare comunitate.
Astfel, în comuna Belcești, Școala Gimnazială „Ruși” își pierde personalitatea juridică și devine structură a Școlii Gimnaziale Liteni. În comuna Deleni, Școala Gimnazială Poiana este absorbită de școala din centrul localității, iar la Miroslava, Școala Gimnazială „Dimitrie Anghel” din Cornești devine structură arondată Liceului Tehnologic Agricol „Olga Sturdza”. În Popricani, Școala Gimnazială Vânători este preluată de Școala Gimnazială Popricani, iar în Tomești, Școala Gimnazială Chicerea devine structură a Școlii „D. D. Pătrășcanu”. În comuna Țibana, Școala Gimnazială Gârbești este absorbită de Școala Profesională de Industrie Alimentară. La Țibănești, Școala Gimnazială Glodenii Gândului devine parte a Liceului Tehnologic „Petre P. Carp”, iar la Voinești, Școala Gimnazială Slobozia este preluată de Școala „Ioanid Romanescu”.
24 de unități de învățământ, comasate, în mediul urban
Schimbări importante apar și în municipii, și în orașe. În Iași, mai multe școli gimnaziale își extind structurile prin preluarea unor grădinițe cu program prelungit. Astfel, Școala „Titu Maiorescu” absoarbe Grădinița nr. 18, Școala „Ionel Teodoreanu” o preia pe cea cu nr. 13, iar Școala „Elena Cuza”, pe cea cu nr. 14. Școala „Alexandru cel Bun” va administra Grădinițele nr. 16 și 25, „Carmen Sylva” le integrează pe cele cu nr. 20 și 22, iar „Ion Simionescu”, pe cea cu nr. 24. Alte unități de tradiție primesc și ele structuri: Școala „Ion Ghica” va avea arondată Grădinița nr. 26, „Vasile Conta” preia Grădinița nr. 3, iar Școala Primară „Gheorghe Asachi” va administra Grădinița nr. 4 și Grădinița „Sf. Sava”. Totodată, Colegiul Național „Mihai Eminescu” preia Grădinița nr. 8, Școala „Veronica Micle” integrează Grădinița nr. 29, iar Școala „George Călinescu”, pe cea cu nr. 21. Un caz aparte îl reprezintă Școala Gimnazială „Mihai Codreanu”, care este absorbită de Seminarul Teologic Ortodox „Sf. Vasile cel Mare”.
În Pașcani, Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 și Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Gâștești își pierd personalitatea juridică și devin structuri arondate. În Hârlău, nivelul preșcolar al Școlii Gimnaziale Pârcovaci este absorbit de Grădinița cu Program Prelungit din oraș, iar nivelurile primar și gimnazial sunt arondate Școlii „Petru Rareș”.
La Târgu Frumos, Liceul Tehnologic „Petru Rareș” și Liceul Teoretic „Ion Neculce” vor fuziona prin contopire, constituindu-se o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică, Liceul „Ion Neculce”. Conducerea acesteia va fi asigurată de actuala directoare a Liceului Teoretic „Ion Neculce”, Laurența Doca.
Conform reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean, în județul Iași există, în total, 182 de unități de învățământ cu personalitate juridică, care includ școli gimnaziale, licee și grădinițe, fiecare administrând propriile structuri arondate.
Reorganizarea nu înseamnă doar pierderea personalității juridice pentru școli și grădinițe, ci și schimbări în ceea ce privește resursa umană. Profesorii, educatorii, personalul didactic auxiliar și nedidactic din unitățile comasate vor fi redistribuiți în școlile absorbante, astfel încât procesul educațional să nu fie afectat, iar continuitatea la clasă să fie asigurată.
În concluzie, școlile din județul Iași, comasate, marchează o etapă de reorganizare profundă a rețelei școlare, ale cărei efecte vor fi resimțite de elevi, cadre didactice și comunități întregi.