O nouă măsură legislativă duce la comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, iar printre cele mai afectate se numără însemnate școli din Iași, care vor rămâne fără directori din septembrie, pierzându-și personalitatea juridică și fiind arondate altor unități mai mari
În urma modificărilor aduse Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, adoptate printr-un pachet de măsuri fiscal-bugetare, unitățile de învățământ cu mai puțin de 500 de elevi vor fi comasate, pierzându-și personalitatea juridică. Acestea vor fi reorganizate ca structuri arondate altor școli mai mari, cu impact semnificativ asupra organizării administrative, a personalului de conducere și a cadrelor didactice. Măsura are efecte directe asupra a 34 de unități de învățământ din județul Iași, 24 din mediul urban și 10 din mediul rural, și ridică semne de întrebare în privința calității actului educațional, a stabilității profesionale a cadrelor didactice și a accesului echitabil la educație în comunitățile mici.
Lista cu școlile din Iași care vor rămâne fără directori din septembrie
Potrivit ministrului Educației, Daniel David, aproximativ 900 de directori din întreaga țară vor fi afectați de noile prevederi, pierzându-și funcțiile de conducere. Aceștia vor fi obligați să revină la catedră, fără a putea beneficia de cumulul între funcția de director și plata cu ora. În plus, directorii rămași în funcție, dar și inspectorii școlari, vor avea obligația de a preda minimum 10 ore pe săptămână, fără ca aceste ore să fie plătite suplimentar, comparativ cu cele 6 ore și 2 ore prevăzute anterior în norma de predare degrevată.
Aplicarea noilor prevederi legislative privind comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi va avea un impact semnificativ asupra sistemului educațional din județul Iași. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean, 34 de unități de învățământ din județ nu îndeplinesc criteriile necesare pentru a-și păstra personalitatea juridică și urmează să fie reorganizate ca structuri arondate altor școli.
În municipiul Iași sunt vizate 15 grădinițe cu program prelungit, printre care se numără GPP nr. 3, nr. 4, nr. 8, nr. 13, nr. 14, nr. 16, nr. 18, nr. 21, nr. 22, nr. 24, nr. 25, nr. 26, nr. 29, dar și Grădinița „Sfântul Sava”. Acestora li se adaugă patru școli: Școala Gimnazială „Mihai Codreanu”, Școala Gimnazială „Carmen Sylva”, Școala Gimnazială „Veronica Micle” și Școala Primară „Gheorghe Asachi”.
În municipiul Pașcani, urmează să fie analizate pentru comasare Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 și Școala Gimnazială „Ion Creangă” din localitatea Gâștești. Și orașul Hârlău se confruntă cu aceeași situație, prin Grădinița cu Program Prelungit și Școala Gimnazială din Pârcovaci. În Târgu Frumos, Liceul Tehnologic „Petru Rareș” intră pe lista instituțiilor afectate.
Mediul rural nu este ocolit de măsurile de comasare. În comuna Belcești, școlile gimnaziale din Liteni și Ruși se regăsesc printre cele care ar putea fi reorganizate. În comuna Deleni este vizată Școala din Poiana, iar în Miroslava, Liceul Tehnologic Agricol „Olga Sturdza”. Alte unități aflate sub amenințarea pierderii personalității juridice includ Școala Gimnazială Vânători și Școala din Popricani, din comuna cu același nume, precum și Școala din Chicerea (Tomești), cea din Gârbești (Țibana), Glodenii Gândului (Țibănești) și Slobozia (Voinești).
Reforme amânate și educație sub presiune. Impactul social al comasărilor
Legea prevede și amânarea mai multor articole din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și din Legea învățământului superior nr. 199/2023, suspendând unele reforme majore pentru o perioadă de până la trei ani. Printre prevederile afectate se numără aspecte legate de organizarea curriculară, metodologia de evaluare și introducerea unor structuri noi de conducere în școli.
Comasarea unităților de învățământ riscă să adâncească și mai mult discrepanțele dintre mediul urban și cel rural, dar și între școlile mari și cele mici. Criticii măsurii avertizează că aceasta ar putea duce la scăderea calității actului educațional, suprasolicitarea cadrelor didactice și chiar creșterea abandonului școlar, în special în mediile defavorizate.
Pentru mulți dintre directorii și cadrele didactice afectați, măsura vine pe fondul unei instabilități continue în sistemul educațional românesc. Reducerea numărului de funcții de conducere și obligativitatea predării unui număr crescut de ore, fără plată suplimentară, generează un climat de nemulțumire și incertitudine.
În următoarele luni, autoritățile școlare vor decide concret soarta fiecărei unități, însă este cert că măsura va lăsa în urmă numeroase școli din Iași, care vor rămâne fără directori, marcând o schimbare profundă în organizarea învățământului local.
La liceu tehnologic din Târgu Frumos mai degrabă l-ar desființa . Niște panarame de profesori , panarame de elevi. E bună plata cu ora, ca la curve
si ce sa puna in loc?