Boli si tratamente

O moleculă din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân

Publicat: 07 sept. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
O moleculă din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân
O moleculă din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân: melittina interferează cu căile de semnalizare din interiorul celulelor

O moleculă din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân! Acul albinelor ar putea fi asadar mai mult decât o simplă umflatura dureroase si foarte inestetica. Un nou studiu de laborator arată că o moleculă găsită în veninul de albine poate suprima creșterea celulelor cancerului de sân. Studiul s-a axat de altfel pe anumite subtipuri de cancer de sân, inclusiv cancerul de sân triplu negativ (TNBC), care este o afecțiune extrem de agresivă, cu opțiuni de tratament limitate.

TNBC reprezintă până la 15% din toate cazurile de cancer mamar. În multe cazuri, celulele sale produc mai multă moleculă numită EGFR decât se observă în celulele normale. Încercările anterioare de a dezvolta tratamente care vizează în mod specific această moleculă nu au funcționat, deoarece afectau și celulele sănătoase.

Veninul de albine (Apis mellifera) a arătat potențial în alte terapii medicale, cum ar fi tratarea eczemelor, și se știe că are proprietăți antitumorale de ceva timp, inclusiv in melanom. Dar cum funcționează împotriva tumorilor la nivel molecular nu este pe deplin înțeles. Acum, s-a făcut un pas uriaș si oamenii de stiinta sunt mai aproape de răspuns.

Melittina, molecula din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân

Albinele folosesc de fapt melittina – molecula care alcătuiește jumătate din veninul lor și face ca usturimile lor să fie dureroase – pentru a lupta împotriva propriilor agenți patogeni. Insectele produc această peptidă nu doar în venin, ci și în alte țesuturi, unde este exprimată ca răspuns la infecții.

Privind asupra acestei molecule puternice, cercetătorii au supus celulele canceroase cultivate în laborator și celulele normale la venin de albine din Irlanda, Anglia și Australia și la venin de bondar (Bombus terrestris) din Anglia.

Au descoperit că veninul de bondar – care nu conține melittină, dar are alți potențiali ucigași de celule – a avut un efect redus asupra celulelor cancerului de sân, dar veninul de albine din toate locațiile a făcut ca celulele cancerului de san sa fie distruse.

„Veninul a fost extrem de puternic. Am constatat că melittina poate distruge complet membranele celulelor canceroase în decurs de 60 de minute”, a spus cercetătoarea Ciara Duffy de la Institutul de Cercetări Medicale Harry Perkins, potrivit Science Alert.

Când melittina a fost blocată cu un anticorp, celulele canceroase expuse veninului de albine au supraviețuit, arătând că melittina a fost într-adevăr componenta veninului responsabilă de rezultatele din studiile anterioare.

Cea mai bună parte: melittina a avut un impact redus asupra celulelor normale, vizând în mod specific celulele care au produs o mulțime de EGFR și HER2 (o altă moleculă produsă excesiv de unele tipuri de cancer de sân); ba chiar a încurcat capacitatea celulelor canceroase de a se replica.

„Acest studiu demonstrează modul în care melittina interferează cu căile de semnalizare din interiorul celulelor cancerului de sân pentru a reduce replicarea acestora”, a declarat Peter Klinken, om de știință din Australia de Vest, care nu a fost implicat în acest studiu.

Melittina, molecula din veninul albinelor distruge celulele cancerului de sân, si chimioterapia

Echipa de cercetare a produs, de asemenea, o versiune sintetică a melittinului, pentru a vedea cum ar funcționa în comparație cu situatia reală.

„Am constatat că produsul sintetic reflectă majoritatea efectelor anticancerigene ale veninului albinelor”, a spus Duffy.

Duffy și echipa ei au testat apoi acțiunea melittinului asociat cu medicamente pentru chimioterapie la șoareci. Tratamentul experimental a redus nivelurile unei molecule pe care celulele canceroase o folosesc pentru a se sustrage detectării de către sistemul imunitar.

„Am constatat că melittina poate fi utilizată cu molecule mici sau chimioterapii, cum ar fi docetaxel, pentru tratarea tipurilor extrem de agresive de cancer mamar. Combinatia de melittin si docetaxel a fost extrem de eficienta in reducerea cresterii tumorii la soareci”, a explicat Duffy.

Expresia excesivă a EGFR și HER2 se observă și în alte tipuri de cancer, cum ar fi cancerul pulmonar, iar aceste rezultate sugerează că ar putea fi și ținte potențiale pentru melittină.

Cercetătorii avertizează că mai este un drum lung de parcurs înainte ca această moleculă de venin de albine să poată fi utilizată ca tratament la om.

Această cercetare a fost publicată în Nature Precision Oncology.