La marele monument istoric Gara Iași sunt anunțate reparații și lucrări curente! La Direcția Județeană pentru Cultură este depus un proiect cu obiectivul „Lucrări de reparații/lucrări de întreținere la imobilul Gara Iași”. Proiectanți sunt Eduard Simion, Cornel Ionescu, elaborator fiind Sucursala Regională de Căi Ferate Iași. În ședința din 11 aprilie 2024. Comisia Zonală a Monumentelor Istorice a dat avizul favorabil
La valorosul monument istoric de la Gara Iași vor avea loc reparații și lucrări curente! Direcția Județeană pentru Cultură (DJC) anunță proiectul cu obiectivul „Lucrări de reparații/lucrări de întreținere la imobilul Gara Iași”. Proiectanți sunt Eduard Simion, Cornel Ionescu, elaborator fiind Sucursala Regională de Căi Ferate Iași. În acest context, la ședința din 11 aprilie 2024. Comisia Zonală a Monumentelor Istorice (CZMI) a dat aviz favorabil lucrării! În Lista Monumentelor Istorice (LMI), imobilul are Codul IS -II – m – B -03891.
Pentru Gara Iași, monument istoric, sunt pregătite reparații și lucrări curente!
Imobilul are o vechime de 155 de ani, fiind a treia gară a României. În anii 1990, s-a realizat un proiect de reabilitare și modernizare a Gării Iași, sub coordonarea arhitectului Nicolae Munteanu. Lucrările de reparații și modernizare au fost reluate în anul 1996, investindu-se zeci de milioane de euro, din care o parte au intrat în buzunarele managerilor. La 9 octombrie 2008, s-au inaugurat oficial numai trei încăperi ale gării: holul principal, casele de bilete și sala pentru informații. Gara Mare fost ridicată în cadrul unui plan complex gândit încă de la mijlocul secolului XIX, în timpul domnitorului Mihail Sturdza, pentru legarea României printr-o reţea feroviară. Compania austriacă Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn a construit calea ferată Paşcani-Iaşi, pe care a finalizat-o la 20 mai/1 iunie 1870. Cu acest prilej, a fost inaugurată şi Gara Iaşi, care pe atunci era una dintre primele staţii de călători din România. Era a treia gară de pe teritoriul actual al României, după cele de la Bucureşti şi Giurgiu, inaugurate în 1869.
Clădirea gării a fost construită în stil venețian-gotic. Faţada sa este inspirată de cea a Palatului Dogilor
:format(webp):quality(80)/https://bzi.ro/wp-content/uploads/2024/05/Imagini-vechi-cu-Gara-Mare-din-orasul-Iasi-4.jpg)
Iasi 1911
Clădirea impunătoare a Gării Iaşi a fost realizată după planurile arhitectului austriac Johan De Wachter. Clădirea gării a fost construită în stil veneţian-gotic. Faţada sa este inspirată de cea a Palatului Dogilor din Veneţia. Clădirea centrală avea o lungime de 133.8 m şi 113 camere. În partea centrală, la etaj, se află o logie cu cinci ochiuri şi coloane de piatră sculptată, având deasupra trei ogive, tot sculptate. Clădirea a fost văruită în roz bombon, iar logia era roşie.
Marea problemă a constructorilor a fost zona mlăștinoasă în care a fost construită gara. A fost nevoie de ridicarea unor terasamente înalte de aproximativ doi metri. Chiar şi aşa, clădirea s-a crăpat la scurt timp după inaugurare, fiind nevoie de investiţii suplimentare pentru refacere. Prin Gara Iaşi au trecut trenurile cu refugiaţi în Primul Război Mondial. Regele Ferdinand I al României, Guvernul ţării și oficialităţile statului s-au refugiat în Moldova în noiembrie 1916, după ocuparea părţii de sud a ţării. Iaşul a devenit reşedinţa principalelor instituţii. În gară funcţiona un birou de primire a refugiaţilor, de unde erau dirijaţi către diferite adăposturi. Legătura feroviară dintre Iaşi şi Bucureşti a fost întreruptă, fiind reluată abia la 18 martie 1918, prin transbordare.
Astfel, cei care doreau să călătorească la Bucureşti schimbau trenul la Mărăşeşti, de unde urcau într-un tren aflat sub control german. La 11 noiembrie 1918, s-a reluat transportul direct fără transbordare. Așadar, la Gara Iași, monument istoric, sunt pregătite reparații și lucrări curente!